Wolvenschade aan paarden niet altijd gedekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Wolvenschade aan paarden niet altijd gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 07:50

www.mensport.nl / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Foto: Fremlin

Woon je in een Nederlandse regio waar vandaag of morgen wolven zich kunnen gaan verspreiden, dan kun je de paarden en/of pony's beter onderbrengen in een bedrijf dat eigenaar/eigenaresse van de paarden of pony's is. Staatssecretaris Sharon Dijksma deelde mee dat de schade aan bedrijfsmatig gehouden dieren, mits bewezen dat de schade door een wolf is veroorzaakt, voor de volle honderd procent van de getaxeerde waarde wordt vergoed.

Dijksma acht de kans groot dat de wolf naar Nederland komt omdat in Duitsland dichtbij de Nederlandse grens wolven zijn aangetroffen. Ook vanuit Frankrijk kunnen wolven via België in Nederland terechtkomen. Schade door wolven aangebracht, moet binnen 24 uur worden gemeld. Het kadaver moet op de vondst-locatie blijven zodat sporen niet worden uitgewist. Via sectie op het kadaver, sporenonderzoek of een DNA-analyse wordt bepaald of paard, pony of veulen inderdaad het slachtoffer van een wolf is. Pas daarna wordt een schadebedrag uitgekeerd.

De wolf krijgt in Nederland een wettelijk beschermde status. Dit betekent dat op het wilde dier niet mag worden gejaagd. De afgelopen tijd zijn enkele rapporten verschenen over de verwachte komst van de wolf naar Nederland, die goed in Nederland kunnen overleven omdat er genoeg voedsel is zoals herten, wilde zwijnen en helaas ook landbouwhuisdieren.

Dijksma wil zich vooral richten op de komst van de zwervende, alleen levende wolf. Zo'n 15 kilometer van de Nederlandse grens met Duitsland is inmiddels al zo'n solitaire wolf gesignaleerd, en op 200 kilometer van de grens een roedel wolven.

Het is onduidelijk wanneer de wolf voet op Nederlandse bodem zal zetten. Jonge wolven verlaten na twee jaar hun geboortestreek en roedel op zoek naar een eigen leefgebied en een partner. Ze kunnen dan wel 1000 kilometer afleggen.

Wolven zijn voor mensen niet gevaarlijk, maar boeren vrezen hun komst omdat landbouwhuisdieren vaak in een wei zonder gesloten hek staan. Een wolf kan daardoor gemakkelijk bij zijn prooi. Er komen dus tegemoetkomingen voor schade "veroorzaakt door beschermde diersoorten aan bedrijfsmatig gehouden landbouwhuisdieren".

Zie eerder: [VN] Wolven vermoedelijk oorzaak van dood negen paarden Duitsland

Olympia96

Re: Wolvenschade aan paarden niet altijd gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:58

Nou lekker dan... Beschermde status... En een weiland met uitgemoorde paarden in return. Maar niet getreurd, je kunt fijn een nieuw paard kopen met het verzekeringsgeld!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:01

Doemscenario much, Olympia96 :')?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:02

Over het algemeen vallen paarden niet onder de natuurlijke prooidieren van wolven (in tegenstelling tot schapen). Veulens kunnen wel als prooi gezien worden, maar wolven zijn als de dood voor schrikdraad, dus dat is gemakkelijk op te lossen. Daarnaast jagen wolven 's nachts, dus als je je veulens 's nachts op stal zet, is het gevaar nihil.
Behoorlijke angstpolitiek dit. In Duitsland zitten ook wolven, en daar wordt er ook niet zo'n probleem van gemaakt (en daar staan ook genoeg paarden).

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:07

Ik denk ook dat een wolf eerder een reetje pakt dan een paard! Valt vast wel mee, ik ben blij dat we zo'n geweldig dier in de Nederlandse natuur krijgen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:08

...bijzonder...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:11

_San87_ schreef:
Doemscenario much, Olympia96 :')?

:D :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:11

Citaat:
dan kun je de paarden en/of pony's beter onderbrengen in een bedrijf dat eigenaar/eigenaresse van de paarden of pony's is.

