Hachelijk avontuur voor goede doelenman Noud Dirks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hachelijk avontuur voor goede doelenman Noud Dirks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:26

http://www.omroepgelderland.nl/ / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker suussuus76

'Jongens, ik kan nu even niet in de uitzending komen. Ik zit in een netelige situatie!', aldus Noud Dirks tegenover Radio Gelderland woensdagmiddag. ZIj wilden hem kort in de uitzending hebben over zijn reis per paard naar het Spaanse Sevilla. Toen Omroep Gelderland donderdag voor enige nazorg Dirks terugbelde, werd duidelijk welk hachelijk avontuur de pensionado uit Malden had meegemaakt.

Ze bevinden zich nu zo'n 150 kilometer ten zuidoosten van Madrid. 'Het is hier een veerijk gebied met grote weides van wel 1,5 km lang langs de weg. In 1 weide stonden 4 paarden die nogal tekeer gingen toen wij passeerden. Ze bleven met ons meelopen, maar toen sprong 1 van de 4 over het hek heen. Dat hek was wel 1.40 meter hoog!'

Inmiddels is Noud weer gekalmeerd en monter. Maar als hij vertelt over het avontuur van woensdag hoor je de adrenaline weer opborrelen. 'We kwamen bij een stuwmeer, maar ook dat hield hem niet tegen. Dat paard sprong gewoon het water in! Hij heeft wel 200 meter gezwommen, denk ik. Over het meer was een brug, daar liepen wij met onze paarden. De hengst is over rotsblokken uit het water geklauterd, over de vangrail gesprongen en toen viel hij ons aan!' Dirks reist zelf met twee ruinen en denkt dat het een ordinair machtsspelletje is geweest voor Meneer Hengst. 'Toen jullie ons belden, was ik druk in de weer om hem van me af te houden. Hij schopte onze paarden en mijn mederuiter is ook een paar keer geraakt. Gelukkig was ie niet beslagen!'

'Het is ons gelukt om van die brug af te komen. Maar er was veel verkeer en dat stond natuurlijk allemaal stil. Ik heb zo'n lange westernteugel en kon hem daarmee een paar fikse tikken geven. Het enige wat we konden doen was op die paarden van ons blijven zitten!' Toen zijn ze bij een weide gekomen met koeien. Waar omstanders snel het hek van hebben geopend en weer gesloten. Op die manier konden ze proberen op afstand te komen. 'Maar mijn paard, Jan, begon vervolgens te steigeren. Die wilde natuurlijk laten zien dat ie ook wat waard was! De hengst bleef ons volgen en sprong over een hek van 1.65 meter heen.'

De oplossing kwam in de vorm van een andere ruiter. "We zagen die aankomen op zijn merrie en de hengst ging er gelijk achteraan. Dus sprong hij weer over dat hoge hek, maar ditmaal bleef hij hangen in het prikkeldraad. Hij heeft zich losgerukt maar toen we de ruiter met de hengst 5, 6 kilometer verder zagen strompelen lag er overal bloed. Zijn buik lag helemaal open.' Ook de paarden van Noud zijn niet ongeschonden uit het avontuur gekomen, maar maken het gelukkig goed. Dirks denkt zonder problemen de resterende 500 kilometer te kunnen volbrengen.

Noud Dirks vertrok eind maart vanuit Parijs met zijn paarden Jan en Karel richting Sevilla. Bekijk hier zijn gesprek met Omroep Gelderland presentator Harm Edens in Gelderse Koppen. Een rit van 1.800 kilometer die hij in 11 weken hoopt te voltooien. Het doel is om met Pinksteren in El Rocio aan te komen. Daar is een Mariaprocessie waar veel zigeunerfamilies uit heel Spanje met paard en wagen naar toe gaan. Dirks laat zich deze reis sponsoren om geld in te zamelen voor het Oncologie Fonds van het UMC St Radboud in Nijmegen. In totaal gaan er 11 verschillende ruiters en 27 kwartiermakers mee die elkaar op de zondagen afwisselen.

In 2012 heeft Noud ditzelfde kunstje al eens volbracht. Toen reed hij in 5 maanden naar Istanbul. Ook toen was het Oncologie Fonds zijn goede doel. 'Toen mijn vrouw en ik in 1976 terugkwamen van een reis naar Jordanië en in Bulgarije een hippie op een schimmel passeerden, werd het idee geboren ooit te paard van Nijmegen naar Istanbul te rijden. Al die tijd hebben we er niet meer over gesproken. Nadat ik in maart 2009 mijn bedrijf had verkocht en vroeg: Wat denk jij dat ik ga doen? zei mijn vrouw droog: Met een paard naar Istanbul, dat heb je toch ooit gezegd!?'

Geluidsfragment

Verwant artikel
[VN] Te paard naar Istanbul voor kankerpreventiebus
[VN] Horse Event eindstation na 3.000 kilometer te paard
[VN] Noud Dirks te paard aangekomen in Silivri, Turkije
[VN] Maldenaar Noud Dirks te paard naar Sevilla

doezel2

Re: Hachelijk avontuur voor goede doelenman Noud Dirks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:02

Hoe is het nu met de hengst afgelopen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:12

jemig die hengst was wel gek zeg!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:09

Ik zeg: temmen en als springpaard gebruiken :+

nee, even zonder gein, wat een gek beest.. Hopelijk heeft ie zijn lesje nu geleerd. Al hoop ik dat ie niet te erg gewond was (al denk ik dat de tekst een beetje overdreven was eerlijk gezegd := )

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:42

Brr klinkt spannend.
Als ik het zo lees dan klinkt het alsof de buik van de hengst dusdanig was toegetakeld dat de ingewanden eruit hingen. :=

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:49

Wat een beest zeg. Die moeten ze heel snel mak maken en daarna gebruiken in de springsport ~~}>
Maar hopelijk leeft dat beest nog en zijn de verwondingen niet zo erg als bovenaan beschreven.
Maar wat een malloot zeg... 8)7

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:11

Tjee! Dan schrik je ook zeg!

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:06

Wat een spannend avontuur.
En tjah ik denk dat die hengst zijn kudde merries aan het beschermen was. In de natuur gaat dat zo en hengsten vechten tot de dood in het wild want als de ander wint word hij uit de kudde gedreven en moet hij het in zijn eentje zien te redden wat in het wild vaak dus ook de dood betekend. Die hengst had dus best reden om te vechten.

Daar kon Noud Dirks natuurlijk weinig aan doen. Hij deed alles om alle dieren te beschermen en uit elkaar te houden.

Hopen dat het ook voor de hengst en de andere ruiter op de merrie goed is afgelopen.

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:29

Wat een verhaal zeg. Weet je ook niet wat je overkomt...... En dan toch gewoon zijn telefoon opnemen :') Ben best visueel ingesteld dus zie het al voor me. :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:10

gut, ik wist helemaal niet dat Noud alweer onderweg was. Gaaf weer zeg! Maar jeutje wat een avontuur. Toch hoop ik wel dat die hengst gevangen kon worden en niet al te heftig gewond was. Es even op zoek of Noud weer zo'n leuk blog heeft.