Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PKFrancis schreef:Is zoiets misschien interessant bij een ruin die uitzonderlijk heeft gepresteerd en dmv een kloon 'zichzelf' kan voortplanten? Dus niet de kloon voor de sport gebruiken maar om dna door te geven vd ruin aan nakomelingen. Of moet je zoiets niet willen, dat vraag ik me weleens af. Of een ggk hengst die sport en dekken niet kan combineren alleen inzetten voor sport en voortplanten dmv een kloon vd hengst? Zomaar vragen van mij. Ik ga kijken, interessant.
LoveWodan1 schreef:Wat ik me dan afvraag, wat zetten ze in dit geval op papier als vader? Gewoon Jazz?
_San87_ schreef:Ah, dat wil ook ook wel zien.
Ik snap niet zo goed waarom Jazz gekloond is, misschien dat daarin ook wat duidelijkheid komt.
sajavado schreef:ik heb recent een presentatie en verslag gemaakt over het klonen. ik ben toen ook naar Broere geweest en heb ze alle 3 gezien incl. Jazz. ook heb ik toen gesproken met iemand van daar die mij ook een hoop kon vertellen. dus ik kan eventueel wat vragen beantwoorden
_San87_ schreef:Ah, dat wil ook ook wel zien.
Ik snap niet zo goed waarom Jazz gekloond is, misschien dat daarin ook wat duidelijkheid komt.
ze hebben Jazz gekloont zodat het makkelijker word om zijn DNA te verspreiden over de hele wereld. en om Jazz (die inmiddels toch al 23 is) wat meer rust te geven. inmiddels hebben wij in nederland al heel veel Jazz in de bloedlijnen zitten, dus voor onze fokkerij is het niet meer heel erg relevant. maar zo zijn er nu dus wel mogelijkheden om een Jazz kloon in Amerika neer te zetten, omdat de vraag vanuit daar steeds meer komt. en stel Jazz komt morgen te overleiden, kunnen ze alsnog door met zijn genen die in de klonen zitten.
@PKFrancis
dat is precies gebeurd met de volbloed ruin Gem Twist XX. deze heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen in de sport, maar doordat het een ruin is konden die genen niet doorgegeven worden. maar er kwam wel steeds meer vraag naar volbloed paarden in de springsport. omdat ze nu inmiddels ook 2 klonen hebben van hem (Gemini en Gem twist alpha XX) is dit nu dus wel mogelijk!
en inderdaad een ggk hengst helemaal laten inzetten voor de sport en vervolgens een kloon in te zetten voor de dekdienst.
mochten er nog vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden!
LoveWodan1 schreef:Wat ik me dan afvraag, wat zetten ze in dit geval op papier als vader? Gewoon Jazz?
mooney schreef:Babbelbrittx schreef:intressant!!
straks heeft iedereen een totilas
Hebben we gelijk weer een vervolg in die soap
sajavado schreef:LoveWodan1 schreef:Wat ik me dan afvraag, wat zetten ze in dit geval op papier als vader? Gewoon Jazz?
als je een kloon gebruikt voor het dekken van je merrie komt er te staan Jazz KL. en vervolgens de afstamming van Jazz (Cocktail X ulster X amor)
@_San87_ dat is zeker waar, dat ben ik ook helemaal met je eens. maar het is idd economisch gezien heel interessant en dat is ook voor nu nog de voornaamste reden dat het klonen gebeurd. er word hier heeel veel (echt heeeel veel) geld mee verdient.