Bokt.nl naar de Spaanse Rijschool in Wenen *input welkom*!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Bokt.nl naar de Spaanse Rijschool in Wenen *input welkom*!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:02

* http://www.bokt.nl

Op uitnodiging van het evenementenbureau Mojo Concerts zal, namens de NR, ons redactielid Dinopino van 4 tot 6 juni een perstrip maken naar de beroemde Spaanse Rijschool in Wenen. De perstrip wordt georganiseerd ter promotie van het bezoek van de Spaanse Rijschool in november 2014 aan ons land.

Dinopino zal tijdens het bezoek de tijd en gelegenheid krijgen om, voorafgaand aan de show die de pers getoond wordt, een ruiter te interviewen over de show, de rijkunst, de accommodatie, eigenlijk over alles wat zij zou willen weten. Er mogen ook foto's gemaakt worden.
Na de show zullen de stallen van de paarden bekeken worden en wordt de pers rondgeleid door één van de ruiters.

Dinopino zal na dit bezoek een uitgebreid verslag plaatsen op Bokt, maar we zijn natuurlijk erg benieuwd of jullie zélf vragen hebben voor haar over de Spaanse Rijschool, die ze aan de te interviewen ruiter zou kunnen stellen.

Meer informatie over de Spaanse Rijschool kun je hier, in de Bokt Wiki en in de Wikipedia lezen.

Hebben jullie een brandende vraag, heb je áltijd al iets willen weten over de Spaanse Rijschool, over de paarden, over de opleiding, of wélke inhoudelijke vraag dan ook: plaats hem hier gerust!
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 28-05-14 14:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Maureen95

Re: Bokt.nl naar de Spaanse Rijschool in Wenen *input welkom*!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:05

Wat leuk!

Hier wat vragen:

Hoe worden de ruiters gekozen die in de spaanse rijschool op de paarden rijden en hoelang duurt zo een opleiding?

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:24

was in nederland gaan niet goedkoper ik gok dat alles wel vergoed zal worden maar dan als nog

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:26

Wat ik me altijd al heb afgevraagd:

Worden die paarden gefokt om op de school te lopen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:27

Ik ben zelf een aantal jaren terug geweest bij een voorstelling daar, indrukwekkend!

Mijn vraag:
Hoe lang kunnen de paarden op het hoogste niveau dit volhouden? Gezien de belasting van de spieren en pezen bij grote sprongen (levade?) vraag ik mij af hoe blessure gevoelig deze dieren zijn en hoe lang ze dus het zware hoge niveau aankunnen?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:30

mijn vraag is: hoe worden de teams gemaakt zeg maar met de ruiters en paarden wie op wie mag rijden. en hetzelfde als prugelpiet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:36

Ik heb even enkele links met algemene informatie toegevoegd aan de OP :) .

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:43

MarliesV schreef:
Ik ben zelf een aantal jaren terug geweest bij een voorstelling daar, indrukwekkend!

Mijn vraag:
Hoe lang kunnen de paarden op het hoogste niveau dit volhouden? Gezien de belasting van de spieren en pezen bij grote sprongen (levade?) vraag ik mij af hoe blessure gevoelig deze dieren zijn en hoe lang ze dus het zware hoge niveau aankunnen?

Dat wil ik ook wel weten ja.
En waar selecteren ze de paarden op die gebruikt worden in de shows en waarmee gefokt worden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:44

Ik ben wel benieuwd wat de verloop onder de paarden is daar...
Input vs. output...

Edit: Uiteraard niet alleen wegens overlijden of pensioengerechtigde leeftijd. Maar ook ziekte, of het niveau niet aankunnen etc.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 27-05-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:48

moonie schreef:
was in nederland gaan niet goedkoper ik gok dat alles wel vergoed zal worden maar dan als nog

Dit heet marketing ;-). Op deze manier komt er publiciteit, dus waarschijnlijk meer verkoop van kaarten in NL..

Even ontopic: Ik ben benieuwd waar op gelet wordt voor de fokkerij en hoeveel veulens er per jaar worden gefokt, om de kwaliteit te behouden van de rijschool.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:07

Paar jaar geleden de voorstelling gezien en later ook in Piber geweest, het eerste was leuk, het tweede fantastisch. Alle vragen beantwoord dus wat dat betreft.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:16

Wat tof! :D

Ik heb wel een vraag: zijn de visie op het rijden en de manier van het trainen van de paarden door de jaren heen veranderd, en zo ja, in welke opzichten?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:35

Hoe ziet een typische dag voor de paarden en voor de ruiters er uit?
Beschrijving van het dagelijkse leven.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:37

Geen camera mensen nodig die alles vastleggen? :))

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:17

Was de selectie voor toelating aan de Spaanse Rijschool tientallen jaren geleden niet veel strenger?
Zo ja, waarom is die selectie milder geworden?

