Paard twee uur vast in de modder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paard twee uur vast in de modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 15:07

www.112hm.nl

De brandweer werd dinsdagmiddag naar de Hofvlietweg in Leiden gestuurd voor een paard te water. Ter plaatse bleek dit meer te lijken op paard in de modder, De brandweer heeft geprobeerd het dier uit het water te krijgen maar dit lukte niet.

Er werd vervolgens een kraan ter plaatse gevraagd waarna vervolgens met man en macht werd gewerkt om het dier op het droge te krijgen. Na ruim twee uur kon het paard zich eindelijk weer bij zijn vrienden vervoegen. De brandweer kon retour kazerne om achtereenvolgens te douchen en schone kleren aan te trekken.

Klik hier om foto's van de reddingsactie te zien

benangelique

Re: Paard twee uur vast in de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:14

Dat heeft de brandweer netjes gedaan. Geen getrek aan nek en hoofd zo te zien. Chapeau!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:14

Weideseizoen is begonnen en je hoort niks anders meer dan paarden die te water raken..

In ieder geval hulde voor de brandweer die weer goed werk heeft gedaan.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:19

Phoe, heftig zeg. t Zal je paard maar zijn!
Hopelijk heeft het paard er niets aan over gehouden.

Als ik dit soort berichten zie ben ik altijd toch blij dat wij een draadje bij de sloot hebben staan :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:22

Top gedaan door die mannen!!!

Hoop alleen wel dat de eigenaar snel ter plaatse was en het dier beweging heeft gegeven.... Wat zal die een spierpijn hebben na 2 uur zo vastgelegen te hebben -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:23

dravergekkie schreef:
Weideseizoen is begonnen en je hoort niks anders meer dan paarden die te water raken..

In ieder geval hulde voor de brandweer die weer goed werk heeft gedaan.

of in de mestput ;) Stroomdraadje er omheen doet wonderen meestal :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:29

Dit zijn vaak paarden in de opfok, ben benieuwd of eigenaar op de hoogte wordt gebracht. Zie verder niemand behalve de brandweermannen. toch wel belangrijk dat paard nagekeken wordt.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:59

@fargo ik zag nog een vrouw staan. Weet niet of zei de eigenaar is.
Gelukkig staat het paard weer netjes op het droge :Y)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:26

Geweldig die fotos waarop het paard weerde wei in loopt en de rest van de kudde hem komt bekijken! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:34

simodi schreef:
Geweldig die fotos waarop het paard weerde wei in loopt en de rest van de kudde hem komt bekijken! :D

Dat gebeurt echt ze gaan hem helemaal besnuffelen en zorgen dat ie in beweging blijft dat is heel apart, dat gebeurde bij mijn indertijd jaarling ook toen hij weer uit de sloot wat gesleept - waar ik wel bij was toevalligerwijs.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:44

Paard van iemand die ik ken is ook 2 dagen geleden in het water gevallen ook brandweer geweest maar ze hadden geen dierenarts laten komen.... Dat er geen schade ofzo is..

chayaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:49

mijn verzorgpony zat nog dieper vast en dat was inderdaad erg heftig om te zien! gelukkig was ik erbij toen ze uit de sloot werd gehaald <3 ze heeft er niks aan over gehouden gelukkig :) ik hoop dit paard ook niet

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:58

Super mannen van de brandweer ! Top gedaan +:)+ +:)+ +:)+ *\o/* *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:07

trysteffy schreef:
Paard van iemand die ik ken is ook 2 dagen geleden in het water gevallen ook brandweer geweest maar ze hadden geen dierenarts laten komen.... Dat er geen schade ofzo is..

Dat kun je na 2 dagen niet perse overzien al hoor, de spieren kunnen er toch een optater van krijgen. Maar goed, ik hoop dat het voor dit paardje ook goed is afgelopen!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 06:49

Super dat de brandweer vaak paarden kan helpen!
En idd weet je na twee dagen nog niet hoe het paard er aan toe is. Die van mij had ook heel veel last van haar spieren gehad, omdat ze rechtop maar met haar voorbenen op de kant lag.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:01

In ieder geval is het paard netjes uit het water/modder gehaald.

Goed werk van de brandweer!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:40

Arm dier.
Ik snap niet dat ze niet verplicht stellen dat er een omheining naast een wei moet staan,ook als er water langs loopt.
Zo niet,dan de eigenaar de kosten laten betalen.

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:04

Hallo, lees steeds over draadje langs de sloot. Wij wonen in het groene hart van Zuid Holland en het weiland is omringd door sloten. Onze kudde Welshpony's loopt daar zonder problemen zonder draadje langs de sloot. Het lijkt logisch zo'n draadje, maar is het niet. Het gras achter dat draadje groeit maar door en dat gras willen de dieren graag hebben. (Als het gras te hoog wordt aan de andere kant van het draadje krijg je door stroomverlies door contact met het gras).Ze halen van allerlei capriolen uit om dat gras te bemachtigen. Met als gevolg dat ze in de sloot kukelen. Ze kunnen er ook niet meer uit vanwege dat draadje. Schijnveiligheid dus.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:21

@ Alesco: dat is dan weer een kwestie van bermen van sloot uitmaaien. Dat doen ze hier ook, omdat het gras in de berm/sloot anders te hoog wordt.

Wij moeten ook opletten dat niets de schrikdraad raakt, omdat hij anders niet meer werkt. Zo hebben we ook nog eens hagen achter een schrikdraad staan. Om de haverklap staan we dus de haag te snoeien. Een hels karwei met een gewone heggeschaar, maar voor de veiligheid van je dieren (en omdat je ze niet bij de buren in de wei wilt hebben lopen) doe je het gewoon.

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:27

@isabonny, als je de bermen van de sloot gaat maaien zal je eerst je schrikdraad weg moeten halen. Onze kudde loopt dus gewoon in de polder met sloten en dat gaat perfect. De veulens "dopen" wij in het voorjaar als ze het land in gaan. Ze lopen op ruim 11/2 ha dus ze hebben de ruimte. Verder zijn de dieren intellectueel genoeg om niet in een sloot te belanden. Het gebeurd wel maar meer dan een nat dier heb je niet. Ze hebben de vrijheid. Vandaar onze naam Freedom!