Carmen Römer Nederlands Kampioen endurance

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Carmen Römer Nederlands Kampioen endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 14:27

http://www.knhs.nl / http://www.bokt.nl

Carmen Römer is zaterdag 10 mei tijdens CEI Ermelo Nederlands kampioen Endurance geworden. Na een dag vol regen en koude wind was de beloning een finish in de zon en de titel in het kampioenschap. Met een gemiddelde snelheid van 16,491 km/u was Carmen de snelste Nederlander met haar paard Oceane d'Havanne.

Carmen finishte vlak achter de prins van Oman, Al Said Loay met Siglavy Bagdady Zeusz. Hij won de driesterren CEI over een afstand van 160 kilometer met een eindtijd van 9 uur, 42 minuten en 6 seconden met een gemiddelde snelheid van 16,492 km/u. Carmen en team Römer nemen voor de vierde keer het kampioenslint in ontvangst. Vorig jaar werd ze met hetzelfde paard Oceane d'Havenne tweede achter Marly van Ditshuyzen met Eenhoorns Dahman. Die combinatie krijgt dit jaar zilver. Een mooie derde plaats is er voor de combinatie Karin de Ruijter met Matuvu de Salm. Uit handen van de voorzitter van de KNHS, Theo Ploegmakers, ontvingen de ruiters hun medailles.

Het Nederlands kampioenschap endurance is het eerste officiële evenement in het nieuwe Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo dat woensdag officieel werd geopend door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. De wedstrijd verliep door de barre weersomstandigheden grillig. Door de vele regen waren delen van de route blubberig geworden, hetgeen veel van de coördinatie van de paarden vraagt en bovendien de spieren eerder moe maakt. Een aantal combinaties viel na de eerste lussen al uit. Het veld werd dunner waardoor de paarden vaak lange stukken alleen liepen, mentaal zwaar voor zowel paard als ruiter. De finish was bijzonder spannend omdat Marly van Ditshuyzen met 9 minuten voorsprong op Carmen Römer als eerste de laatste ronde van 20 km in ging. Op dat moment reed Carmen op met de prins van Oman en die twee zetten de achtervolging in. Met succes, want op de finish hadden ze ruim 30 seconden voorsprong. Hierna volgde de keuring. Dahman ging als eerste naar de dierenartsen en werd goedgekeurd. Oceane d'Havanne volgde na enkele minuten en werd ook geheel goedgekeurd.

annebe

Re: Carmen Römer Nederlands Kampioen endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:14

Knap hoor!
Gefeliciteerd met deze overwinning.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:25

Ha! De KNHS heeft het persbericht dus bijgesteld? :P Kreeg 'm al binnen met verkeerde namen erin :))

Echt leuk voor Carmen dat ze nu eerste is! Van harte! :D

De Best Condition ging naar het paard van de Prins van Oman, wat er trouwens echt geweldig bij stond na de wedstrijd!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:33

Carmen moest die laatste ronde nog 9 min. goedmaken op Marly. Ik was er toen bij. Helaas niet toen ze finishte, toen waren we alop weg naar huis. Nogmaals gefeliciteerd Carmen, Lei en Kay!!
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 12-05-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:41

Je rijdt dus 160 km en wint dan met een verschil van 30 seconden?
Is dat gebruikelijk? :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:10

TurdusMerula schreef:
Je rijdt dus 160 km en wint dan met een verschil van 30 seconden?
Is dat gebruikelijk? :)

Ja hoor, zo'n wedstrijd rijd je (meestal) niet helemaal alleen. Met 2 paarden kun je het koppaard afwisselen wordt het minder zwaar! Meestal volgt er dan op de laatste meters nog een mooie eindsprint! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:34

Ik weet dat je regelmatig samen rijdt, maar ik wist niet dat de verschillen daardoor zó klein worden.
Is er dan nog een soort etiquette wie wint of is dat puur sprint?

Gewoon nieuwsgierig :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:39

TurdusMerula schreef:
Ik weet dat je regelmatig samen rijdt, maar ik wist niet dat de verschillen daardoor zó klein worden.
Is er dan nog een soort etiquette wie wint of is dat puur sprint?

Gewoon nieuwsgierig :)

Er is wel een soort etiquette wat betreft op sleeptouw rijden..
De winnaar uit Oman zou gewacht hebben op Carmen en zij zijn samen Marly, die al sinds Theo Heldens uitviel alleen reed, gepasseerd. Carmen heeft voor zover ik kon zien aan de finish de Omani voor laten gaan, echt een sprint was het niet, meer een chill galopje, als ik zo mag gokken, als dank voor het wachten zodat ze Marly voorbij konden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:55

Bedankt voor je uitleg! :)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:30

Ik vond het geweldig. Jammer van het weer en de felicitaties voor iedereen.
Een enorme prestatie.
Maar ben ik de enige die zich afvraagt waarom hier geen dopingcontrole plaatsvindt?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:35

Volgens mij vindt er wel dopingcontrole plaats, maart hoor je daar niets of weinig over.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:48

Er zijn zaterdag zeker dopingcontroles geweest!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:09

Er zijn op deze wedstrijden echt wel dopingcontroles hoor!
Alleen weet je díe uitslag niet de volgende dag bij de prijsuitreiking al, dat duurt een week of wat.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:38

Ok, bedankt voor de informatie.
Fijn dat er wel op doping gecontroleerd wordt.
Weer wat geleerd :) .

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:46

grace1989 schreef:

En niet alleen op dit niveau, maar ook op nationaal niveau in lagere klasses worden steekproeven gedaan. Zo hebben wij een dopingcontrole gehad afgelopen jaar Kootwijkerbroek 1 na een lange klasse 2. Bijzonder, leuk en leerzaam om mee te maken!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:18

Ik heb zelfs paarden naar de dopingcontrole zien gaan. Dat is eigenlijk direct nadat het paard is goedgekeurd bij de finish. De dopingarts komt dan paard en ruiter ophalen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:19

Je krijgt de uitslag trouwens alleen te horen als je paard positief test. Hoor je niets zit je dus goed. Althans, dat is mijn ervaring.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:19

heidi73 schreef:
grace1989 schreef:

En niet alleen op dit niveau, maar ook op nationaal niveau in lagere klasses worden steekproeven gedaan. Zo hebben wij een dopingcontrole gehad afgelopen jaar Kootwijkerbroek 1 na een lange klasse 2. Bijzonder, leuk en leerzaam om mee te maken!

toen ik bij een nationle wedstrijd een keer als vrijwilliger op de finish stond was er ook iemand van de doping controle.
Die zei; ik neem de eerstvolgende die over de finish komt.
Dat was een meisje in de impulsrubriek, haar allereerste keer op een endurance wedstrijd, die was helemaal overdonderd :j
Laatst bijgewerkt door Merel op 13-05-14 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:27

Leuk om te horen. Had ik er toch een hele verkeerde gedachte bij :o

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:23

Wat super voor Carmen *\o/* (We komen tijdens buitenritten regelmatig de paarden van Carmen tegen als die buiten getraind/gereden worden. Hun stal is nl een paar honderd meter van ons vandaan ;) )

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:31

Carmen heeft het goed gedaan. Ik heb het gelukkig van dichtbij mogen meemaken als vrijwilliger.