Ik weet niet of Dijksma dit letterlijk zo gezegd heeft, maar wat klopt er niet aan deze zin? :))

Jouw paarden onderbrengen bij een bedrijf dat eigenaar van de (welke?) paarden is?
Sinds wanneer is een bedrijf ergens eigenaar van, en wat is de status van jouw paard dan? Nog steeds van jezelf?

En denk je dat er ook maar één verzekeraar is die hier in tuint?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:28

Drama om niks. De wolf is er nog niet.
En als ie wel komt lekker laten komen. Het zijn prachtdieren!
En denk persoonlijk dat ie eerder voor een ree gaat dan een paard in de achtertuin.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:48

Zoals ik het lees (mocht het ooit allemaal gaan gebeuren en mocht er inderdaad schade aan je dier ontstaan :D ), moet je ergens bij de staat binnen 24 uur een melding doen en vergoedt de staat de schade aan het dier, gezien de staat heeft besloten dat er niet op gejaagd mag worden? Dijksma kan namelijk niet voor een verzekeringsmaatschappij bepalen binnen welk tijdsbestek iets gemeld dient te worden en of dit dan vergoed wordt. Dat is iets tussen de verzekeraar en verzekeringnemer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:59

Zo lees ik het ook, maar dan alleen voor dieren die "van" een onderneming zijn en niet voor dieren van particulieren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:03

Paniek om niks en een loze belofte.....het lijkt Den Haag wel. Oh wacht, dat is het ook:-)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:49

Albert schreef:
Paniek om niks en een loze belofte.....het lijkt Den Haag wel. Oh wacht, dat is het ook:-)

:') _O-

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:00

Jet schreef:
Zo lees ik het ook, maar dan alleen voor dieren die "van" een onderneming zijn en niet voor dieren van particulieren.

Inderdaad. Benieuwd wat daar de achterliggende gedachte van is!

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:04

Jeetje wat een wereldnieuws, zeker komkommertijd. Als er al een wolf in Nederland komt, lekker laten lopen. Paniek zaaien om niks.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:06

Hmm, dus als ik het goed begrijp heb je als je paard op een pensionstal staat recht op 'vergoeding'? En waar baseren ze die vergoeding dan op? Op het aanschafbedrag? Het verzekerde bedrag(dat zou leuk zijn, denk toch dat minstens de helft van de paarden -waaronder de mijne- niet verzekerd zijn)?
En als je dus je paard(en) op een weiland van jezelf hebt staan en ze worden opgevreten/aangevallen dat is het jammer maar helaas?
Lekker dan :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:11

ik denk niet dat ze bedoelen dat je je paard op een pensionstal moet zetten, maar dat het paard niet meer geregistreerd staat als particulier, of te wel dat de eigenaar van het paard beroepsmatig het paard heeft, dus de eigenaar van de pensionstal krijgt zijn eigen paard wel vergoed en de particulier niet. Dus verkoop je paard aan de pensionstal wil er kans op uitkering zijn.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:12

Oh -O-
Nou ja, ik ga er maar niet van uit dat het hier zal gebeuren, ook al zit ik in een 'risico'gebied.
We zien het wel denk ik dan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:14

Een wolf valt geen paarden aan (?!) schapen zouden wel ten prooi kunnen vallen (al is het meer voor de hand liggend dat ze op reeen jagen).
Dus snap al de commotie niet zo

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:16

SuperAssie , ik denk gelopen kilometers _O- , jaarringen tellen en intensiviteit vaststellen van gebruik.. dus.. een ouder paard nu gelijk afvoeren.. scheelt in kosten en ergernis strakjes :+

Ach ik heb nog nooit een schadevergoeding gehad voor al mn kippetjes pauwen en ander gevogelte wat opgevreten is door de vossen.. ik heb daarintegen een grote M op mn oprit geplaatst nu blijven ze gelukkig weg.. denk dat ze liever shusi hadden *\o/*

