Duitsland: Kudde paarden vergiftigd door tuinafval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: Kudde paarden vergiftigd door tuinafval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:30

www.nordbayerischer-kurier /bokt.nl
Ingezonden door bokker Farahtju

In Saalfeld in Bayern heeft een Haflingerfokkerij 13 jonge hengsten verloren. Acht veulens staan nog onder toezicht van de dierenarts.

Afgelopen weekend werd bekend dat een hele kudde, bestaande uit Haflingerveulens, vergiftigd was. Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze giftig afval van coniferen gegeten dat in de wei gegooid was.

Helaas zijn er nog geen aanwijzingen van eventuele verdachten en is het ook niet duidelijk of het afval bewust op de wei is gegooid met als doel de paarden te vergiftigen. De politie doet nu onderzoek van deur tot deur om te achterhalen waar het tuinafval vandaan komt en om getuigen te vinden. Vermoedelijk is het afval voor 4 mei gedumpt; toen werd ook het eerste dode paard aangetroffen.

Klik hier voor foto's.

jackyline

Re: Duitsland: Kudde paarden vergiftigd door tuinafval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:35

tja wat kan je dan nog zeggen.

Sterkte aan alle betrokkenen en dat de rest het mag overleven zonder verdere gevolgen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:39

Wat een verschrikking, die arme beestjes !

Wanneer leren mensen nou eens gewoon hun troep bij zich te houden ?
Ook al zou het "goed bedoeld" zijn, je dumpt je rotzooi niet ergens, zeker niet waar dieren lopen :n

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:53

mwao goed bedoeld??.....naar mijn mening doen mensen dit eerder om de groene container langer te kunnen laten staan; er wordt tenslotte een bedrag per keer dat die geleegd wordt berekend. Althans hier in Ned, weet natuurlijk niet of dat in Duitsland hetzelfde is.
Zekers gezien wat voor troep er soms in weilanden word gegooid, hier ook; welke idioot denkt paarden een plezier te doen met knipafval van coniferen??

13 jonge paarden; zo zonde
Ik hoop dat de rest het wel red en volledig herstellen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:02

Oh nee wat een nachtmerrie |( .

Wat zijn mensen toch dom en of egoistisch. Ik snap die behoefte van het willen voeren van andermans beesten nooit?!

En als dit iemand is geweest die echt alleen zijn troep daar heeft gedumpt heb ik hier echt geen woorden voor. 13 jonge paardjes zo uit het leven weggerukt. Wat een ontzettend naar bericht.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:36

Het is voor hun een gigantische nachtmerrie! Dierenarts kosten van over de 10,000 euro, 1 jaargang hengsten waar zei op gehoopt hadden voor de toekomst erg ziek of overleden.
Het is niet te beschrijven hoe erg. En wie weet wat de jonkies er aan overhouden die het wel redden.

* denkend aan de jonge haffies *

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:38

Bah bah hoop dat die arme paardjes niet teveel geleden hebben. Vreselijk zoiets!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:40

Wat erg! Maar soms beseffen mensen niet dat het kwaad kan voor paarden. Zo trof ik vorig jaar de aardappelplanten van de buurman in de wei aan en afval van de preien.... Hij dacht dat het paard dat wel lekker zou vinden..
Hoop dat de zieke beestjes er toch doorheen komen zonder gevolgen!

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:42

Vreselijk voor de eigenaar .
Dat de acht veulens gauw opknappen .
Je voert anders mans paarden toch niet.
Hoop dat degene die het giftig tuinafval gevoerd heeft gauw bekend is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:26

Vreselijk als dat je gebeurd, hier kan ik echt kwaad worden als ze weer aan de omheining staan te voeren, of idd spul over de omheining gooien. Mensen hebben geen idee wat ze kunnen aanrichten. Even het buurtje rondgaan daar en kijken wie zn conifeer weer netjes bijgeknipt heeft. Lijkt me niet dat je een paar km's gaat rijden voor je de zooi dumpt.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:28

Jeetje wat erg! Het zal je maar gebeuren ;(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:28

Wat ontzettend sneu zeg :\
Hoop dat de andere hengsten er snel bovenop komen :(:)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:15

