Waterschap Scheldestromen waarschuwt voor drijfzand op het strand bij Nieuwvliet, Zeeland. Er zijn borden geplaatst om vooral ruiters te waarschuwen. Afgelopen weekend zakten twee paarden tot aan hun buik in het drijfzand. In eerdere jaren was er in dezelfde buurt ook een incident met drijfzand.
De Koninklijke Nederlandse ReddingsMaatschappij (KNRM) moest er aan te pas komen om er voor te zorgen dat de dieren voor opkomend tij konden worden bevrijd. Het drijfzand komt aan de oppervlakte als het springtij is en de zandlaag wegspoelt. De twee ruiters werden dit weekend verrast toen zij langs de waterlijn reden. Niemand raakte gewond.
De 25-jarige Ellen Nieuwenhuijze uit Oostburg kan erover meepraten. Ook zij kwam met haar paard vast te zitten in drijfzand. Ze rijdt vaker over het strand bij Nieuwvliet, maar vorig jaar werd ook zij verrast. 'Het is echt schrikken als zoiets je overkomt. Ik durf op de bewuste plek niet meer te rijden', zegt Nieuwenhuijze.
De gemeente Sluis is op de hoogte van het incident dat afgelopen weekend heeft plaatsgevonden. In overleg met het waterschap wordt gekeken of naast de waarschuwingsborden nog andere voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen.
He bah eng zeg! Bij ons ook veel drijfzand door nieuw aangelegde zandmoter ook daar meerdere vast gezeten maar afzetten doen ze om de een of andere reden niet heel stom levensgevaarlijk is het!
Fijn dat de betrokkenen er veilig uit gekomen zijn!
sevenofnine
Geplaatst: 21-05-14 14:27
Geweldig, voer voor nachtmerries.
Ik wist eigenlijk niet dat je in Nederland en België ook drijfzand had... Dat lijkt mij zoiets tropisch.
Ik rijd hier ook vrij vaak, ook afgelopen zondag waarbij er in paniek wandelaars naar ons toe kwamen die vertelden hoe gevaarlijk het is. Zij hadden meegeholpen het paard de dag ervoor te bevrijden.
Afzetten is zo goed als onmogelijk omdat het drijfzand zich verplaatst. Je kunt het wel zien (donkere plekken) en voorzichtigheid is echt heel belangrijk. Er zijn meerdere plekken (ook het Zwingebied in zeeland is erg gevaarlijk)!
Anja_96
Geplaatst: 21-05-14 16:12
Ik kom hier zo vaak met de strandritten op de manege, ben pas nog geweest.
Van het weekend zat er in dezelfde omgeving een verzorgpaard van een vriendin van mij vast in het drijfzand, was echt ff schrikken toen ik dat hoorde, gelukkig is die er ook veilig uitgekomen, ook net voordat het water opkwam. Dat was niet bij Nieuwvliet, maar niet heel ver daarvandaan.
Op een buitenrit in Wallonië, hebben we bijna eens vast gezeten in drijfmoeras... Ziet er gewoon uit als bosgrond, klein beetje een pad, maar we zakten plotseling weg! Het was echt nérgens aangeduid dat dit een gevaar kon zijn! Gelukkig zaten we niet ver en kon mijn paard zichzelf bevrijden. Ik vind dat dit beter aangeduid moet worden! Was nochtans een groot park.
Brr ik krijg hier gewoon de kriebels van. Wij willen graag met onze paarden naar het strand (plaats weten we nog niet) maar ik denk dat wij maar overslaan. Hoe ziet dat eruit drijfzand ? Gelukkig zijn deze ruiters er nog goed vanaf gekomen.
Ohhh en ik zit al met hele stukken van the Neverending Story in mijn hoofd.. Waar Artax wegzakt in het drijfzand.. Had niet gedacht dat we dat in NL ook hadden..
pidoro, drijfzand zie je niet...anders rijdt er niemand in... Je zakt gewoon weg. Ik heb t ook al 2x meegemaakt en het is echt heel eng. Mijn paard weigert overigens op gevaarlijke dingen te lopen,als hij weet dat er drijfzand is zal hij er niet op gaan.