Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-14 12:09

http://www.rtlnieuws.nl / http://www.anp.nl


Afbeelding
Een konikmerrie met haar veulen in de Oostvaadersplassen. Foto: Erwin B

In het natuurgebied Oostvaardersplassen zijn deze winter 204 dieren doodgegaan. Een stuk minder dan voorgaande jaren.

Vorige winter stierven er nog 1684 herten, paarden en runderen. Vrijwel alle dieren werden door boswachters afgeschoten, omdat zij in slechte conditie waren.


Het aantal dode dieren is zo opvallend gedaald, omdat in het gebied na twee strenge winters al minder herten, paarden en runderen leven en omdat het ditmaal een zachte winter was.

Het afschieten of bijvoeren van het wild in de Oostvaardersplassen leidt regelmatig weer tot discussie, omdat dit natuurgebied bedoeld is als wildernis waar de mens volgens sommigen niet mag ingrijpen.

- Offline -


LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:36

Whoo, echt een groot verschil!

Komt natuurlijk door de zachte winter maar toch :)

Dislecties, verbeteren mag / graag zelfs, dan wel in PB!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:37

tjah logisch ...er is geen eens een echte winter geweest dus minder dode beesten

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:38

Zachte winter, minder dood dus meer dieren die drachtig zijn en dit jaar bevallen & meer dieren die dit jaar weer gedekt worden..... Dus hopen dat het volgend jaar ook een zachte winter wordt anders kan er misschien nog wel meer afgeschoten worden als voorgaande jaren.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:43

Tsja, ik kan het alleen maar zien als nóg minder voedsel voor die dieren dus waarschijnlijk aankomende winter het dubbele aantal dode dieren dan vorig jaar..

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:54

En ze blijven geloven in hun eigen Wildernix, bullshit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:54

oi, hier weer een gebed zonder eind...

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:56

Tja logisch.
Minder dieren, meer eten voor de rest. Geen strenge winter....

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16217
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:56

Komt alleen omdat het een zachte winter is. Je zult zien wanneer het weer een strenge winter is dubbel zoveel dieren dood gaan :(

Anoniem

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:00

en omdat er in de voorgaande jaren dus meer dieren dood zijn gegaan, wel goed dat ze de dieren afschieten en niet zelf laten dood gaan! ik vind het juist goed dat er dieren worden afgeschoten, de populatie is te groot.

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:02

Heb niet de illusie dat ze alles netjes hebben afgeschoten hoor. Een groot deel heeft eerst flink mogen creperen voordat ze uit zichzelf dood gingen....

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:04

waar baseer je dat op Kiki?

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:05

bigone schreef:
En ze blijven geloven in hun eigen Wildernix, bullshit.



Mee eens!!!

Dus meer drachtige dieren en dus nog meer dieren en dus meer dierenleed de komende tijd.

Pfffff de beheerders kunnen niet denken he en doen behoorlijk dom.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:07

kort door de bocht Ragdoll, dat ze niet kunnen denken. Er zit een heel team van experts achter de oostvaarders.Je hoeft het niet met ze eens te zijn, dat ben ik ook niet altijd, maar om ze gelijk dom te noemen.
Als ik jullie was, zou ik proberen om in gesprek te komen met werknemers van de Oostvaarders en te vragen waarom ze beheren zoals ze beheren.
Een wildernis kun je het niet noemen, mee eens.

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:09

Krissis schreef:
oi, hier weer een gebed zonder eind...



ik voel hem ook al aankomen....
Geef niet, daar is bokt voor!

Leef: neem en geef!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:10

Dat bedoel ik juist ze doen behoorlijk dom om het te zien als een wildernis............


En ik blijf erbij dat ze niet kunnen denken......... want dierenleed in een soort van gevangenschap is nooit goed te praten en dat mag en kan gewoon niet.

Komt erop neer dat je een dier houdt en het dan laat verhongeren.

Waarom niet gewoon zo nu en dan wat afschieten voor vlees in dierentuinen, om de groepen en kuddes niet al te groot te laten worden...........Dat is beter dan laten hongerlijden.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:13

Nee, dat komt er niet op neer Ragdoll. Er is niet 'een'' dier, er zijn complete kuddes van meedere dieren. Daarmee zeg ik niet dat je, hoe meer dieren je hebt, hoe meer je er mag verwaarlozen, maar hoe groter je kudde, hoe meer kans op een ziek of zwak dier (die het dus niet gaat redden)
Mits een dier op tijd geschoten wordt (bij gebrek aan een natuurlijke vijand) hou je er een goed beleid op na.
En wanneer is ''op tijd''? Dat is een discussie waar we nooit uitkomen.
En waarom ze niet preventief afschieten? Probeer in gesprek te komen met een boswachter, die kunnen je het antwoord geven
(trouwens, doodzonde om dat aan de leeuwen te voeren, als ze dan toch schieten, gelijk uitbenen en te koop aanbieden. Naar mijn mening geen beter scharrelvlees)

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

Littlejoo
Berichten: 87
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:18

Deze natuurgebieden of zo mooi "nieuwe wildernis" genoemd, zijn niets meer of minder dan concentratiekampen voor dieren. Zodra je het dieren onmogelijk maakt om bij schaarste hun gebied te verlaten door het plaatsen van hekken, zitten die dieren gevangen. De dieren zich onbeperkt voort laten planten en vervolgens het vertikken om ze bij te voeren is dan ook pure dierenmishandeling.

