Staatsbosbeheer sluit delen ruiterpaden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Staatsbosbeheer sluit delen ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:48

http://www.bokt.nl

Staatsbosbeheer is verantwoordelijk voor de ruiterpaden in Nederland, voorheen konden zij rekenen op bijdrage van het Rijk. Deze bijdrages zijn echter vrijwel geheel landelijk komen te vervallen, hierdoor moet het onderhoud uit het eigen potje van Staatsbosbeheer komen. Staatsbosbeheer heeft hierdoor besloten de ruiterroute 'Bosje van Kanters' en mogelijk ook 'Stoppelbergen' te sluiten. Staatsbosbeheer geeft zelf aan dat dit komt doordat zij het ruiterpad niet meer kunnen onderhouden.

De KNHS heeft eerder om de tafel gezeten met Staatsbosbeheer. Via de KNHS betalen ruiter- en koetsiersbewijshouders voor het gebruik van men- en ruiterroutes. Inmiddels zijn de eerste protestgeluiden al geuit. Volgens omstanders is het sluiten van de ruiterpaden slecht voor het toerisme. Ook de ondernemers zijn niet blij, aangezien zij inkomsten mis kunnen lopen doordat mensen geen gebruik meer maken van hun faciliteiten.

Staatsbosbeheer heeft betrokkenen en geïnteresseerden gevraagd mee te denken over mogelijke oplossingen, zodat de paden toch onderhouden en geoptimaliseerd kunnen worden. Ook gaan zij om de tafel met de Stichting Ruiter & Mennen. Staatsbosbeheer heeft er vertrouwen in dat er diverse oplossingen worden aangedragen.

mignonne2403

Re: Staatsbosbeheer sluit delen ruiterpad Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:58

-O-

Norrit

Re: Staatsbosbeheer sluit delen ruiterpad Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:10

bosje van Kanters' en 'Stoppelbergen' is niet in Den Haag?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 20:17

Je hebt gelijk. Zal het even aanpassen. De volgende keer kun je dat beter via pb of ter laten weten. Teksten kunnen nl. altijd aangepast worden. Hier is nl. redelijk offtopic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:27

Waarom niet de subsidie kraan weer ietsje open draaien zodat ieder weer klein beetje betaalt. (Werkte in verleden ook erg goed)

Want nu krijg je hoop gezeur, gedoe, trammelant wat uiteindelijk alleen maar meer geld kost.

Zo slecht was oude systeem niet van subsidie.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:38

zover ik weet gaat staatsbosbeheer stoppelbergen(putte) niet sluiten,ze hopen dat eruit de reacties en overleg een oplossing komt,dit is wat ik weet van boswachter

Snadrem

Re: Staatsbosbeheer sluit delen ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:15

Ik heb er geen probleem mee om een soort "lidmaatschap" op mijn bossen te moeten nemen, maar dan wil ik overal kunnen rijden ook!

Tenzij wandelaars hun deel betalen voor de wandelpaden, maar aangezien dat niet te controleren is zal dat wel niet gaan gebeuren. Dus als ik dan wel moet betalen met paard of mountainbike, dan gooien ze die paden ook maar open voor alle gebruikers.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:38

Waar liggen die plekken?

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:23

Antheman schreef:
Waar liggen die plekken?

Zijn beide in Ossendrecht.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:33

En voor vergaderen hebben ze wel geld...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 04:22

Misschien had Staatsbosbeheer iets beter op z'n geld moeten passen in het verleden. Want hebben ze geen geld omdat er te weinig is/was. Of is het geld niet goed uitgegeven?
De ruiters zijn een makkelijk slachtoffer. Die hebben vaak geen alternatief. Maar de wandel en fietspaden? Worden die dan wel onderhouden? Terwijl ruiters zich het minst druk maken over het onderhoud.
Staatsbosbeheer speelt gewoon een smerig spelletje over de rug van de ruiters. Spant de knhs voor haar karretje met een zielig verhaal. Maar ik vraag me af of het geld, als ze het al krijgen op het ruiterpad terecht komt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 05:32

Ik weet niet hoe het met de moterrijders zit in die bossen. Maar dat zijn bij ons de boosdoeners die de (oa ruiter) paden kapot rijden. Niet de ruiters zelf

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:43

Staatsbosbeheer koopt alles op in nederland en doet er vervolgens nog weinig aan. zie het hier ook gebeuren.
En ook hier motorrijders die alles kapot rijden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:54

Jennyj01 schreef:
Misschien had Staatsbosbeheer iets beter op z'n geld moeten passen in het verleden. Want hebben ze geen geld omdat er te weinig is/was. Of is het geld niet goed uitgegeven?
De ruiters zijn een makkelijk slachtoffer. Die hebben vaak geen alternatief. Maar de wandel en fietspaden? Worden die dan wel onderhouden? Terwijl ruiters zich het minst druk maken over het onderhoud.
Staatsbosbeheer speelt gewoon een smerig spelletje over de rug van de ruiters. Spant de knhs voor haar karretje met een zielig verhaal. Maar ik vraag me af of het geld, als ze het al krijgen op het ruiterpad terecht komt.