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:29

Ik durf er niets van te zeggen of een wolf geen paarden ( of ponyveulentjes) pakt. Nu zijn ze misschien gigantisch schuw, maar in dit kleine landje ontkomen ze er niet aan om in bebouwde gebieden te komen. Natuurlijke vijanden hebben ze niet, dus als ze werkelijk hier komen, is er niets dat de vermeerdering tegenhoudt, behalve misschien de vele auto's die hier rijden.
Ik denk zelfs dat een ponyveulentje een gemakkelijker prooi zal zijn dan een ree o.i.d.
Overigens waren de vossen ook schuwe wezens, die nu al in de verschillende steden voorkomen.
Ook een pensionhouder zal volgens mij geen vergoeding krijgen, ook niet voor zijn eigen dieren, maar bijvoorbeeld een manegehouder weer wel als die van zijn manege voor inkomsten afhankelijk is.

http://dieren.blog.nl/mens-en-dier/2011 ... -catalonie . Schapen en lammeren zijn dus ook niet veilig.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:39

Ibbel schreef:
Citaat:
dan kun je de paarden en/of pony's beter onderbrengen in een bedrijf dat eigenaar/eigenaresse van de paarden of pony's is.

Ik weet niet of Dijksma dit letterlijk zo gezegd heeft, maar wat klopt er niet aan deze zin? :))

Jouw paarden onderbrengen bij een bedrijf dat eigenaar van de (welke?) paarden is?
Sinds wanneer is een bedrijf ergens eigenaar van, en wat is de status van jouw paard dan? Nog steeds van jezelf?

En denk je dat er ook maar één verzekeraar is die hier in tuint?

Ik denk dat ze bedoelen dat je een BV/NV/VoF weet ik het, opricht en de paarden daarin "onderbrengt", dus dat jouw BV/NV eigenaar is van jouw paarden. Dan ben je uiteindelijk nog steeds eigenaar, maar dan via het bedrijf. Dus niet letterlijk onderbrengen, maar het eigendom onderbrengen.
De schade wordt dan door de overheid vergoed, en niet door de verzekeraar, als ik het goed begrijp.

Of begrijp ik je vraag nu verkeerd? :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:41

best cool dit :o maar ja het word wel duurder voor de paarden eigenaars

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:05

Ashley5760 schreef:
Een wolf valt geen paarden aan (?!) schapen zouden wel ten prooi kunnen vallen (al is het meer voor de hand liggend dat ze op reeën jagen). Dus snap al de commotie niet zo

Waarom ligt het volgens jou "meer voor de hand" dat wolven hier op reeën gaan jagen? :\

Ieder dier probeert zijn voedsel te verkrijgen, volgens het principe van: "de minste moeite ervoor hoeven doen". ( "principle of least effort"). Volgens dat principe ligt het meer voor de hand, om als wolf een wei met slome schapen in te duiken in plaats van achter een flitsend snel hert aan te rennen... :=

Ik denk dat Nederland te dicht bevolkt is voor dit soort dieren. Dat ze hier uitgestorven zijn is m.i. óók "de natuur". En voor de mensen die ze wel graag willen hebben; zet ze dan lekker in de Oostvaardersplassen. Dat is toch al een getolereerd project van "natuur"liefhebbers, met een hek er omheen }:)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:12

tjonge jonge wat een onzinstuk zeg.
Ten eerste al de suggestie dat wolven wel eens paarden zouden kunnen gaan doden. Okee ja de mini's hebben veulentjes van het formaat schaap en zouden als eventuele prooi kunnen worden gezien, maar ook die kans is klein. Gewoon goede maatregelen nemen.

Ten tweede zal Nederland nu ook niet overspoelt gaan worden door hordes wolven. Want het is hier veel te druk(met mensen)

Ten derde is die verzekering ook kul, want zoals ik het lees worden alleen paarden vergoed (en dan ook nog eens als ze dood zijn; verwondingen worden al weer niet vergoed) die bedrijfsmatig worden gehouden.

Volgens mij is dit een bericht die 1 april in de krant had moeten staan, maar zijn ze vergeten dus dan maar de komkommertijd (is vroeg dit jaar geloof ik)