www.st-georg.de / www.eurodressage.com / bokt.nl
Ingestuurd door bokker Flettie
De Finse Kyra Kyrklund (62), de bekende dressuurtrainster en meervoudig Olympiër, is ernstig ziek. Kyrklund, die voorzitster is van de International Dressage Riders Club en ook zetelt in de ruitervertegenwoordiging bij de FEI, is momenteel in behandeling tegen borstkanker.
Een maand geleden werd Kyrklund geopereerd en sindsdien krijgt ze chemo. Kyrkland vertelde aan Eurodressage dat aanvankelijk gedacht werd dat bestralingen na de operatie zouden volstaan. Een biopsie toonde echter aan dat het om een tumor ging die met chemotherapie bestreden moest worden. "Het positieve is dat ze enkel de tumor en wat gezond weefsel errond hebben weggenomen, de lymfeklieren waren niet aangetast. Het slechte nieuws is dat het gaat om een HER2-tumor (nvdr: HER2 is een eiwit dat borstkanker agressiever maakt), die chemotherapie vereist," zegt Kyrklund. "Ik had nooit gedacht dat het mij zou overkomen. Het liet me nadenken over wat ik echt wil doen en natuurlijk over wat ik zal kunnen doen in de nabije toekomst."
Kyrkland kreeg begin deze week haar eerste chemokuur. Ze heeft haar werkschema drastisch teruggeschroefd. "Ik zat gisterochtend voor het eerst sinds een maand weer in het zadel," zegt ze. "Max gedroeg zich, zoals altijd, maar eerlijk gezegd voelde ik me een beetje wiebelig." Haar arts is ervan overtuigd dat ze helemaal zal genezen. Maar het komende jaar zal hard worden. Kyrkland zegt nog: "Mijn advies voor iedereen: laat een mammografie nemen! Mijn tumor werd bij een routinecontrole ontdekt. Hoe sneller men die vindt, hoe groter je kansen zijn. Het is angstaanjagend, maar je moet de stier bij de horens vatten en proberen om positief te blijven."
Laatst bijgewerkt door liesd op 15-05-14 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast