TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:12

www.bokt.nl / Persbericht

Het klonen van dieren is verboden in Nederland maar het tvprogramma De Kennis van Nu ontdekt dat er wel degelijk gekloonde dieren zijn in Nederland. En dan zijn het ook nog paarden. Presentator André Kuipers staat oog in oog met drie klonen van het toppaard Jazz. Ze zijn gemaakt op basis van een stukje huidweefsel uit de hals van Jazz. De klonen zijn genetisch identiek maar zijn het ook exact dezelfde paarden? Een voorproefje van de uitzending:

Het programma is a.s. zondag 11 mei op Nederland 2 te zien om 19.45 uur.

Dees

Re: TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:14

Interessant!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:15

Dat was toch al lang bekend dat deze ook in NL aanwezig waren? :')

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:16

Interessant! Ik ga kijken :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:19

Interessant!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:19

Mi_Amore schreef:
Dat was toch al lang bekend dat deze ook in NL aanwezig waren? :')

Jup :P

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:00

:j Dat zal handig zijn met viertal /3 /3 /3 /3 rijden

Huppa2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:08

Leuk onderwerp maar foktechnisch blijf je stil staan lijkt mij. Geef ons maar een jonge hengst met nieuw bloed.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:10

Oeh, dat gaat even in mijn agenda. Wil ik zien!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:12

Ah, dat wil ook ook wel zien :).

Ik snap niet zo goed waarom Jazz gekloond is, misschien dat daarin ook wat duidelijkheid komt.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:39

Is zoiets misschien interessant bij een ruin die uitzonderlijk heeft gepresteerd en dmv een kloon 'zichzelf' kan voortplanten? Dus niet de kloon voor de sport gebruiken maar om dna door te geven vd ruin aan nakomelingen. Of moet je zoiets niet willen, dat vraag ik me weleens af. Of een ggk hengst die sport en dekken niet kan combineren alleen inzetten voor sport en voortplanten dmv een kloon vd hengst? Zomaar vragen van mij. Ik ga kijken, interessant.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:10

Andre Kuipers is mijn held... leuk dat hij nu een tv programma heeft!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:12

leuk, wil ik zeker zien!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:23

PKFrancis schreef:
Is zoiets misschien interessant bij een ruin die uitzonderlijk heeft gepresteerd en dmv een kloon 'zichzelf' kan voortplanten? Dus niet de kloon voor de sport gebruiken maar om dna door te geven vd ruin aan nakomelingen. Of moet je zoiets niet willen, dat vraag ik me weleens af. Of een ggk hengst die sport en dekken niet kan combineren alleen inzetten voor sport en voortplanten dmv een kloon vd hengst? Zomaar vragen van mij. Ik ga kijken, interessant.

Dat is zeker een interessant idee, aangezien de kloon hetzelfde erfelijk materiaal doorgeeft.
Het nadeel is wel dat deze kloon eerst nog geboren moet worden, dus eer je de 'hengst' dan beschikbaar hebt ben je een jaar of 4 verder. En dan is de kans groot dat er ondertussen alweer andere interessante hengsten zijn opgedoken en dat de gekloonde hengst geen meerwaarde meer heeft.
Daarbij hoeft een goed sportpaard nog geen goede stamvader te zijn.

Wat ik erg interessant vind aan de klonen is het bekijken van nature VS nurture. Dus kijken wat nu echt genetisch is bepaald en wat door omgevingsfactoren wordt bepaald (zowel uiterlijk als gedrag). Zo zie je dat de klonen niet gelijk zijn in aftekeningen, dat is interessant wat betreft kleurgenetica. Maar ik zou ook best 10 (of meer) klonen uit hetzelfde paard willen vergelijken in karakter en sportprestaties, kan leuke inzichten geven voor de sportfokkerij naar mijn mening.
Of weer meerdere klonen van hetzelfde paard en verschillende trainingsmethoden gebruiken (of bij verschillende topruiters laten trainen) en dat met elkaar vergelijken.
:o De wetenschapper in mij geniet van deze scenario's.
Laatst bijgewerkt door mooney op 08-05-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:26

Wat ik me dan afvraag, wat zetten ze in dit geval op papier als vader? Gewoon Jazz?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:27

Het is ook wel heel fraudegevoelig, die klonen :)). Hoe ga je bewijzen dat het wel degelijk Jazz is die als vader van je veulen te boek staat, en niet één van zijn klonen :+?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:29

LoveWodan1 schreef:
Wat ik me dan afvraag, wat zetten ze in dit geval op papier als vader? Gewoon Jazz?

