Onderscheiding voor reddende engel te paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Onderscheiding voor reddende engel te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:21

http://www.noordhollandsdagblad.nl/ / www.bokt.nl

Een trio heeft een man op leeftijd uit Egmond aan Zee zeer waarschijnlijk het leven gered: Sam van der Sluis, Paul Visser en Bert de Vries. Hoewel geen van drieën zelf uit Heiloo komt, was het de burgemeester van die stad Hans Romeyn toch een genoegen om de drie mannen de bronzen penning uit te reiken namens de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen. Ze kregen daarnaast ook een oorkonde en een bos bloemen.

Het was een heldhaftige redding, een echt staaltje van burgerplicht volgens Romeyn. Hij vervolgde: ,,Jullie keken in elk geval niet de andere kant op, zoals in het Bijbelverhaal over de barmhartige Samaritaan.’’

De veertienjarige Sam uit Alkmaar reed op een vrijdagmiddag in januari op zijn paard langs de Zeeweg, toen hij hulpgeroep hoorde. ,,Ik reed er naartoe en zag een man in het water liggen. Ik kon niet veel doen, want ik kon mijn paard niet loslaten. Ik zag aan de overkant een man fietsen en heb geroepen of die kon helpen.’’

Die man was Paul Visser. Visser zegt: ,,Ik zag die meneer in het water liggen, tegen de beschoeiing. Zijn hoofd stak nog boven water uit, hij was steenkoud. Ik heb Sam gevraagd om 112 te bellen en ben in het water gesprongen om hem eruit te halen. Hij kon zelf niet echt meer meewerken, ik kan wel zeggen dat het een aardige klus was. Die man woog zo’n negentig kilo. Ik heb hem uiteindelijk gelukkig op de oever kunnen rollen.’’

Vervolgens kwam dorpsgenoot van Visser; Bert de Vries langs gereden. ,,Ik zag een oploopje en ging kijken wat er aan de hand was. Ik ben bedrijfshulpverlener en had wat spullen bij me, hij was onderkoeld dus ik heb hem in folie gewikkeld en we hebben hem wat hogerop gerold. Ik kende hem overigens, hij had bij ons in huis wel eens wat geschilderd. Hij zei trouwens dat hij er al ongeveer een half uur in lag. Hij was niet bewusteloos geweest.’’

De man bleek zelfs nog behoorlijk bij kennis te zijn ,,Hij vroeg of we zijn booster uit het water konden trekken. Toen zijn we er weer in gesprongen en hebben die uit de plomp gehaald. Hij wilde eigenlijk ook nog dat we zijn tas met drie flessen drank zouden opvissen. Die blijven wel goed, hebben we maar gezegd.’’ De drank, twee flessen vieux en een fles jenever, zijn later opgevist door de vader van Paul.

verwant artikel
[VN] Jonge ruiter helpt bejaarde man uit sloot [video]
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-05-14 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aanpassingen ivm auteursrechten

VillaNeusjes

Re: Onderscheiding voor reddende engel te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:41

Ik herinner mij dat artikel nog. Leuk dat ze zo gewaardeerd worden voor hun actie :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:56

jilleroo schreef:
Ik herinner mij dat artikel nog. Leuk dat ze zo gewaardeerd worden voor hun actie :)

Ik ook!
Stoere Sam van 14! met paard en dat anderen hem gelukkig hebben geholpen! =:)
Helemaal terecht dat zij allemaal zijn erkend.

En dan dat verhaal over de drank: hilarisch! _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:25

Ik vind het terecht dat mensen die andere mensen het leven redden in het zonnetje worden gezet maar aan de andere kant, zou dit niet heel gewoon moeten zijn??? Helaas kijken inderdaad veel mensen de andere kant op of op hun Phone. Er is een mooi filmpje over wat je allemaal niet kunt missen doordat je steeds met je mobiel bezig bent, ook levensbedreigende situaties zowel van mens en dier worden niet meer of minder gezien, jammer.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:41

Bigone dat heb ik mij een paar jaar terug ook afgevraagd. Een vriendin en ik hebben een man zijn leven gered die met zijn auto op de kop in een sloot terecht was gekomen. Ook wij hebben er een legpenning voor gekregen maar dan via het carnegie helden fonds. Kei gaaf natuurlijk maar voor ons was het iets waarvan je aan mag nemen dat iedereen iets doet. Al is t maar bellen oid. Helaas staan ze liever te roken en de hulpdiensten in de weg te lopen :n Als je niks kan of durft te doen neem dan afstand.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:43

Ik begrijp eigenlijk alleen niet wat het stukje van de AOW toevoegt aan het artikel.
Verder wel een fijne reddingsactie.