Ik hoorde van een Rijschoolkenner namelijk dat de opleiding en de toelating vroeger veel strenger waren. Omdat er nu minder geld is laten ze ook minder goede ruiters en paarden toe. Quote van de directie: "Een leek ziet het verschil niet tussen een paard dat M geklasseerd is of Grand Prix. Als ze de kunstjes maar kennen".

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:29

Ik ga ook!
Vraag
Hoe wordr je gekozen voor het "team" ?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:28

Super gaaf! ik ga dr over na denken :)

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:49

Ik vraag me al heel lang af of er wordt gewerkt met een soort ridderpromotie.
Hoe noem je dat toch, iemand kan me het vast vertellen. Zoals je begint in de academische rijkunst met squire, weet ik ook dat je via de Spaanse rijschool je de ladder opwerkt. Maar hoe hoe heet en werkt dit systeem?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:54

Babsding, ik denk dat een deel van je vraag al beantwoord word in de eerste gegeven link :) .

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:33

Ja, ik heb een brandende vraag... Ik wil er heel graag naartoe en ga ook zeker, maar zou graag willen weten of ik mijn pro-camera mee mag nemen, maar kan werkelijk nergens vinden of het wel of niet mag... Wil niet bij de deur mijn camera af moeten geven of terug naar huis kunnen... (En nee, ik laat hem niet in de auto... )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:51

Ik weet wel dat ik in Wenen tijdens de show geen foto's mocht maken.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:05

Ik ben er vorig jaar geweest en zo'n dagelijkse training alleen al vond ik facinerend :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:46

Dank je, _San87_. Dan ga ik toch maar contact opnemen met Mojo...

Ik heb net een berichtje gestuurd naar Mojo. Als ik antwoord heb, zal ik het wel even hier laten weten, zodat anderen met dezelfde vraag een antwoord hebben.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:15

Aphrodite87 schreef:
Ik ben er vorig jaar geweest en zo'n dagelijkse training alleen al vond ik facinerend :)

*fascinerend
(Kan het niet meer aanpassen)

@Agossie: Bij de dagelijkse training en bij de rondleiding door de stallen mag je, net zoals bij de shows, geen foto's maken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:03

Ulrike Thiel heeft deze reactie op facebook gezet, ik zou graag een officiële reactie van de Spaanse Rijschool willen. Ik laat even in het midden of ik het met haar eens ben.

In connection with the planned Show of the Spanish Riding School in Amsterdam with Anky van Grunsven as official host and presenter:
WE HAVE PLACED THIS LETTER AT THE FACEBOOK PAGE OF THE SPANISCHE HOFREITSCHULE . THE LETTER IS ALSO SENT TO THE DIRECTION PER POST (german Original followed by English translation)-----------------------------------------------------------------------------------------
An das Direktorium der Spanischen Hofreitschule

Sehr geehrte Mitglieder des Direktoriums

Mit Schrecken haben ich und viele andere Freunde der klassischen Reitkunst die Ankündigung der Aufführungen der Spanischen Hofreitschule in Amsterdam zur Kenntnis nehmen müssen. Ist Ihnen, die es (auch trotz der Kommerzialisierung der letzten Jahre) noch immer als Ihre Aufgabe sehen, die Ideale, Philosophie und Praxis der klassische Reitkunst zu bewahren und zu zeigen, nicht bewusst, dass Sie sich durch Ihre dort demonstrierte Alliance mit einer der, durch Ihre Trainingsmethoden und Reitweise schlimmsten Pferdequälerinnen des modernen Reitsportes gemein machen? Dadurch bekunden Sie praktisch öffentlich ihre Solidarität mit dieser Form Pferde zu dominieren, psychisch und physisch zu zerstören . Frau van Grunsven hat in Zusammenarbeit mit ihrem Ehemann und Trainer S. Janssen nicht nur hunderte Pferde (ihre eigenen und die ihrer Schüler und Nachahmer) auf dem Gewissen. Beide haben weltweit und ins besonders in den Niederlanden dafür gesorgt, dass das pferdegerechte Reiten, wie es Ihrem Institut am Herzen liegen sollte, durch unphysiologisches, den Körper, die Psyche und persönliche Integrität des Pferdes verletzende Praktiken ersetzt wird.

Zur Illustration der Einstellung von Frau v Grunsven und Ihres Ehemannes und Trainers zum Pferd, zur pferdegerechten Reitweise und auch insbesondere zur klassischen Ausbildung der Lippizaner Ihres Institutes erlaube ich mir Ihnen diesen Videolink zur Reitweise von Fr v Grunsven sowie ein Originalzitat Von Sjef Janssen an zu bieten.
https://www.youtube.com/watch?v=Wm-vYMK ... CFV0Vezovw

Zitat Sjef Janssen( in englischer Übersetzung aus dem Niederländischen):
……….In my eyes, you do not see it correctly if you make the equation of sport and the training of classical ballet for humans. Their training is completely based, as you already indicate, on a classical base and there is nothing wrong with that, but then you need to compare them (the ballet dancing humans) with the horses of Vienna or Saumur, because they are trained in the same way BUT the essential difference lies in the distinction that those people and horses only are used for demonstrations or -if you prefer- performances/productions .
This is culture and it is really quite nice to see, but when I see those poor Lippies run I notice that their level and motions are very far behind compared with trained sport horses.
These baroque horses are unfortunately trained a lot on tricks and exercises, but this has nothing to do with the training of sport horses till the highest level.
The competitive sport is a completely different story than the preservation of culture, that is something people should finally come to understand.
Well in educating and training competition horses one must go to control and use modern responsible techniques and the classic training methods prove to be very grossly deficient. Again, look at the old films and photographs… and then I say no more ! ...........

