De 19-jarige Rhine Hölzken uit het Belgische Maaseik heeft, met succes, alles op alles gezet om toch te mogen deelnemen aan de Wereldkampioenschappen Paramennen die van 23 tot en met 29 juni gehouden worden in het Britse Sandringham.
Werd er eerder nog getwijfeld over een Belgische afvaardiging, nu lijkt dan toch duidelijk dat Hölzken met de ervaren B-pony Rik (v. Cillaarshoek Danny's Micro) zal mogen afreizen.
Hölzken en haar groom alsook levenspartner Raymond Jetten kregen op vrijdag 29 mei 2013 een e-mail van KBRSF Mencommissie-lid Mark Wentein dat aan alle formaliteiten voor deelname aan het wereldkampioenschap paramennen in Sandringham zijn voldaan en dat Hölzken als Belgische vertegenwoordigster paramennen staat ingeschreven. Maar een officiële bevestiging van de KBRSF Mencommissie blijft uit.
Vooralsnog houdt Jetten het erop dat ze gaan: "We spraken meerdere Mencommissie-leden en zij zijn het er allemaal mee eens dat we in Engeland wel degelijk de Belgische driekleur kunnen verdedigen."
In een eerdere reactie ontzenuwde Jetten de bewering van chef d'équipe Myriam De Faudeur dat Hölzken's pony Rik, die zij in bruikleen heeft, fysiek een WK niet zou aankunnen. "De teamveterinair onderzocht en observeerde de pony. Volgens hem is het dier kerngezond", aldus Jetten.
De Faudeurs weerwoord: "De teamveterinair heeft een adviserende taak. Het is de Mencommissie die beslist en die kon niet vergaderen vanwege ziekte van de voorzitster, Mia Allo."
Rhine Hölzken is gehandicapt, graad 1 profiel 12, maar de mensport is haar lust en haar leven: "Ik heb er wel hulp bij nodig van mijn ouders en vriend, net als bij de dagelijkse dingen zoals boterhammen smeren, maar met mijn New Forest pony's Rik en Mighty Man kan ik alles."
Dit jaar zal Hölzken nog wedstrijden blijven rijden met Rik, maar de kleine vospony wordt een dagje ouder. De opvolgers, New Foresters Mighty Man (v. Melle Jerom) en de pas aangekochte Dietlof (v. Jasper) staan inmiddels klaar om volgend jaar het stokje over te nemen.
Zie eerder nieuws over de Belgische deelname:
[VN] Brits team WK paramennen Sandringham bekend