www.knhs.nl
De afsluiter van veertien dagen springsport in het Noorse Drammen was de CSI 3* Grote Prijs, waarin Henk van de Pol met Willink (Twister x Landsieger I) zegevierde. In de barrage met acht combinaties was Van de Pol de snelste foutloze combinatie. Glenn Knoester wist met Alpicor (Lupicor x Indoctro) in deze barrage de snelste tijd te noteren, maar hij maakte een springfout, waardoor hij als zesde eindigde.
Henk van de Pol heeft Willink goed in vorm, dat bewees hij al tijdens de Nederlandse Kampioenschappen in Mierlo, waar hij in de eindstand als vijfde eindigde. Ook in de landenwedstrijd die vrijdag in Drammen op het programma stond en waarin het Nederlandse team als tweede eindigde waren Van de Pol en Willink in beide manches foutloos. "Het begint tussen mij en dit paard nu echt te klikken. Willink heeft vertrouwen in mij en ik heb vertrouwen in het paard", aldus Henk, die de elfjarige ruin omschrijft als een zeer voorzichtig springpaard. "De parcoursen in Drammen waren minder zwaar dan tijdens de Nederlandse Kampioenschappen en het was mooi weer en een perfecte bodem. In de barrage had ik het voordeel dat ik achteraan in het veld van start kon gaan, waardoor ik goed kon kijken wat de anderen deden. Er waren twee mogelijkheden om tijd te winnen en de Zweedse Jenny Johansson, die tot dan toe aan de leiding ging, liet met Caleno 3 beide mogelijkheden onbenut, waardoor ik redelijk rustig rijdend en risico mijdend wel binnendoor kon gaan en toch de overwinning kon pakken". De Zweedse Erica Lickhammer legde met Liberty Man beslag op de derde plek, achter Johansson.
Op vrijdag stond er een landenwedstrijd in Drammen op het programma en daarin wonnen de Zweden voor Nederland. Piet Raymakers jr., die met Van Schijndels Eclips (Winningmood van de Arenberg x Fatastique) vorige week nog de CSI 2* Grote Prijs had weten te winnen, moest nu in de eerste manche genoegen nemen met twee springfouten, maar wist in de tweede ronde de lei schoon te houden. Dat deed ook Glenn Knoester met Alpicor, nadat zij in de eerste ronde tegen een foutje waren aangelopen. Roelof Bril noteerde met Arlando (Harley VDL x Animo) in beide omlopen 5 strafpunten, waardoor het resultaat van zijn tweede omloop geschrapt kon worden. Met negen strafpunten eindigde Nederland als tweede achter de Zweden, maar net voor de Italianen.
Bekijk hier de uitslag van de Grote Prijs
Uitslag Grote Prijs (1.55m) CSIO3*:
1) Henk van de Pol (Waalre) - Willink (Twister x Landsieger I) - 0 / 0 - 45.21
2) Jenny Johansson (Zwe) - Caleno - 0 / 0 - 46.71
3) Erika Lickhammer (Zwe) - Liberty Man (Limbus x Canthago) - 0 / 0 - 47.00
6) Glenn Knoester (Assendelft) - Alpicor (Lupicor x Indoctro) - 0 / 4 / 43.70
Uitslag Nations Cup CSIO 3* (1.50m):
1) Zweden - 5
2) Nederland - 9
- Piet Raijmakers jr. (Asten) - Van Schijndel's Eclips (Winningmood van de Arenberg x Fantastique) - (8) - 0
- Glenn Knoester - Alpicor - 4 - 0
- Roelof Bril (Westendorp) - Arlando (VDL Harley x Animo) - 5 - (5)
- Henk van de Pol - Willink - 0 - 0
3) Italië - 13