Als je het correct doet zal de afstamming van Jazz op papier moeten staan. Dus de vader van de kloon is de vader van Jazz.
Deze paarden zijn genetisch gezien 100% hetzelfde als Jazz, als hij de vader was geweest was dit 50% geweest.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:31

ik heb recent een presentatie en verslag gemaakt over het klonen. ik ben toen ook naar Broere geweest en heb ze alle 3 gezien incl. Jazz. ook heb ik toen gesproken met iemand van daar die mij ook een hoop kon vertellen. dus ik kan eventueel wat vragen beantwoorden :)

_San87_ schreef:

Ik snap niet zo goed waarom Jazz gekloond is, misschien dat daarin ook wat duidelijkheid komt.

ze hebben Jazz gekloont zodat het makkelijker word om zijn DNA te verspreiden over de hele wereld. en om Jazz (die inmiddels toch al 23 is) wat meer rust te geven. inmiddels hebben wij in nederland al heel veel Jazz in de bloedlijnen zitten, dus voor onze fokkerij is het niet meer heel erg relevant. maar zo zijn er nu dus wel mogelijkheden om een Jazz kloon in Amerika neer te zetten, omdat de vraag vanuit daar steeds meer komt. en stel Jazz komt morgen te overleiden, kunnen ze alsnog door met zijn genen die in de klonen zitten.

@PKFrancis

dat is precies gebeurd met de volbloed ruin Gem Twist XX. deze heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen in de sport, maar doordat het een ruin is konden die genen niet doorgegeven worden. maar er kwam wel steeds meer vraag naar volbloed paarden in de springsport. omdat ze nu inmiddels ook 2 klonen hebben van hem (Gemini en Gem twist alpha XX) is dit nu dus wel mogelijk!
en inderdaad een ggk hengst helemaal laten inzetten voor de sport en vervolgens een kloon in te zetten voor de dekdienst.

mochten er nog vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:34

sajavado schreef:
ik heb recent een presentatie en verslag gemaakt over het klonen. ik ben toen ook naar Broere geweest en heb ze alle 3 gezien incl. Jazz. ook heb ik toen gesproken met iemand van daar die mij ook een hoop kon vertellen. dus ik kan eventueel wat vragen beantwoorden :)

_San87_ schreef:

ze hebben Jazz gekloont zodat het makkelijker word om zijn DNA te verspreiden over de hele wereld. en om Jazz (die inmiddels toch al 23 is) wat meer rust te geven. inmiddels hebben wij in nederland al heel veel Jazz in de bloedlijnen zitten, dus voor onze fokkerij is het niet meer heel erg relevant. maar zo zijn er nu dus wel mogelijkheden om een Jazz kloon in Amerika neer te zetten, omdat de vraag vanuit daar steeds meer komt. en stel Jazz komt morgen te overleiden, kunnen ze alsnog door met zijn genen die in de klonen zitten.

@PKFrancis

dat is precies gebeurd met de volbloed ruin Gem Twist XX. deze heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen in de sport, maar doordat het een ruin is konden die genen niet doorgegeven worden. maar er kwam wel steeds meer vraag naar volbloed paarden in de springsport. omdat ze nu inmiddels ook 2 klonen hebben van hem (Gemini en Gem twist alpha XX) is dit nu dus wel mogelijk!
en inderdaad een ggk hengst helemaal laten inzetten voor de sport en vervolgens een kloon in te zetten voor de dekdienst.

mochten er nog vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden!

Zijn genen zitten ook in zijn goedgekeurde zonen en kleinzonen. Nee, sorry. Ik zie het nut van het klonen van Jazz helemaal niet in. Nou ja, economisch nut is ook nut, laten we maar zeggen :+.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:37

LoveWodan1 schreef:

als je een kloon gebruikt voor het dekken van je merrie komt er te staan Jazz KL. en vervolgens de afstamming van Jazz (Cocktail X ulster X amor)

@_San87_ dat is zeker waar, dat ben ik ook helemaal met je eens. maar het is idd economisch gezien heel interessant en dat is ook voor nu nog de voornaamste reden dat het klonen gebeurd. er word hier heeel veel (echt heeeel veel) geld mee verdient.

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:40

intressant!!

straks heeft iedereen een totilas :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:41

Babbelbrittx schreef:
intressant!!

Hebben we gelijk weer een vervolg in die soap :')

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:45

mooney schreef:
Babbelbrittx schreef:
intressant!!

Hebben we gelijk weer een vervolg in die soap :')

Is er niet een gekke fan die toevallig een plukje haar van hem heeft :').

Tja jazz klonen ik zie het niet. Maar ruinen die zich enorm bewezen hebben (een okidoki, salinero enz) tja daar zie ik het interessante wel van in. Al moet je je afvragen of je zover moet willen ingrijpen.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:45

Het is idd interessant, maar ik blijf het toch niks vinden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:47

sajavado schreef:
LoveWodan1 schreef:

als je een kloon gebruikt voor het dekken van je merrie komt er te staan Jazz KL. en vervolgens de afstamming van Jazz (Cocktail X ulster X amor)

@_San87_ dat is zeker waar, dat ben ik ook helemaal met je eens. maar het is idd economisch gezien heel interessant en dat is ook voor nu nog de voornaamste reden dat het klonen gebeurd. er word hier heeel veel (echt heeeel veel) geld mee verdient.

Zangersheide heeft ook al een aantal klonen in het fokbestand zitten. Deze zijn echter niet aangeduid met KL maar hebben een net iets andere naam gekregen. Zo heet de kloon van Chellano Z; Chellano Alpha Z. Misschien dat ze bij het KWPN er alleen KL achter zetten?

Voor de liefhebber: http://www.cryozootech.com/pdfs/PB2011-04.pdf
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 08-05-14 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt