Amerikaanse wet: paarden zijn niet vals

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amerikaanse wet: paarden zijn niet vals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:08

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Opluchting in de Amerikaanse staat Connecticut. Daar is afgelopen week een wet aangenomen waarin staat dat gedomesticeerde paarden, pony's, ezels en muildieren niet [van nature] vals zijn. De wet is voorgesteld aan de Staat naar aanleiding van een bijtincident in 2006. Connecticut is de eerste staat waar een dergelijke wet is aangenomen.

In 2006 hebben ouders een eigenaar van een rijschool aangeklaagd nadat een van zijn paarden hun zoon beet. De jongen wilde het paard Scuppy aaien. Scuppy beet de jongen in zijn rechter kaak. De jongen hield er een flinke wond aan over. De ouders van de jongen werden in 2010 in het ongelijk gesteld. De rechtbank was namelijk van mening dat er geen bewijs was dat de eigenaar van Scuppy op hoogte was dat Scuppy eerder agressie toonde of wist dat er eerder soortgelijke incidenten met hem waren. In hoger beroep (2013) besloot de rechtbank echter dat Scuppy tot het soort hoort dat van nature vals, kwaadaardig of ondeugend kan zijn. De eigenaar had, aldus die rechtbank, er rekening mee moeten houden dat zijn paard [elk paard] dergelijke verwondingen kan veroorzaken. Tevens had hij er alles aan moeten doen om te zorgen dat het ongeluk niet kon gebeuren. Vervolgens is de zaak weer naar het hoger gerechtshof gegaan.

Nu is er dus een wet gekomen waarin duidelijk staat dat paarden niet van nature vals of kwaadaardig zijn. Opluchting alom bij paarden- en manege eigenaren. Als paardachtigen wel als vals werden bestempeld zou het houden van paarden (in de VS) onverzekerbaar worden. Kinderen zouden vrijwel niet meer met paarden om kunnen gaan, omdat bij elk incident de eigenaar aansprakelijk zou zijn voor de schade.

Een bijkomend gevolg is dat elk volgend incident met een paard dat voor de rechter komt wordt bekeken vanuit dat de basis dat paardachtigen [van nature] niet vals en boosaardig zijn.

verwant artikel
[VN] Amerikaanse rechtbank moet bepalen of paarden vals zijn

Agossie

Re: Amerikaanse wet: paarden zijn niet vals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:48

Only in America...

Gelukkig is het voor de paarden positief uitgevallen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:37

Gewoon.. What the hell?? :')
Dit kan je toch niet serieus nemen bijna...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:54

Citaat:
In hoger beroep (2013) besloot de rechtbank echter dat Scuppy tot het soort hoort dat van nature vals, kwaadaardig of ondeugend kan zijn. De eigenaar had, aldus die rechtbank, er rekening mee moeten houden dat zijn paard [elk paard] dergelijke verwondingen kan veroorzaken. Tevens had hij er alles aan moeten doen om te zorgen dat het ongeluk niet kon gebeuren. Vervolgens is de zaak weer naar het hoger gerechtshof gegaan.

Kuch, het eerste wat ik denk is dan.
Waar zijn de ouders dan als hun zoon het paard wil aaien...
Als een paard van nature vals is, laat je dat toch niet toe.... hoezo krom :Y)
Met welk dier kan het niet gebeuren dat soms je kinderen verwond worden?
Vandaag nog met een lief klein baby konijntje die weg wou komen en per ongeluk in het gezicht van een kind krabde omdat die hem vast had.

tja.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:56

Konijnen zijn ook van nature vals. Duhhhh, die dingen op hun hoofd zijn geen oren maar hoorns.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:11

'Murica :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:13

"Vals, kwaadaardig of ondeugend"... Naar mijn weten zit er toch wel een enorm verschil tussen vals of gewoon ondeugend, ieder paard is ook wel eens ondeugend toch? :')
Vind het maar een beetje apart dat er een hele wet over moet komen.. Gelukkig wel in het voordeel van paardachtigen. Zou toch wat zijn als paarden of ezels ineens per definitie kwaadaardige wezens zijn? :=

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:14

Danique_G schreef:
Konijnen zijn ook van nature vals. Duhhhh, die dingen op hun hoofd zijn geen oren maar hoorns.