In plaats van met filmcamera vast te leggen hoe een veulen van honger sterft, hadden diegene moeten voldoen aan hun zorgplicht voor dieren, zoals vastgelegd in de Flora-en Faunawet.

Omdat er een groot deel van de dieren de voorgaande winters wegens uithongering is gestorven en
de overlevende dieren het geluk hadden van een zachte winter gaat Staatsbosbeheer nu mooie sier maken?

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:18

Krissis schreef:
waar baseer je dat op Kiki?

Google maar eens, zijn genoeg (nieuws) berichten en filmpjes over te vinden.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:22

kiki1976 schreef:
Krissis schreef:
waar baseer je dat op Kiki?

Google maar eens, zijn genoeg (nieuws) berichten en filmpjes over te vinden.


In 2013 is 88% van de 1684 gestorven dieren is afgeschoten. Dat betekend dat er 202 dieren zelf zijn gestorven en 1482 zijn afgeschoten.
Tja 'relatief' misschien weinig, maar 202 die zelf gestorven zijn vind ik stiekem toch wel veel.?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:23

Littlejoo schreef:
Deze natuurgebieden of zo mooi "nieuwe wildernis" genoemd, zijn niets meer of minder dan concentratiekampen voor dieren. Zodra je het dieren onmogelijk maakt om bij schaarste hun gebied te verlaten door het plaatsen van hekken, zitten die dieren gevangen. De dieren zich onbeperkt voort laten planten en vervolgens het vertikken om ze bij te voeren is dan ook pure dierenmishandeling.

In plaats van met filmcamera vast te leggen hoe een veulen van honger sterft, hadden diegene moeten voldoen aan hun zorgplicht voor dieren, zoals vastgelegd in de Flora-en Faunawet.

Omdat er een groot deel van de dieren de voorgaande winters wegens uithongering is gestorven en
de overlevende dieren het geluk hadden van een zachte winter gaat Staatsbosbeheer nu mooie sier maken?


Eens; echt onbegrijpelijk dat zoiets als dit kan in Nederland :n

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:27

Ashley5760 schreef:
In 2013 is 88% van de 1684 gestorven dieren is afgeschoten. Dat betekend dat er 202 dieren zelf zijn gestorven en 1482 zijn afgeschoten.
Tja 'relatief' misschien weinig, maar 202 die zelf gestorven zijn vind ik stiekem toch wel veel.?

Als dat inderdaad de cijfers zijn, is 202 veel. 1482 vind ik ook veel, gezien (vooral op bokt) gedaan wordt dat 100% crepeert en dood moet vriezen. Wellicht dat de inbreng van de wolf (natuurlijke vijand) voor een gedeelte van die 202 een uitkomst biedt.

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:28

Citaat:
Daarmee zeg ik niet dat je, hoe meer dieren je hebt, hoe meer je er mag verwaarlozen, maar hoe groter je kudde, hoe meer kans op een ziek of zwak dier (die het dus niet gaat redden)


Zo klinkt het bijna.... plausibel.

Alleen is een hele kudde dieren laten verhongeren, nog steeds het verhongeren van een heleboel individuele dieren.

Dat je meer kans op zieke en zwakke dieren hebt lijkt me vrij logisch als je meer dieren hebt. Maar dat staat volkomen los van het probleem van zorgen voor levensbehoefte nr 1, namelijk voedsel.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:31

''het laten verhongeren... ''
Ik weet niet zo goed wat ik van die uitspraak vind... Van de ene kant wordt er (bewust) niet bijgevoerd, van de andere kant is het ook niet het doel van de boswachter om dieren honger te laten lijden. Ik denk er nog even over na :)

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:38

Krissis schreef:
Ashley5760 schreef:
In 2013 is 88% van de 1684 gestorven dieren is afgeschoten. Dat betekend dat er 202 dieren zelf zijn gestorven en 1482 zijn afgeschoten.
Tja 'relatief' misschien weinig, maar 202 die zelf gestorven zijn vind ik stiekem toch wel veel.?

Als dat inderdaad de cijfers zijn, is 202 veel. 1482 vind ik ook veel, gezien (vooral op bokt) gedaan wordt dat 100% crepeert en dood moet vriezen. Wellicht dat de inbreng van de wolf (natuurlijke vijand) voor een gedeelte van die 202 een uitkomst biedt.

Niemand zegt dat 100% crepeert. Er word alleen gezegd dat niet alles wat er is dood gegaan is afgeschoten.

Maar hoe je het ook went of keert, het is en blijft in mijn ogen een vorm van dierenmishandeling.
Want
A) Er lopen veel te veel dieren per M² om er 24/7 365 van te kunnen leven
B) Er word in tijden van voedselschaarste (oorzaak punt A) niet bijgevoerd.
C) Ze blijven het onder het mom doen van "de wildernis". Maar vergeten wel dat dieren deze dieren in tijden van voedselschaarste wegtrekken. Maar dit is niet mogelijk ivm de hekken die erom heen staan.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Coline28, Connaisseur, flora, Hobbyhorse, Labby1, Lenora_C, miezelke, Nouki_poek, Talindos, winnetou4502 en 82 bezoekers