www.knhs.nl
Na een onderbreking van twee jaar staat niet alleen CSI Eindhoven weer op het programma, maar ook de daarbij behorende Derby. Anders het hoofdnummer op zondag, nu op zaterdag, maar net zo spannend en spectaculair als altijd. Uiteindelijk bleven voor veel publiek slechts twee Britse combinaties foutloos.
In de barrage bleek de 18-jarige Jessica Mendoza, die nu in Mierlo haar stal heeft gevestigd, met Ramiro De Belle Vue met één springfout sneller dan William Funnell met Billy Onslow, die ook een fout maakte.
Drie Nederlanders wisten het 1.040 meter lange parcours met 21 hindernissen en 26 sprongen en natuurlijke wallen aan de boorden van de Karpendonkse Plas met één springfout af te werken. Opvallend genoeg maakten ze alle drie op dezelfde hindernis, een steilsprong, de fout. Van deze drie was Leon Thijssen met de merrie Ulena (Baloubet du Rouet x Indoctro) maar liefst 13 seconden sneller in het basisparcours dan Maikel van der Vleuten, die voor dit parcours VDL Groep Quatro (Quaprice x Caletto I) had gezadeld. Leopold van Asten maakte in deze "Itelligence Derby of Eindhoven" het succes voor de stal van de VDL Groep compleet door als vijfde te eindigen met VDL Groep Carina (Contendro x Carmerona).
Ulena is volgens Leon Thijssen bij uitstek geschikt voor wedstrijden als een Derby. "Ze vindt deze wedstrijden zelf ook mooi. Dat merk ik aan de strijdlust die ze op specifieke hindernissen voor een Derby, zoals de Pulvermann's Graben, heeft. Dan moet ik "ho" roepen en dat moet ik ook bij de oxer op één van de wallen. Echt een paard voor Derby's", aldus Thijssen, die vorig jaar met deze merrie ook succesvol was in met de Eindhovense Derby vergelijkbare wedstrijden in Aken en Falsterbö.
"Voor mij een fantastische merrie, deze 13-jarige dochter van Baloubet du Rouet, ook al omdat zij de moeder is van Batistuta (v. Emilion), waarmee onze dochter Sanne succesvol is en dit jaar als zevende eindigde in het NK in Mierlo voor Junioren".
Bekijk hier de uitslag
Uitslag Derby van Eindhoven:
1) Jessica Mendoza (Eng) - Ramiro de Belle Vue (Mozart des Hayettes x Capricieux des Six Censes) - 0 / 4 - 48.42
2) William Funnell (Eng) - Billy Onslow (Billy Congo x Le Mexico) - 0 / 4 - 50.82
3) Leon Thijssen - Ulena (Baloubet du Rouet x Indoctro) - 4
4) Maikel van der Vleuten - VDL Groep Quatro (Quaprice x Caletto I) - 4
5) Leopold van Asten - VDL Groep Carina (Contendro x Carmerona) - 4
6) Anne-Liza Makkinga - Saforet (Lord Lepanto x Landgraf I) - 8
8) Henk van de Pol - Zidane (Guidam x Ircolando) - 8