Brandweer redt paard uit trailer in Dieren [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Brandweer redt paard uit trailer in Dieren [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 22:36

http://gelrenieuws.nl/
Ingezonden door Bokker RonaldHe

Brandweerlieden en diverse omstanders hebben zaterdagmiddag een paard uit de trailer weten te krijgen nadat het paard niet meer zelfstandig kon opstaan

De auto met daarachter een paardentrailer met twee paarden erin reed over de rotonde op de Harderwijkerweg ter hoogte van supermarkt de Spar toen één van de paarden ten val kwam in de trailer. Gelukkig merkte de chauffeur dit direct en heeft net na de rotonde het voertuig met de trailer aan de kant gezet. De Dierense brandweer werd opgeroepen om het paard weer op zijn benen te helpen, maar die vroegen extra assistentie van de Rhedense brandweerlieden. De vloer van de paardentrailer was nat door de regen die naar binnen was gevallen. Toen het paard elke keer wou opstaan struikelde die, omdat de vloer te glad was.

De brandweer heeft samen met omstanders een brandweerslang om het paard heen weten te krijgen en toen eruit getrokken. Na korte tijd kon het vermoeiende paard weer op z’n benen staan. Het dier heeft lichte verwondingen aan de val overgehouden.

video

Foto's

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:37

Video doet het niet :)
Edit: Nu wel

Goed werk van de brandweer. Mijn vader is bevelvoerder van eenn brandweerkorps en ze hebben ook al eens een paard moeten helpen. Fijn dat ze altijd klaar staan voor mens en dier :)
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 10-05-14 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:38

Arm ding :(:)
Maar de video doet het niet :D

2a54z6e45r6r

Re: Brandweer redt paard uit trailer in Dieren [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:43

Mooi werk! Alleen moet dat meisje haar paard leren tegenhouden op het einde :')

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:44

Afbeelding
Mooie foto!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:45

Kan de video wel zien. Goed te zien hoe rustig iedereen blijft ( ondanks duidelijke bezorgdheid bij eigenaresse (?) van het dier.)

Top gehandeld denk ik als ik het zo zie.

( maar inderdaad... laatste shot van het andere paard had gelukkiger kunnen zijn :) )

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:46

Hij doet het.......hij had bij mij niet voor me uit gelopen hoor :=

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:47

Is dit typisch hollands, de man met bevelvoerder krijgt niets te zeggen terwijl een andere man het bevel voert hahah, wel goed dat paardlief er zo goed vanaf gekomen is zeg!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:47

Nope... bij mij ook niet....
Maar goed, kan me voorstellen dat ze mogelijk niet helemaal met de aandacht er bij was zullen we maar zeggen..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:48

Het grasveldje van de buren werd wel gelijk even bijgewerkt zag ik :')
Nou, het had erger kunnen zijn.
Volgende keer maar minder hard over die rotonde scheuren dan

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:52

Zo dan.... nette actie! Dan ben je toch blij dat je transportbeschermers om had gedaan denk ik....

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:27

Jeetje... Dat is schrikken!!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:33

quartel schreef:
Het grasveldje van de buren werd wel gelijk even bijgewerkt zag ik :')
Nou, het had erger kunnen zijn.
Volgende keer maar minder hard over die rotonde scheuren dan

Er staat dat de bodem van de trailer nat was van de regen, waar lees jij dat de bestuurder te hard over de rotonde is gegaan?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:37

Irma_Maandag schreef:
Zo dan.... nette actie! Dan ben je toch blij dat je transportbeschermers om had gedaan denk ik....

Ja inderdaad, was ook het eerste waar ik aan dacht!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:44

Wat een gezeur over dat het paard voor je uit loopt. Lekker belangrijk, het is goed afgelopen en de paarden willen naar elkaar toe.
Vind het wel verbazend dat hij in een lege 2paards niet in de benen kan komen. Als dat echt aan dat vloer ligt dan moet daar wel iets aan gedaan worden. Ook al vreemd dat hij gewoon rijdende weg onderuit onderuit ging. Ook apart dat hij zo op de klep bleef liggen, helemaal uitgeteld.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:01

Moet gelijk aan het verhaal denken hier op Bokt. Paard was ook gevallen. Brandweer kreeg het paard niet uit de trailer. Dier kon ook geen grip krijgen. Tot iemand op het heldere idee kwam om een matje uit de auto te pakken. Iets om nooit meer te vergeten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:09

DendroFleur schreef:
Vind het wel verbazend dat hij in een lege 2paards niet in de benen kan komen. Als dat echt aan dat vloer ligt dan moet daar wel iets aan gedaan worden.

Dat het paard daar voorin niet omhoog kan komen snap ik wel. Dier moet kracht zetten en daarbij met z'n lijf naar voren komen. Als je al helemaal tegen de voorkant zit lukt dat niet.

Fijn dat alles weer op z'n pootjes terecht is gekomen.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:15

Ten eerste het paard dat 'trekt' dit was niet zo maar hij wou graag naar zijn vriendin toe en de eigenaresse van dat paard was behoorlijk ontroerd en heeft hem gewoon laten lopen daarna heeft hij gewoon de hele tijd netjes naast haar gelopen! Het paard dat om was gevallen heeft altijd met een houten tussenschot gestaan waardoor hij waarschijnlijk in deze trailer zijn balans is verloren ze zijn stapvoets door de rotonde gegaan. Ze gaan een houten tussenschot in deze trailer laten maken zodat het paard weer rustig vervoert kan worden want met deze bodem is niks mis. Het paard bleef op de klep liggen omdat ze hem een paar keer omhoog hebben proberen te krijgen in de trailer maar omdat hij te ver naar voren lag kon dit niet daarna begon ze het 'op tegeven' en moest weer even wakker worden. Daarna is ze gewoon uit zichzelf opgestaan. De brandweer deed in eerste instandsie niet zo veel en mijn vader heeft opgeven moment gezegd dat ze haar er uit moesten trekken omdat ze zo noet kon op staan en ja het klopt iedereen was heel rustig zelfs de eigenaarese totdat ze de trailer uit was toen braken de eigenaresse en die van het andere paard. Ze zijn daarna rustig naar de camping gelopen en ze liep prima alleen heeft ze een schaafwond boven haar oog. Ze laten er maandag iemand naar kijken voor de zekerheid. (Het baasje heeft er meer last van dan het paard volgensmij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:16

Super actie van brandweer _/-\o_
Denk zelf dat de stro op de bodem misschien ook wat gladder heeft gemaakt. Verhaal van auto matje is goed idee, ik zal onthouden.

Natte mest kan trouwens een rubber bodem ook glad maken (zelf ervaring mee).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-14 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:19

Er lag geen sto in de trailer maar waarschijnlijk is ze door de mest wel extra gaan glijden. Het andere paard heeft helemaal niks die is heel voorzichtig over de benen van het liggende paard heen gestapt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 01:04

Jeetje, dat is hier echt om de hoek! Wat fijn dat het goed afgelopen is.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 02:17

Jakkie dood eng om mee te maken zo langs de weg!

Fijn om te horen dat alles goed is gegaan en dat beide eigenaresse's zich zo rustig hebben gehouden tot het allemaal opgelost was!

Wij hebben dit ook ooit meegemaakt, wel al terug op stal. Paard schoof uit in stilstaande trailer, waarschijnlijk doordat een van de paarden geplast had. Dit dier heeft uiteindelijk grip gekregen door veel stro in de trailer te gooien. maar dit heb je langs de weg natuurlijk niet bij. En ja, je paard is hartstikke moe na een paar pogingen op te staan, dus logisch dat die dan maar blijft liggen (en ook een heel stuk beter, als hij in paniek raakt en op probeert te blijven staan, was er waarschijnlijk veel meer schade).

Het paard waar dit bij ons is gebeurd heeft echter daarna wel angst gekregen voor de trailer, laad moeilijker. Maar laat zich sindsdien iedere keer vallen in de trailer. Ik hoop echt dat dit bij deze fries niet het geval is.

Sterkte voor de gene die er bij betrokken waren.

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 06:41

herkenbaar.. Fijn dat het uiteindelijk allemaal mee lijkt te vallen.

Ook die van ons ging onderuit op een rotonde.
We reden echt heel voorzichtig en de aanname dat deze bestuurder over
de rotonde joeg vind ik "wat kort door de bocht"
Trailer was geleend en diegene had m netjes uitgespoten voor ons,
maar helaas was de bodem daardoor blijkbaar glibberig.
Terwijl het een speciale anti slip bodem was.
Maar dit kan met regen natuurlijk ook gebeuren.

Pony compleet in paniek, het tussenschot hield hem tegen en heb hem echt omhoog
gestompt met mijn vuist omdat ik bang was dat hij onder het schot zou schuiven.
(nog weken last gehad van mijn knokkels >;)

Voor ons kwam de "klap"later pas toen we hem weer moesten vervoeren, dan merk je pas wat een impact het had.Die eerste bocht met ingehouden adem en samengeknepen billen , brr
Afgelopen week eigenlijk weer voor het eerst langer vervoerd en het ging echt super.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 06:52

gelukkig dat het goed is afgelopen.
Naar mijn idee is dit wel een smalle trailer voor 2 paarden of zie ik dat verkeerd?

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 06:55

Bij mij had het laatste paardje gewoon voor me uit mogen lopen hoor. De hele tijd braaf gegraasd, ziet nu z'n maatje en wil daar graag naar toe. Heel iets anders als er van door gaan. Waar hebben we het nou helemaal over! Chapeau voor de brandweer.