Eventing: Fantastische prestatie van Tim Lips in Badminton

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Eventing: Fantastische prestatie van Tim Lips in Badminton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 07:59

www.knhs.nl

Tim Lips is gisteren met Keyflow N.O.P op een fantastische zevende plaats geëindigd in Badminton, een van de zwaarste eventingwedstrijden ter wereld. In zijn kielzog reden ook Merel Blom en Andrew Heffernan een geweldige wedstrijd. Daarmee leverden
zij een unieke prestatie voor de Nederlandse eventingsport.

Badminton staat al jaren te boek als een van de zwaarste, zo niet de zwaarste, eventingwedstrijd ter wereld. Badminton rijden is dan ook een ultieme droom voor veel eventers. In de afgelopen edities vond een flink aantal ruiters dat de cross aan de lichte kant was en dat daardoor dressuur en springen van te grote invloed werd. Dit jaar was dat zeker niet het geval. Van de 83 paarden die in de dressuurring verschenen, kwamen er slechts 35 over de finish van de cross. Nare valpartijen bleven gelukkig wel uit. Nadat zondagochtend voor de laatste veterinaire inspectie nog eens drie paarden werden teruggetrokken, brachten slechts 32 combinaties de gehele wedstrijd tot een goed einde.

Tim Lips was, nadat hij de eerste keer de cross had verkend, ook behoorlijk onder de indruk. “Het was echt zwaar en enorm allemaal en toen kregen we ook nog eens heel veel regen waardoor de bodem nog slechter werd. Ik ben dan ook super tevreden, de cross was echt geweldig om te rijden. Nergens had ik een slechte sprong, mijn paard Keyflow N.O.P ging super door het terrein. We hadden ook de een na beste tijd van alle deelnemers, hij liep fantastisch. Over de dressuur en het springen ben ik niet zo tevreden, dat kunnen we nog veel beter. Maar voor de zevende plaats had ik vooraf absoluut getekend. Ik kan nu ook zeggen dat ik Badminton foutloos gereden heb, dat is echt gaaf. Ik ben echt heel blij.”

Tim Lips werd ook uitgeroepen tot de beste ruiter die voor het eerste Badminton reed.

Net als Lips reden ook Merel Blom en Andrew Heffernan een foutloze cross. Blom werd uiteindelijk 13e, Heffernan zakte na een slecht springparcours terug naar een nog altijd verdienstelijke 21e plaats. Drie Nederlanders die de cross van Badminton foutloos uitrijden is echt een unicum en geweldige indicatie dat deze discipline in Nederland enorme stappen vooruit heeft gemaakt. Iets wat ook opgevallen is bij de Engelse verslaggevers op de BBC. Daar werd vele malen benadrukt hoe geweldig de prestatie van de Nederlanders was, en hoe de sport in Nederland gegroeid is. Een mooie opsteker voor bondscoach Martin Lips. Badminton was immers een observatiewedstrijd voor de wereldruiterspelen die eind augustus/ begin september in Normandië verreden worden. Zijn vertrouwen in de mogelijkheden op de wereldkampioenschap zal dit weekend absoluut gegroeid zijn.

In de schaduw van Badminton reden dit weekend in het Duitse Marbach twee andere teamkandidaten voor het WK. Elaine Pen (Voorschoten) en Alice Naber (Biddinghuizen) presteerden daar sterk in een driesterren wedstrijd. Pen eindigde met haar Vira op plaats 12. Beide amazones zullen later dit jaar van start gaan in de viersterren cross van Lühmuhlen (Duitsland).

Uitslag CCI**** Badminton (Eng)
1. Sam Griffiths (Aus) – Paulank Brockagh, 67.9 strafpunt
2. Oliver Townend (Gbr) – Armada, 70.9 strafpunt
3. Harry Meade (Gbr) – Wild Lone, 71.4 strafpunt
7. Tim Lips – Keyflow N.O.P, 78.5 strafpunt
13. Merel Blom – Rumour has It, 87.8 strafpunt
21. Andrew Heffernan – Millthyme Corolla, 105.2 strafpunt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:07

Geen nare valpartijen... :+ Ik heb een paar ruiters heel aardig weg zien komen, maar een paar paarden die beslist lelijk over de kop gingen. Heb nog het meest lol gehad om die bonte die voor het eerst meecrosste, die had een partij zin erin en kwam nog over de finish ook. :D

Meraki

Re: Eventing: Fantastische prestatie van Tim Lips in Badminton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:27

Zo! Leuk was die bonte he! :):) ik werd er helemaal vrolijk van :')

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:05

Ja die had er echt superveel zin in. Ik had eigenlijk verwacht dat zijn enthousiasme hem de das om zou doen.
Respect voor alle ruiters die voortijdig de hand opstaken. Dat was in het verleden wel eens anders.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 01:00

Zoals Mark Todd al zei: "There wasn't any jump to rebuild the horse's confidence" Sorry, vond het echt verschrikkelijk om naar te kijken en mega zwaar voor de paarden. Heel veel respect voor de ruiters die zich terug trokken en duidelijk inzagen dat het parcour een groot risico vormde door de moeilijke hindernissen en vele regen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:01

daffie1986 schreef:
Zoals Mark Todd al zei: "There wasn't any jump to rebuild the horse's confidence" Sorry, vond het echt verschrikkelijk om naar te kijken en mega zwaar voor de paarden. Heel veel respect voor de ruiters die zich terug trokken en duidelijk inzagen dat het parcour een groot risico vormde door de moeilijke hindernissen en vele regen.

Ja daarom zei ik al: misschien dat de ruiters wegkwamen, maar de paarden hadden het zwaar. Ik vond dit ook echt zo'n moment dat je denkt: hoever moet je gaan voor topsport? Is dit eerlijk voor je paard. Het was al een retezwaar parcour, laat staan datbhet zo met bakken uit de lucht komt.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:24

Het was inderdaad een enorme zware cross, maar de bodem daar was nog goed te doen. Er is veel werk verzet om de bodem goed te houden en er zijn een paar sprongen uit de cross gehaald. De meeste paarden die binnen kwamen toonde bij binnenkomst nog erg fit vanuit het stadion..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:22

Ik hoop dat ze het vanavond herhalen, wat onwijs gaaf van Tim zeg!! Vooral Badminton!!!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:55