Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sammie schreef:http://www.bitmagazine.nl
Ingezonden door Bokker Sanne1992
Wie zonder hoofdstel, maar met een nekring rijdt, kan een hogere beoordeling krijgen en wie ook het zadel weglaat, kan nog meer punten verdienen. Tijdens de eerste IHF-wedstrijd wordt de natuurlijke manier van rijden extra beloond. Maar is dat ook terecht? Is het rijden zonder hoofdstel en zadel inderdaad beter?
(…)
En is het bitloos en zadelloos rijden eigenlijk wel vriendelijker voor het paard? Nee. Helaas.
Lees hier de rest van het artikel.
hallokind schreef:Ik heb laatst gehoord van mijn instructrice, dat als je 50kg weegt. En je gaat daarna zonder zadel op je pony/paard gaat zitten, in stap weeg je 50kg, in draf weeg je al het 3 dubbele dus 150kg, en in galop weeg je 300kg. Die kilo's komen dan op je zitbeen knobbels, dus eigenlijk is het heel slecht voor je paard/pony zijn of haar rug.
hallokind schreef:Ik heb laatst gehoord van mijn instructrice, dat als je 50kg weegt. En je gaat daarna zonder zadel op je pony/paard gaat zitten, in stap weeg je 50kg, in draf weeg je al het 3 dubbele dus 150kg, en in galop weeg je 300kg. Die kilo's komen dan op je zitbeen knobbels, dus eigenlijk is het heel slecht voor je paard/pony zijn of haar rug.
Molfre schreef:hallokind schreef:Ik heb laatst gehoord van mijn instructrice, dat als je 50kg weegt. En je gaat daarna zonder zadel op je pony/paard gaat zitten, in stap weeg je 50kg, in draf weeg je al het 3 dubbele dus 150kg, en in galop weeg je 300kg. Die kilo's komen dan op je zitbeen knobbels, dus eigenlijk is het heel slecht voor je paard/pony zijn of haar rug.
En waar heeft ze dat vandaan? Bron?
Geryon schreef:Het is dan ook erg jammer dat er zoveel mensen lekker vriendelijk met een neckrope gaan rijden terwijl hun paard dan alleen maar sterren aan het kijken is. Hartstikke slecht voor de rug natuurlijk, vooral als er ook nog eens geen zadel op ligt..
Ninx schreef:Geryon schreef:Het is dan ook erg jammer dat er zoveel mensen lekker vriendelijk met een neckrope gaan rijden terwijl hun paard dan alleen maar sterren aan het kijken is. Hartstikke slecht voor de rug natuurlijk, vooral als er ook nog eens geen zadel op ligt..
Dat ligt er maar aan....
Wanneer de graad van africhting zo is dat een paard met correct ruggebruik kan lopen is er niets aan de hand, dit is wel degelijk mogelijk. Er zijn alleen maar weinig mensen die over dermate veel talent beschikken.... ik ben er iig niet 1 van, en jij dus ook niet.
Maar daarmee schiet ik het hele idee niet af....
Air schreef:Raar artikel, eerst wordt er gesproken over bitloos, dan over hoofdstelloos. Twee verschillende dingen die ze blijkbaar door elkaar haalt?
Want sinds wanneer kan je niet zonder bit dressuren?