Harrie Smolders beste Nederlander in GP Eindhoven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Harrie Smolders beste Nederlander in GP Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:27

www.knhs.nl

Aan de boorden van de Karpendonkse Plas in Eindhoven waren alleen maar stralende gezichten te zien. Na een afwezigheid van twee jaar is dit internationale springconcours helemaal terug. Duizenden bezoekers omzoomden de piste waarin de Grote Prijs werd verreden, die een prooi voor de Duitser Tim Hoster met Quality. Hoster was in de barrage bijna anderhalve seconde sneller was dan de Britse Jessica Mendoza met Spirit T, die op zaterdag voor volle tribunes de Derby wist te winnen met Ramiro de Belle Vue. Nederbelg Jos Lansink, werkgever van Hoster, legde met Virtuose d' Hyrencourt beslag op de derde plek, terwijl Harrie Smolders met Regina Z door een springfout vijfde werd, alhoewel zijn tijd goed genoeg was geweest voor een tweede plek.

Het was een pittige Grote Prijs, waarin slechts negen combinaties foutloos wisten te blijven. Vooral de laatste lijn met daarin de uiterst transparante driesprong, alsmede de laatste hindernis, een imposante VDL oxer, leverden veel fouten op.
"Het probleem van de driesprong was dat de insprong een oxer werd gevolgd door twee steilsprongen. Dat is sowieso pittig, maar bijkomend probleem was dat vrij kort voor de driesprong de sloot gesprongen moest worden. Daarop krijg je bijna automatisch dat je je paard erg naar voren moet rijden om dan weer alle verzameling te vragen om foutloos door de driesprong te komen. Daarbij had de driesprong de sfeer van spoorwegovergangen en was de frontbreedte maar drie meter. De paarden hebben daar veel te kijken en mede daardoor ontstonden denk ik daar ook de nodige fouten", vertelde Harrie Smolders.
In de visie van Smolders dient een parcoursbouwer aan het einde van het parcours een paar pittige opgaves te plaatsen, omdat anders te veel combinaties in de barrage komen. In de barrage kreeg hij met Regina een fout op de uitsprong van de dubbel: "Het is voor mijn paard nog moeilijk om komende van een lange lijn in een hoog tempo voldoende tijd te nemen voor de steilsprong, die best hoog was. Zij raakte de bovenste paal zo licht dat hij aan de voorkant uit de staanders rolde. Ik merkte pas aan de reactie van het publiek dat we een fout hadden. Toen heb ik direct iets gas teruggenomen, want ik ging voor de winst en na die vallende paal was die kans verkeken".

Voor Regina Z was het weer de eerste wedstrijd na twee en een halve maand rust. "We zijn naar Hong Kong geweest en bij terugkomst oogde de merrie niet topfit. We hebben een bloedwaarden onderzoek gedaan en toen bleek haar immuunsysteem vrij laag te zijn. Ik heb haar daarop rust gegeven en ben sinds kort weer met haar aan het werk. Zo voelt top aan, want we wonnen hier op Hemelvaartsdag een proef en nu werden we vijfde. Regina is weer helemaal terug", aldus Smolders, die ook lovende woorden over had voor de organisatie: "Een schitterend terrein, dat een parcoursbouwer alle mogelijkheden biedt om zich uit te leven. Zo kan hij de diagonaal maar liefst tweemaal gebruiken. Daarnaast een fantastische ambiance en voor zoveel duizend mensen wil je verschrikkelijk graag winnen, alleen zat het vandaag niet helemaal mee".

Bekijk hier de uitslag

Uitslag CSI 3* Grote Prijs (1.50m):
1) Tim Hoster (Dui) - Quality (Quidam's Rubin x Grannus) - 0 / 0 - 40.69
2) Jessica Mendoza (Eng) - Spirit T (Tornado x Carnaval Drum) - 0 / 0 - 42.20
3) Jos Lansink (Bel) - Virtuose d'Hyrencourt (Querlybet Hero x Linotte de Sohan) - 0 / 0 - 48.55
5) Harrie Smolders - Regina Z (Rex Z x Savoy Hanover) - 0 / 4 - 41.58
7) Leopold van Asten - VDL Groep Zidane (Heartbreaker x Calando I) - 0 /4 - 43.65

0 reacties