Oh shit had de kleine man toch gelijk }:)
_O-

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 00:03

Waar je al geen wetten over kunt maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 00:10

wattn gekkn 8)7

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 01:10

Wow, wat een belangrijke uitspraak!
Natuurlijk jammer dat het zo ver moet komen, maar een andere uitspraak had wel verregaande gevolgen gehad zeg...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:23

Danique_G schreef:
Gewoon.. What the hell?? :')
Dit kan je toch niet serieus nemen bijna...

Joh, er zijn toch ook mensen geweest die een leverancier van witgoed aanklaagden omdat er niet in de handleiding stond dat je je kat of hond niet mocht drogen in een magnetron.

Zo lang je met dit soort uitspattingen van doen hebt, zul je je wel moeten indekken met wetten die voor een heleboel andere mensen overbodig zijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:28

Ik denk dat het de hoogste tijd wordt dat Amerika een wet aanneemt dat mensen van nature vals en kwaadaardig zijn. Dat komt een stuk dichter bij de realiteit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:33

Wat een stom volk is het ook :').

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:35

Een goede uitspraak ! Jammer dat het zolang moest duren. Misschien was het jongetje vals tegen het paard en waarop het paard beet.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:46

Ibbel schreef:
Ik denk dat het de hoogste tijd wordt dat Amerika een wet aanneemt dat mensen van nature vals en kwaadaardig zijn. Dat komt een stuk dichter bij de realiteit.

Helemaal mee eens...wat een raar gedoe ook weer. Typical America...Maar goed, sommige mensen (dat je heel toevallig alleen ziet in Amerika :') ) zijn ook zo belachelijk stom. En een hond/kat in de magnetron, dan ben je toch gewoon achterlijk....

Zal wat zijn, ik loop over straat, struikel over een stoeprand die toch wel hoger is dan de gemiddelde en ja laat ik maar gewoon de boel aanklagen, omdat IK mijn voeten niet kan optillen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:28

Ibbel schreef:

+1 :')

Inderdaad! Amerikanen hebben het hysterisch en dramatisch zijn tot een kunst verheven!

Welke malloot bedenkt dit nou weer?

In feite is dit een wet die is bedacht omdat het gezond verstand ontbreekt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:11

_San87_ schreef:

Helaas is het wel de dominante cultuur welke een blauwdruk is van wat in NL wordt nagedaan.
Jij behoort tot de MacDonalds generatie welke al helemaal niet meer weet hoe het in NL was vóór we de consumptiecultuur van dat ´stom volk´ omarmden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:54

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:

Helaas is het wel de dominante cultuur welke een blauwdruk is van wat in NL wordt nagedaan.
Jij behoort tot de MacDonalds generatie welke al helemaal niet meer weet hoe het in NL was vóór we de consumptiecultuur van dat ´stom volk´ omarmden.

Als slagersdochter weet ik dat nog wel :). Ik heb wel gezien hoe de dorpsslagerij van mijn ouders weggeconcurreerd werd door supermarktketens die hun vlees voor spotprijzen aan de man konden brengen. Mijn ouders konden leven met de verkoop van de winkel, mijn opa en oma waren er kapot van (hun ouders zijn de zaak begonnen, namelijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:03

Kwaadaardige paarden. :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:49

jansje73 schreef:
Een goede uitspraak ! Jammer dat het zolang moest duren. Misschien was het jongetje vals tegen het paard en waarop het paard beet.

Of het was gewoon een onopgevoede kut bok. Kan ook.

Beetje rare onnodige wet. Volgens mij zou de vraag niet moeten zijn of het paard wel of niet (van nature) vals is (en als het niet van nature vals is kan het nog wel vals gemaakt zijn), maar of de eigenaren verantwoordelijk waren. Beetje nutteloze wet dus.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:07

Dieren worden niet vals geboren, maar vals gemaakt!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:21

BaileyMix schreef:
'Murica :')

Precies die!

Maar ik weet bijna wel zeker dat niet een paard vals is geboren :)

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:25

:') Only in America

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:33

Helaas is zo'n wet in Amerika dus nodig. Maar gelukkig wel met een goede uitkomst voor de paarden. Laat deze wet dan trouwens daar ook meteen voor alle andere gedomesticeerde dieren gelden aangezien geen elke dier kwaadaardig of vals is. Zo kunnen dieren namelijk niet eens denken. Alleen mensen kunnen bewust gemeen zijn.