Illegale paardenslacht in Spanje ontdekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Illegale paardenslacht in Spanje ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:28

http://www.nos.nl

Agenten van de Guardia Civil in Spanje zijn sinds vanmorgen vroeg bezig met een onderzoek bij acht slachthuizen in een aantal provincies. Vijf mensen zouden zijn opgepakt.

De vleesverwerkende bedrijven zouden illegaal aan het paardenvlees zijn gekomen. Het vlees zou mogelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.

Agenten vielen vanmorgen de acht slachthuizen binnen. Volgens de Spaanse krant El Pais zou de politie een georganiseerde bende op het spoor zijn die paarden opkoopt. Deze paarden mogen niet verkocht worden als slachtvlees maar de bende zou ze wel doorverkopen aan slachterijen.

Een van de arrestanten is een dierenhandelaar. Deze verdachte zou de papieren van niet alleen paarden maar ook andere dieren zoals ezels, hebben vervalst. Zo konden ze als vlees worden verkocht. Daarna werden de dieren met winst doorverkocht aan slachterijen.
De politie onderzoekt verder of het vlees een gevaar heeft opgeleverd voor de volksgezondheid. De vijf verdachten worden ervan beschuldigd de volksgezondheid in gevaar te hebben gebracht.

Daarnaast wordt hen valsheid in geschrifte en deelname aan een criminele organisatie ten laste gelegd.

DigiDiede

Re: Illegale paardenslacht in Spanje ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:36

Bah Bah Bah houdt het dan nooit een keer op?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:51

Zolang ergens geld aan is te verdienen zullen er mensen zijn die dit doen. Illegale activiteiten leveren nu eenmaal meer op dan legaal. Het is te hopen dat ze de dieren netjes geslacht hebben.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:55

Dit houd nooit op, zolang iedereen elke dag een stukje vlees op zijn bord wilt
of we moeten koeien creëren die elke 5 min een kalf kunnen werpen!
ga maar rekenen... 6 biljoen mensen op deze aarde, die allemaal een stukje vlees willen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:57

anhighwood schreef:
ga maar rekenen... 6 biljoen mensen op deze aarde, die allemaal een stukje vlees willen!

Biljoen al, ik dacht dat we bij de miljard waren -O- ;)

Vreselijk dat dit gebeurd, slacht is prima, maar wel op een legale en vriendelijke manier...

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:04

EskeGirl schreef:
anhighwood schreef:

Biljoen al, ik dacht dat we bij de miljard waren -O- ;)

Vreselijk dat dit gebeurd, slacht is prima, maar wel op een legale en vriendelijke manier...

ik vraag me af of dit vriendelijk gebeurd. Mijn idee bij illegaal slachten is snel en geen medelijden. ik denk niet dat die dieren zo netjes behandeld worden want illegale zaken houden meestal geen rekening met wetten en regels die door de EU zijn opgesteld

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:25

anhighwood schreef:

6 biljoen? :wow:
We zitten nu bij de 8 miljard ongeveer. :')

Maar inderdaad. Zolang er geld verdient mee kan worden zal het nooit stoppen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:27

Goed dat die mensen zijn opgepakt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:28

Dat was te verwachten. Er staan veel te veel paarden te verpieteren of zelfs dood te hongeren in Spanje, dan is een slachthuis al snel lucratief.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:48

Hier kijk ik niet gek van op, het is gewoon te verwachten.

Wel erg naar voor de dieren die er terecht waren gekomen en ik mag dan hopen dat het snel is gegaan....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:03

Ik hoop vooral dat de dieren op een gewone manier vervoerd zijn geworden en ook maar een beetje vriendelijk behandeld zijn geworden. De grootste criminelen hoeven niet direct dierenbeulen te zijn.

En ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat een groter deel dan wat wij (w)eten ook 'verkeerd' verkregen is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:06

Sizzle schreef:
Dat was te verwachten. Er staan veel te veel paarden te verpieteren of zelfs dood te hongeren in Spanje, dan is een slachthuis al snel lucratief.

dan zal er ook niet veel vlees aan zitten om te eten :=

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:33

over de gehele wereld? dacht dat dat meer als 8 miljard was...
maar goed gaat om het gegeven vraag en aanbod, als er vraag is, maar geen aanbod krijg je dit soort zaken.
niet vriendelijk?....denk dat de europese landen het al redelijk vriendelijk doen...
kijk naar dat halal slachten brrrrr, paar keer gezien, dat is vreselijk(at wel hier gedaan word), of dat in india, dat is pas dierenmishandeling...
deze paarden zijn gewoon bij erkende slachters geslacht, word op dezelfde manier gedaan als in nederland.
gaat er gewoon om dat het vlees niet traceerbaar is..

