Kleine wonderen op manege Den Dolder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kleine wonderen op manege Den Dolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 08:34

www.ad.nl
Ingezonden door Bokker Papagroom

In de vijftien jaar dat de Prinses Máxima Manege in Den Dolder bestaat, zien medewerkers en vrijwilligers steeds weer kleine wonderen gebeuren. Zo kan een deel van de 250 verstandelijk en lichamelijk gehandicapten die er wekelijks paardrijden en therapie volgen, weer communiceren of zonder medicijnen door het leven.

'De manege had in eerste instantie een recreatieve functie', zegt Mariëtte Scheltens namens de manege. 'In de loop der jaren zijn er mensen met steeds zwaardere handicaps gekomen, waardoor we tot de ontdekking zijn gekomen dat paarden veel positieve invloed hebben op de handicaps. Paarden spiegelen het gedrag. Ze zijn makkelijker toegankelijk dan mensen. Het helpt kinderen over hun faalangst heen te komen en te leren communiceren.'

Judith Akkerman is één van de logopedisten die 'logopedie te paard' geven op de manege. 'Het paard wordt ingezet als stimulator. Mensen komen hier als andere therapieën niet aanslaan. Bijvoorbeeld mensen met een burn-out of kinderen met een beperking. De wondertjes gebeuren vanzelf. Zo komt hier een meisje dat een zeldzame ziekte heeft. Haar vader kwam haar elke week brengen. Hij kon geen contact met haar krijgen. Om te proberen die connectie tot stand te brengen, heb ik voorgesteld dat hij op het paard achter haar ging zitten. Uiteindelijk kroop het meisje tegen hem aan en sloeg hij zijn armen om haar heen. De tranen biggelden over zijn wangen. Voor het eerst in al die jaren had hij contact met haar.'

Maar ook met fysiotherapie op en met een paard boeken ze goede resultaten. Scheltens: 'We hebben eens iemand die alleen kon liggen, uit nood op een paard gezet in plaats van een huifkar. Langzamerhand is diegene zelfstandig gaan zitten. Eerst een minuutje, maar na een jaar is dat al tien minuten.'

Ook het 'huifbedrijden', dat de manege biedt en waarvoor mensen zelfs van buiten de regio komen, heeft een heilzame werking. Een meervoudig gehandicapt persoon ligt daarbij op een doek dat op de ruggen van twee paarden rust. Niet alleen biedt het plezier, ook bevordert het de bloedsomloop, waardoor de organen beter functioneren.

'Het zijn veelal kinderen met een korte levensverwachting. Ze kunnen beter hun slijm ophoesten en de darmen gaan beter werken. Er is een jongen die na een ongeluk alleen nog maar kan knipperen met zijn ogen. Als hij de huifkar op mag, zie je het enthousiasme in zijn ogen. Maar ook heeft hij daardoor geen medicijnen meer nodig.'

Agossie

Re: Kleine wonderen op manege Den Dolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:40

Bij het verhaal van de vader en dochter gingen bij mij de kranen open... Geweldig wat deze manege doet en een voorbeeld voor velen. _/-\o_

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:45

Gaaf! Een beetje aandacht voor het aangepast paardrijden is nooit verkeerd :D.

Helaas merk ik in mijn omgeving en op bokt nog vaak dat mensen geen idee hebben wat het precies inhoud en welke effecten het kan hebben.
Leuk stukje, heel herkenbaar voor mij.

Voor de geinteresseerden, 14 juni is er in Enter een landdag. Dit is een jaarlijkse dag waar zo'n 12 stichtingen voor aangepast paardrijden aan mee doen.
De ruiters rijden ieder een proefje en verder is het een hele feestelijke dag :D.
Iedereen die het leuk vind kan komen kijken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:49

Wat leuk om weer eens iets over de Prinses Maxima Manege te lezen. Jarenlang vrijwilliger en ruiter geweest daar en wat beschreven wordt is ook mijn ervaring.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:54

Leuk om te lezen. Jaren geleden heb ik daar stage gelopen toen w
as Inge daar nog.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:24

Mjetterd schreef:
Gaaf! Een beetje aandacht voor het aangepast paardrijden is nooit verkeerd :D.

Helaas merk ik in mijn omgeving en op bokt nog vaak dat mensen geen idee hebben wat het precies inhoud en welke effecten het kan hebben.

Inderdaad! Ik heb er zelf weliswaar geen echte ervaring mee maar wel het één en ander gelezen over therapieën met paarden voor allerlei soorten mensen en daar zitten meer van dat soort mooie verhalen tussen. Zó bijzonder wat de omgang met paarden kan doen...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:27

Geweldig!! Heel veel bewondering daar voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:36

Geweldig om te lezen dit!

Ergens inzuid-america doen ze dit ook.
En daar kun je helpen (ik geloof: projects abroad) en dat lijkt me zo gaaf om te doen! Ook therapie met/door paarden, en ik zit er serieus over te denken om na mijn havo-examen te doen voor een tijdje!

Wat moet het een geweldig gevoel zijn om memsen zo te helpen!

Goed bezig Prinses Maxima Manege!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:20

Leuk om te lezen, heb daar zo'n 12 jaar geleden een tijdje stage gelopen!

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:48

Wat een fijn bericht. Pet af voor zulk goed werk.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:09

Ik kan toch zo blij worden van dit soort krantenartikelen...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:34

Prachtig! :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:38

Zo mooi! Heb zelf leren rijden op een manege waar ook mensen met een beperking reden. Paarden zijn zulke goede therapeuten, zij kijgen dingen gedaan dat een mens (alleen) gewoon niet lukt!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:40

Ik heb zelf een aantal jaar op een manege gewerkt waar wij ook stichting lessen hebben. Ik heb de meest mooie, geweldige dingen zien gebeuren.
Nog steeds geef ik af en toe lessen op een andere stichting ook daar (wat meer gericht op a.s.s) maak ik dingen mee dat je denkt wauw.
Landdagen heb ik ook meegemaakt, wil je een dag met een lach ga daar heen, de sfeer is geweldig.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:50

Leuk om te lezen inderdaad, heb daar leren paardrijden vanaf mijn 7e tot zeker tot mijn 14e. :D

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:05

Super fijne en goede manege! Met ook het beste voor de ruiters EN de paarden voor.
Zelf aantal jaren vrijwilliger geweest en zelfs mijn eerste paard komt daar vandaan, omdat zij niet geschikt was voor de gehandicapten heb ik haar gekocht.
Echt mooi en puur wat ze daar doen qua werk en erg mooi dat ze na zoveel jaar het nog met zoveel passie en liefde het werk uitvoeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:19

Super, super fijn voor de mensen die dit kunnen meemaken en dat is gegund, maar het viel mij erg erg tegen hoe de paarden erbij stonden. Wenig sociaal contact en vrijheid, rugpijn, slecht passend tuig...

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:25

Ok, en waarom vond je dat? Puur uit interesse hoor :)

De paarden gaan daar elke ochtend in groepen in verschillende bakken/paddocks een paar uur naar buiten. Af en toe op een klein landje in de buurt. En elke zomer gaan ze (ik geloof) 2 weken op het land op vakantie. Ze kunnen elkaar zien en snuffelen. Paarden staan er over het algemeen maar een paar jaar en worden dan weer verkocht oid omdat het inderdaad erg zwaar werk is. Qua tuig weet ik niet hoe het nu is, maar de zadelmaker komt geregeld en als ze weer geld gedoneerd hebben gekregen gaat er veel geld naar het tuig... En ze worden afwisselend ingezet in lessen voor niet gehandicapten zodat ze ook op een andere manier gereden/gelongeerd worden om de spieren enz wel proberen zoveel mogelijk los te houden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:50

Joaltijd schreef:

En daar kun je helpen (ik geloof: projects abroad) en dat lijkt me zo gaaf om te doen! Ook therapie met/door paarden, en ik zit er serieus over te denken om na mijn havo-examen te doen voor een tijdje!

Op meerdere plekken in Zuid-Amerika zelfs! Ik heb zelf in Ecuador gewerkt, bij fundacion Am-En (google vindt het zo!), geweldige ervaring en inderdaad heel herkenbaar wat er hier over wordt geschreven!

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:39

ju1982 schreef:
Ok, en waarom vond je dat? Puur uit interesse hoor :)

De paarden gaan daar elke ochtend in groepen in verschillende bakken/paddocks een paar uur naar buiten. Af en toe op een klein landje in de buurt. En elke zomer gaan ze (ik geloof) 2 weken op het land op vakantie. Ze kunnen elkaar zien en snuffelen. Paarden staan er over het algemeen maar een paar jaar en worden dan weer verkocht oid omdat het inderdaad erg zwaar werk is. Qua tuig weet ik niet hoe het nu is, maar de zadelmaker komt geregeld en als ze weer geld gedoneerd hebben gekregen gaat er veel geld naar het tuig... En ze worden afwisselend ingezet in lessen voor niet gehandicapten zodat ze ook op een andere manier gereden/gelongeerd worden om de spieren enz wel proberen zoveel mogelijk los te houden.

wat ik er nog van weet is idd zoals jij zegt iedere dag komen ze in de paddocks en of weilandje.
de vrijwilligers en stagiares geven de paarden veel aandacht in de vorm van uitgebreid poetsen etc.
Wanneer het tuig niet goed zat probeerden ze daar zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden.
Ook longeerde petra de paarden met rugpijn en kwam een ander geregeld t touch en reiki bij de paarden doen.
en iedere zomer gaan ze 6 weken het land op waarbij er regelmatig gekeken wordt of alles nog goed gaat.

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:06

Leuk om iets te lezen over de Prinses Margriet manege. Ik rijd zelf op de Prins Willem Alexander die werken ook vaak samen voor het pony kamp bijvoorbeeld.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:14

Gaby89 schreef:
Leuk om iets te lezen over de Prinses Margriet manege. Ik rijd zelf op de Prins Willem Alexander die werken ook vaak samen voor het pony kamp bijvoorbeeld.

Het gaat hier om de prinses maxima manege in den dolder op het terrein van reinaerde.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:36

Joyce_ schreef:
Joaltijd schreef:

Op meerdere plekken in Zuid-Amerika zelfs! Ik heb zelf in Ecuador gewerkt, bij fundacion Am-En (google vindt het zo!), geweldige ervaring en inderdaad heel herkenbaar wat er hier over wordt geschreven!

Wat leuk daar heb ik ook een week gewerkt vorig jaar in de zomer. Toen mijn nichtje daar op ponykamp was. :) Hele indrukwekkende ervaring en geweldige mensen die daar werken! Als ik weer een paar weken in Ecuador op vakantie ga wil ik daar zeker weer gaan werken!

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:20

Ik heb op deze manege lange tijd stage gelopen en echt die paarden hebben niks te klagen. Ze zijn erg goed voor de paarden zoals hier eerder geplaatst werd. Paarden worden goed ingedeeld kwa uren lessen, worden op hun vrije dagen gelongeerd of staan lekker op de paddocks. Wanneer er iets lijkt te zijn word gelijk actie ondernomen om het op te lossen en wanneer de paarden het niet naar hun zin lijken te hebben word er iets anders voor ze gezocht.
Wanneer zij na een paar jaar hun trouwe dienst gedaan hebben word een goed nieuw huisje voor ze gezocht.

Top manege!!