Nou idd, ook mijn gedachte. Veel ruiters zijn aangesloten bij de KNHS en daar kan SBB geld aftroggelen. Wandelaars en fietsers zijn vaak nergens aangesloten, dus ja... daar is geen geld te halen of iig niet makkelijk. En paardenvolk = geld zat toch?! :\

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:11

Maar wat houdt de bijdrage van de KNHS dan in? Kunnen ze daar dan het pad niet van onderhouden? Bijvoorbeeld in samenwerking met vrijwilligers? Of wellicht iets meer prioriteit/geld vanuit de KNHS? Als ruiterpaden gesloten worden zullen recreatieruiters wellicht besluiten hun KNHS-lidmaatschap op te zeggen en dat is ongunstig voor de KNHS.

Neemt niet weg dat ik het een onsympatieke keuze vindt van SBB. Wandelaars en fietsers wél alle ruimte geven, ruiters niet. Nee, dat begrijp ik niet en vind ik ook niet eerlijk.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:05

Ja, iedereen was zo tegen het bijdragen aan buitenrijden, maar onderhoud is niet gratis...
Als je daartoe niet bereid bent kan je niet verwachten dat anderen blijven betalen voor onze hobby.

Wij betalen al jaren voor een toegangskaart voor het duingebied, waarom zou je dat voor andere gebieden van staatsbosbeheer niet ook kunnen doen om het te kunnen onderhouden en de boswachters te kunnen betalen?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:07

Jennyj01 schreef:

Maar waar moet SBB voldoende geld mee verdienen om die gebieden te onderhouden? Zij zijn afhankelijk van giften en van subsidie. Kun je het dan niet opbrengen om, als je er van wilt genieten er ook iets aan bij te dragen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:30

Als zij van de oostvaardersplassen een mooi opfok gebied voor paarden hadden gemaakt. En fijn biorundvlees hadden gefokt daar dan was er wat binnen gekomen ipv dat er wat uit ging. En nog maar te zwijgen van alle andere ellende die daar dan bespaard zou blijven.
Dan hadden ze geen peperdure adviseurs van buitenaf hoeven inschakelen en was de imago schade beperkt gebleven. En dat is maar een dingetje hè. Ik weet zeker dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om wat te verdienen ipv uit te geven.

En wij dragen bij. Wij betalen ook gewoon belasting.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:40

Bij een duinkaart moeten alle gebruikers betalen; ruiters, wandelaars en fietsers, daar heb ik vrede mee. In dit geval komt het bij mij over dat SBB alleen bij de ruiters via de KNHS komt "smeken" om geld en anders worden de paden niet meer onderhouden... klikt als chantage.

Door het wijzigen van het subsidiestelsel moet SBB vanuit de ambtenarenmodus in de bedrijfsmodus komen, dus efficienter werken en geld verdienen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door het uitbreiden/verbeteren van betaalde service bij bezoekerscentra, verkoop van hout, maar ook door inkrimpen van personeel en werken vanuit een centrale locatie.

Subsidie krijgen ze nog steeds, alleen nu vanuit de provincie en een stuk minder sinds dit jaar. Het is sinds 2011 bekend dat dit per 2014 zou veranderen, dus misschien hadden ze ook iets eerder in actie moeten komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:44

@Jenny01, Ik neem aan dat je niet al te veel verstand van, laat staan ervaring hebt met agrarische bedrijfsvoering...?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:04

Kuggur schreef:
@Jenny01, Ik neem aan dat je niet al te veel verstand van, laat staan ervaring hebt met agrarische bedrijfsvoering...?

Pardon?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:05

Er is niet veel geld te maken met biovlees. Zeker niet als dat geproduceerd wordt op een dergelijke inefficiënte wijze. Vandaar.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:49

Ik ken het ruiterpad stoppelbergen heel goed. Ik rijd er maar heel af en toe met mijn paard, maar ga vaak in die bossen met mijn honden wandelen.

Voor zover ik weet gebeurde er in het verleden ook niets aan onderhoud aan het ruiterpad, nooit gezien. Het ruiterpad is daar 1 rondje in het bos (mooi bos en mooi rondje, daar niet van). Dan zou ik niet weten wat het verschil in onderhoud daar is met de wandelpaden? Kunnen ze dat ene rondje dan echt niet mee onderhouden? Kost dat dan zoveel extra? Voor zover er iets aan gedaan wordt dan nog (hoeft van mij ook niet, want dan krijg je vaak van die onnatuurlijk ogende nepwandelpaden).

Als er in het verleden dan al een bijdrage voor was, hebben ze die volgens mij voor iets anders gebruikt. Alleen heel spijtig voor alle ruiters die daar wonen en het ruiterpad vaak gebruiken. Waar moeten zij dan gaan rijden?

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:34

Ik zou SBB wel eens willen zien hardmaken hoeveel ze besparen door de ruiterpaden te sluiten. En waarom sluiten? Liever een slecht onderhouden pad dan geen pad...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:48

Volgens mij is het helemaal niet zoveel moeite om, als manegehouder c.q. paardeneigenaar, een rondje ruiterpaden te rijden met een trekker en weidesleep. Dat wil men best en dat gebeurt elders ook al regelmatig, maar zoals al gemeld; het zal wel om de pegels gaan.
Anders rijden we toch gewoon over de wandelpaden, niks mis mee en ruiters / menners vernielen niets.