De Britse springruiter Tim Stockdale heeft op twee weken tijd twee van zijn vroegere toppaarden verloren.
Fresh Direct Parcival, waarmee hij deelnam aan de Wereldruiterspelen van 2002, stierf op 10 mei. Het paard, dat 22 werd, stierf rustig in de weide bij zijn eigenaars. Stockdale zegt: "Ik wou dat we allemaal zo konden gaan. Het was een zonnige dag, Percy ging liggen op zijn favoriete plekje en werd niet meer wakker. Ze zagen pas dat er iets niet klopte toen het begon te regen en hij niet opstond. Hij schonk me een aantal 'eerste keren': de eerste grote Grand Prix-wedstrijd, mijn eerste Grand Prix-overwinning, mijn eerste Nations Cup en mijn eerste deelname aan een wereldkampioenschap. Het was een plezier om hem te rijden, ik heb nog nooit een paard met zo veel kracht gereden, maar tegelijkertijd was hij erg zacht."
Parcival ging in 2003 op 11-jarige leeftijd met pensioen. Hij liep tijdens de Nations Cup in St Gallen een blessure op.
Negen dagen na de dood van Parcival moest Tim Stockdale afscheid nemen van een ander toppaard, Santa's Echo. Echo stierf op 19 mei op 33-jarige leeftijd. Stockdale beschrijft Echo als een echte winnaar: hij won in 1997 vijf Grand Prix-wedstrijden, vertegenwoordigde Groot-Brittannië en won een Nations Cup.
"Hij was een erg bijzonder paard," zegt Stockdale. "Hij was een deugniet, die het idee moest hebben dat hij de touwtjes in handen had. Echo was supergetalenteerd, voorzichtig en snel, maar geen type dat je kon zeggen wat hij moest doen, alles moest op zijn voorwaarden gebeuren. Hij hield niet van trainen, maar wel van buitenritten. Maar eens je wist hoe je hem moest aanpakken, was hij een echte winnaar."
Santa's Echo verliet op 16-jarige leeftijd het internationale circuit, nadat hij in Hickstead een peesblessure opliep. Stockdale en Echo verschenen voor het laatst samen op een veteranenwedstrijd in 2008.
Dit jaar verloor Stockdale naast Parcival en Echo ook al zijn paard Glenwood Springs.