Documentaire Fukushima: Radioactieve paarden [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Documentaire Fukushima: Radioactieve paarden [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 16:18

http://www.bokt.nl

In 2011 werden grote delen van Japan getroffen door een aardbeving, gevolgd door een Tsunami. Laatstgenoemde veroorzaakte een nucleaire meltdown. Diverse kerncentrales van Japan lekte radioactief materiaal en als gevolg werden grote gebieden rondom de kerncentrales afgezet. Mensen moesten vluchten, dieren werden achtergelaten. Weken en soms maanden mochten de bewoners niet naar huis. Als gevolg stierven veel dieren de hongerdood. Een groep paarden wist te overleven, maar gezien hun radioactiviteit weet de overheid en de bevolking weinig raad met de dieren.

In eerste instantie spelen de paarden een grote rol bij een jaarlijks terugkerend paardenfestival. Daarnaast is paardenvlees een delicatesse in Japan. Maar deze paarden zijn niet meer geschikt om te slachten. En de radioactiviteit eist ook zijn tol bij de paarden.

Centraal in een nieuwe documentaire van Japanse makelij staat Mirror’s Quest, een renpaard in eigendom van Mr. Tanaka. Twintig kilometer van Fukushima vandaan had hij zijn ranch, overgenomen van zijn vader, die het op zijn beurt ook weer over heeft genomen van zijn vader. Mr. Tanaka moest direct evacueren. Zijn paarden, lopend in het buitengebied, moest hij achterlaten. Weken later mocht hij terug naar huis, daar trof hij de meeste paarden dood aan. Vele andere waren ziek of op sterven na dood. Mirror's Quest overleefde het, maar kampt wel met gezwellen aan zijn geslachtsdelen.

Documentairemaker Yoju Matsubayashi volgde Mr. Tanaka in zijn pogingen om zijn stal en paarden op te knappen. De documentaire is eind vorig jaar op een aantal buitenlandse filmfestivals getoond. Of de documentaire binnenkort ook in Europa te zien zal zijn is nog niet bekend.

Een trailer van de documentaire

Zie ook:
[VN] Fukushima: fokker trotseert straling om paarden te verzorgen

Mungbean

Re: Documentaire Fukushima: Radioactieve paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:21

20km van de ramp en na een paar weken naar huis mogen...........die kerel zal zelf wel ook niet al te fit zijn dan %)

Anoli

Re: Documentaire Fukushima: Radioactieve paarden [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:22

PPfftt. Ik weet niet of ik het die man na had gedaan hoor. Maar respect dat hij het allemaal weer probeert op te bouwen daar :j

Vhagar

Re: Documentaire Fukushima: Radioactieve paarden [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:54

ik dacht dat deze ook al op idfa werd gedraaid, heb hem toen gemist.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 01:11

Ik heb toevallig pas de documentaire Wolves of Chernobyl gezien, welke dus gaat over de wilde wolven rond Tsjernobyl en het onderzoek dat naar hen en andere wilde dieren daar gedaan is. Ze hadden verwacht dat ze veel verminkingen en mutaties zouden vinden, omdat wolven aan de top van de voedselketen staan, en dus veel opgestapelde radioactiviteit binnen krijgen via hun voedsel.
Maar de natuur lijkt het daar hartstikke goed te doen. Beter dan op andere plekken zelfs, omdat er geen mens komt. Er is niets te merken van problemen door radioactiviteit.

Vond ik toch wel bijzonder.

Dat is natuurlijk wel veel langer na de kernramp, maar die van Tsjernobyl was wel veel zwaarder dan die van Fukushima.