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:33

en feit blijft. wij doen er allemaal aan mee....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:34

Anhigh, ik bedoel dat er slachterijen tussen zitten waar de dieren geslagen, getrapt etc. worden. Dan heb ik liever zo een illegale slachterij waar de dieren 'netjes' geslacht worden dan een niet-illegale waar de dieren mishandeld worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:37

Een illegale slachterij is niet perse slechter voor de dieren, waar het om gaat is de volksgezondheid aangezien er dan geen controle is op medicatie en ziekten.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:55

klopt sizzle, daar gaat het om.
het moet traceerbaar zijn.
jammer dat mensen het dan weer gooien op dierenmishandeling, terwijl dat totaal niet aan de orde is bij de meeste slachterijen.
die zaken komen veelal buiten Europa voor, daar waar ze totaal geen respect voor dieren hebben.!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:55

Sizzle schreef:
Een illegale slachterij is niet perse slechter voor de dieren, waar het om gaat is de volksgezondheid aangezien er dan geen controle is op medicatie en ziekten.

Hier heet het "vleesschandaal" en daar illegale slachterij. Maar volgens mij gaat het om dezelfde vorm van fraude. Rommelen met paspoorten van paarden die niet voor de consumptie meer geschikt zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:13

Dat illegaal en gevaar voor de gezondheid moet met een vrachtwagen zout genomen worden en in het licht van geld/controle missen door de overheid.

Is vergelijkbaar met de hysterie over paardenvlees in hamburgers. Dat is béter dan welk ander vlees ook. Moet alleen transparent zijn voor de consument. Maar ja, aan de andere kant; wanneer het om geld gaat mag de consument niet eens weten of het een genetisch gemanipuleerd product betreft...

Kortom; neem dit allemaal toch niet zo klakkeloos zonder ZÉLF even na te denken aan.

Spanje en met name het zuiden heeft het economisch HEEL slecht. Wanneer iemand diens paard niet meer kan betalen, is slacht meestal de enige optie. Zoals het hier met het vergunningenwoud geregeld is, kóst het naar de slacht laten brengen geld en niet te weinig ook.
Dat is dus geen optie voor iemand die geen geld heeft voor de hier lage kosten voor paardhouden.
Dus?
´Illegale´ slacht :)*
en omdat het zonder de geldklopperij van officiele vergunning is, wordt het een ´gevaar voor de volksgezondheid´ genoemd.

Voor het paard zelf is die illegale slacht doorgaans béter want het wordt niet/minder vervoerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:15

Sizzle schreef:
waar het om gaat is de volksgezondheid aangezien er dan geen controle is op medicatie en ziekten.

Waar het om gaat is het inkomen wat de overheid misloopt door het ontduiken van de vergunningen wat een noodzaak!!! is voor menig paardhouder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:16

Snooki schreef:
Goed dat die mensen zijn opgepakt

Waarom??

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:24

Huertecilla schreef:
en omdat het zonder de geldklopperij van officiele vergunning is, wordt het een ´gevaar voor de volksgezondheid´ genoemd.

:')

Ik hoop maar zo dat je gelijk hebt en de paardeneigenaren én paarden hier 'profijt' van hebben gehad zolang het duurde.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:38

Maar als je heel erg allergisch bent voor sommige soorten antibiotica, kun je van vlees met antibiotica heel erg ziek worden. Daarom mag dit niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:40

FrNo schreef:
Maar als je heel erg allergisch bent voor sommige soorten antibiotica, kun je van vlees met antibiotica heel erg ziek worden. Daarom mag dit niet.

..en jij denkt dat als het ´officieeel´ is er gegarandeerd geen ab in een paard zit?!

Gefeliciteerd met die gelukzalige ontwetendheid.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:44

Ik denk dat het vooral om bute gaat toch?

Hoe dan ook heb ik liever dat mensen hun paarden gewoon laten slachten in plaats van de hongerdood laten sterven.