Maar ben ik dan de enige die ook de eigenaar toch een ietwat schopje nodig heeft. Waarom moeten er zoveel dieren sterven als er goede controle is? Met controle bedoel ik dus dat de eigenaar iedere dag langs komt en een rondje maakt om te zien hoe en wat en gelijktijdig de omheining controleert of zo.
Ik snap dat echt niet.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:20

Stom van die mensen dat ze daar afval dumpen.
Ben het eens met @pipo, de eigenaar moet dat dan toch gezien hebben?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:22

Je staat toch geen 24 uur per dag je wei in te turen ?
Ik tenminste niet ...
Zou hier ook kunnen gebeuren -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:27

pipo schreef:
Maar ben ik dan de enige die ook de eigenaar toch een ietwat schopje nodig heeft. Waarom moeten er zoveel dieren sterven als er goede controle is? Met controle bedoel ik dus dat de eigenaar iedere dag langs komt en een rondje maakt om te zien hoe en wat en gelijktijdig de omheining controleert of zo.
Ik snap dat echt niet.

ik begrijp dat ook niet,het eerste afval was gestort op 4 mei,nu is het 13 mei?
Ik loop iedere dag een rondje,met een poepschep,en automatisch controleer je dan ook de afrastering enzo.De kans dat er bij mij snoeiafval ligt is erg klein want ik heb geen buren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:31

waren dit wel coniferen ? of zat er ook taxus tussen...dat was het eerste wat in mij opkwam.

IK hoop dat de rest het redt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:33

-O-
Heftig zeg.....

Veel sterkte voor die mensen die hun paarden kwijt zijn!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:49

geerke schreef:
pipo schreef:
Ik snap dat echt niet.

Ik loop iedere dag een rondje,met een poepschep,en automatisch controleer je dan ook de afrastering enzo.De kans dat er bij mij snoeiafval ligt is erg klein want ik heb geen buren.

Hier net zo. Zelfs als je wat hectare heb ga je in mijn verbeelding toch echt elke dag rondje afscheiding controleren. Al is het op je paard, quad slak of benewagen. Doelstelling van het houden van dieren is in mijn ogen zorgen voor veiligheid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:04

Dat doe ik ook, maar als mensen iets neergooien voor een stel hebberige paardjes, is het wellicht al verslonden voordat je het gezien hebt en is het kwaad al geschied, dat bedoel ik met geen 24 uur per dag toezicht houden !

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:25

geerke schreef:
pipo schreef:
Ik snap dat echt niet.

ze ruimen echt geen poep op zon grote weide hoor! er is wel een ronde gemaakt maar misschien niet helemaal in die hoek waar de boel gedumpt is.. als de paarden al bij je komen loopt niet iedereen alle hoeken van dichtbij bij langs.. omheining is ook van een afstandje te zien.

versnipperd snoeiafval ligt misschien wel lager dan gras.

als er een dood ligt ga je niet meteen iets verdenken als de rest nog gewoon lijkt... maar na een tweede zijn ze vast dat weiland wel helemaal rond geweest.. tot dichtbij.

ik zeg niet dat ik niet alles controleer wel 2 daags omheining paarden maar ik loop niet elke keer verre hoeken in van 40 hectare land. wel drinkbakken en paarden van dichtbij en elke keer een iets andere route zodat je wel wat van dichtbij ziet.

het blijft vreselijk.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 13-05-14 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:28

Wat vreselijk, 13 jonge paarden...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:32

Ik snap die "bijvoer" nood van omstanders nooit. Wij hebben ook dergelijke problemen als paarden(en koeien) op zomerweide gaan dsn komt er 1x per dag iemand kijken en hebben er hoop mensen brood schillen tuinafval enz in de wei gedumpt alsof die beesten geen eten hebben.
Nou dit komt er dus van, verschrikkelijk

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:48

Wat erg zeg!
Nachtmerrie van elke paardenhouder..
Wij controleren ook niet elke dag ons land.. De paarden worden elke dag gecheckt maar echt niet het hele land lopen we door..

Mensen moeten echt eens leren hun rotzooi bij zich te houden

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:58

Herkenbaar:-( bij ons zijn jaren geleden de geiten vergiftigd door tuinafval van de buren... mensen zien de gevaren daarvan niet. Vreselijk dat het zoveel dieren het leven kost