Ich spreche (wie ich mich inzwischen überzeugen konnte) auch im Namen vieler Anhänger der klassischen Reitkultur und pferdegerechten Reitens, wenn ich Sie dringend ersuche, dieses gemeinsame Auftreten noch einmal zu überdenken und davon Abstand zu nehmen.
Frau van Grunsven, ungeachtet Ihres Hintergrundes, als Gastgeberin der Aufführungen in Amsterdam ein zu setzen bringt vielleicht im Sinne der Kommerzialisierung kurzfristig da etwas vollere Kassen, beraubt Ihre Institution aber langfristig des Respektes der immer grösser werdenden Gruppe der Anhänger der klassischen Reit-Kunst und-Kultur. Des Respektes der Menschen, die sich in immer stärkerem Ausmaß für die Ächtung tierschutzrelevanter Reitweisen und für eine vermehrte Rückkehr eines respektvollen, pferdegerechten Umganges und Reitstils und der Natur des Pferdes und seiner Psychomotorik und Biomechanik entsprechender Trainingsmethoden in Sport und der Freizeitreiterei einsetzen.

Dr Ulrike Thiel
Institut für Equitherapie und Reitsportpsychologie
Cranendonck, Niederlande
Trainerin, Reiterin, Reittherapeutin, Richterin Dressur, Autorin ( „ Die Psyche des Pferdes“, „ Geritten werden - so erlebt es das Pferd“)
Brief ergeht auch per Post an das Direktorium

---------------------------------------------------------------------------------------------
Dear members of the Executive Board Of The Spanisch Riding School

With horror I and many other friends of classical Equitation have seen the announcement of the coming performances of the Spanish riding school in Amsterdam. You who see it (even with the commercialization of recent years) still as your duty to preserve and show the ideals, philosophy and practice of classical Equitation may not be aware that demonstrating an Alliance with a person who may be addressed as , through her training methods and riding style worst horse abusers of the modern equine sport.

Accepting her as a Host Figure in PR you in public demonstrate your solidarity with a form of dominating horses, and to mentally and physically destroy them . Mrs van Grunsven has in collaboration with her husband and coach S. Janssen not only hundreds of horses (their own ones and horses of their pupils and imitators) on the conscience. Both are responsible for that worldwide and especially in the Netherlands the horse friendly riding (as it should be at the heart of your institution), is being replaced by practices inflicting the body, the mind and the personal integrity of the horse.
To illustrate the attitude of Mrs v Grunsven and her husband and trainer towards the horse itself , a horse fair riding style and also particularly the classical training of the Lippizaner of your institution I would like to offer you this video link to an example of the riding style of Mrs v Grunsven and one original quote of Sjef Janssen .
https://www.youtube.com/watch?v=Wm-vYMK ... CFV0Vezovw
Quote Mr. Sjef Janssen (translated from Dutch):

……….In my eyes, you do not see it correctly if you make the equation of sport and the training of classical ballet for humans. Their training is completely based, as you already indicate, on a classical base and there is nothing wrong with that, but then you need to compare them (the ballet dancing humans) with the horses of Vienna or Saumur, because they are trained in the same way BUT the essential difference lies in the distinction that those people and horses only are used for demonstrations or -if you prefer- performances/productions .
This is culture and it is really quite nice to see, but when I see those poor Lippies run I notice that their level and motions are very far behind compared with trained sport horses.
These baroque horses are unfortunately trained a lot on tricks and exercises, but this has nothing to do with the training of sport horses till the highest level.
The competitive sport is a completely different story than the preservation of culture, that is something people should finally come to understand.
Well in educating and training competition horses one must go to control and use modern responsible techniques and the classic training methods prove to be very grossly deficient. Again, look at the old films and photographs… and then I say no more ! ...........
I speak also for many followers of classical riding culture (as I could convince myself) and horse friendly riding, if I urge you once honestly to reconsider this common demonstration with Mrs v Grunsven
To accept Mrs van Grunsven, regardless of her background, as hostess of the performances in Amsterdam will brings (in terms of commercialization) at short time some fuller coffers, but will cost your institution in the long term the respect of the ever-increasing group of followers of classical riding art and culture. The respect of the people who engage in ever greater extent for the ban on abusive riding practices and an increased return of a respectful and horse-friendly treatment of the horse and riding style in general and trainings methods suiting to the the nature of the horse and its psychomotor and biomechanics in sport and recreational riding.