Congres over paardenwelzijn nu live te volgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Congres over paardenwelzijn nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:13

http://www.eurogroupforanimals.org / http://www.bokt.nl

Op dit moment wordt er in Brussel een congres gehouden over paardenwelzijn. Op dit moment is er nog geen specifieke wetgeving omtrent deze materie. Het congres is tevens een kick-off van een Europees onderzoekstraject naar paardenwelzijn, welke uitgevoerd zal worden door Eurogroup for Animals en World Horse Welfare.

Er worden op z'n minst zes miljoen paarden gehouden in Europa en 70% van de paardgerelateerde evenementen vinden plaats in Europa. In veel EU-staten is de paardensport een van de meest populaire vrijetijdsbestedingen.

Klik hier om het congres te volgen. Het is mogelijk om in het Nederlands mee te luisteren.

Anoniem

Re: Congres over paardenwelzijn nu live te volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:14

Ah jammer dat ik aan t werk ben. Ik hoop dat er nog wat wordt beslist over sportpaarden, controle op stallen bijv.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:18

Hmmm helaas moet ik dit ook missen.

Hopelijk een uitgebreid verslag hiervan!

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:33

Ben het op me werk aan het volgen via me telefoon, interessant maar er komen wel echt schokkende beelden voorbij vind ik zeg. Maar toch goed dat ze dit in beeld brengen, er word ook gezegd '' we mogen onze ogen niet sluiten voor wat er daar gebeurd '' dat is natuurlijk ook zo.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:34

lekker zeg was aan het eten terwijl ik dit keek misschien een waarschuwing voor de beelden?

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:55

Wat super dat dit online te volgen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:56

unihorses schreef:
lekker zeg was aan het eten terwijl ik dit keek misschien een waarschuwing voor de beelden?

Wat voor beelden ging het om dan?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:57

Nou zijn constant presentaties met minder aangename beelden. Voornamelijk verwaarlozing en dode paarden, maar ook foto's in het slachthuis enzo.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:00

Daarentegen gebruiken ze soms ook van die cartooneske afbeeldingen in de presentaties :-)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:01

Joolien schreef:
unihorses schreef:

Wat voor beelden ging het om dan?

paarden met ik vermoed droes? helemaal opengeknapte etterende nekken,paarden aangevallen door honden allerlei mooie wonden uitgehongerde paarden

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:02

Gelukkig luister ik alleen en zit ik ondertussen op bokt. :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:06

Denemarken loopt wel duidelijk voor op dierenwelzijn.

Wetgeving over boxgrootte (9m2 mag alleen gebruikt worden voor pony's van 1.50 of kleiner), iedere stal moet een paddock hebben van minimaal 20x40 meter en paarden moeten hier minimaal twee uur per dag in staan, vijf dagen per week. Ben benieuwd of deze wetgeving ook in Nederland zal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:08

Focussed schreef:
Denemarken loopt wel duidelijk voor op dierenwelzijn.

Wetgeving over boxgrootte (9m2 mag alleen gebruikt worden voor pony's van 1.50 of kleiner), iedere stal moet een paddock hebben van minimaal 20x40 meter en paarden moeten hier minimaal twee uur per dag in staan, vijf dagen per week. Ben benieuwd of deze wetgeving ook in Nederland zal komen.

MAar dat klinkt allemaal wel leuk maar hoe wil je dat gaan controleren? Daar moeten mensen voor komen, dat kost geld, waar halen ze dat geld vandaan? Van de vele boetes die ze dan uit kunnen gaan delen?
Ik ken dan al een 20 tal stallen die kunnen sluiten want die hebben gewoon geen mogelijkheid tot paarden buiten te houden. (bijv manege de Schimmelkroft)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:12

Nu lunchpauze tot 14:45. Net laatste stukje Deense situatie gezien. Die vinden hun regels te streng, welzijn is vooruit gegaan, maar sector is meer gekrompen dan enkel door de crisis.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:15

Joolien, misschien met een overgangsperiode van 10-20 jaar? en als ze daarna niet in orde zijn, tja, dan vind ik een sluiting gerechtvaardigd :)
Het klinkt inderdaad heel mooi, nu nog zien wat er van terecht komt in de realiteit. Waarschijnlijk wordt het afgezwakt ivm economie, omdat blijkbaar in Denemarken dit voor "minder dekkingen" gezorgd heeft. Maar toch, beter minder paardenbedrijven die betere voorzieningen voor hun dieren hebben dan meer die hun paarden 23/24 in een stalletje van 9 m² laten staan!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:47

Hoekman ik dit volgen in het Nederlands?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:50

je kan bij het balkje linksonder de video klikken op "original language or >" en dan op nederlands ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:10

Wat jammer dat ik dit heb gemist.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:53

merrylegs schreef:
Joolien, misschien met een overgangsperiode van 10-20 jaar? en als ze daarna niet in orde zijn, tja, dan vind ik een sluiting gerechtvaardigd :)
Het klinkt inderdaad heel mooi, nu nog zien wat er van terecht komt in de realiteit. Waarschijnlijk wordt het afgezwakt ivm economie, omdat blijkbaar in Denemarken dit voor "minder dekkingen" gezorgd heeft. Maar toch, beter minder paardenbedrijven die betere voorzieningen voor hun dieren hebben dan meer die hun paarden 23/24 in een stalletje van 9 m² laten staan!

daar spraken ze 15 jaar geleden ook al over. En in de tussentijd zijn er heel wat nieuwe stallen geplaatst met een formaat van 3 bij 3. Ik zie het allemaal nog niet zo'n vaart lopen.
Ik ken genoeg stallen die een formaat van 3 bij 3 hanteren. Die zijn doorgaans een stuk goedkoper dan de stallen die een formaat van 4 bij 4 of 4 bij 5 hanteren. De cosument bepaald uiteindelijk.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:24

Abacab schreef:
merrylegs schreef:

daar spraken ze 15 jaar geleden ook al over. En in de tussentijd zijn er heel wat nieuwe stallen geplaatst met een formaat van 3 bij 3. Ik zie het allemaal nog niet zo'n vaart lopen.
Ik ken genoeg stallen die een formaat van 3 bij 3 hanteren. Die zijn doorgaans een stuk goedkoper dan de stallen die een formaat van 4 bij 4 of 4 bij 5 hanteren. De cosument bepaald uiteindelijk.

dan moeten er wetten komen, zodat iedereen zich moet aanpassen, ook al wilt Klaas graag een goedkope 3 bij 3 stal, als die verboden zijn, zal hij toch een grotere stal moeten betalen. Maar belangrijker is natuurlijk weidegang of mogelijkheid tot groepsstalling. Op zich is het voorstel van 2 uur per dag verplicht 'beweging' lachwekkend, maar zelfs zoiets komt er waarschijnlijk afgezwakt door. Trouwens, is er geen nieuwe wet die stelt dat er minstens 10 m² per paard moet zijn in de stal?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:30

@Merry, er zijn heel veel mensen die in drukke stedelijke gebieden wonen die nu op een stal staan die dat nietbkan faciliteren. Als de regeling per wet afgedwongen gaat worden zullen heel veel mensen door de hogere kosten met hun hobby moeten stoppen en zullen een aantal stallen moeten sluiten.
Die impact gaat dus heel ver en daarom zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:31

daarom dat er een soort van overgangsperiode zou moeten komen, dat stallen die na 20.. gebouwd worden, zich wel aan de nieuwe regelgeving moeten aanpassen, en dat de anderen nog x aantal jaar krijgen om zich aan te passen. En maneges/pensionstallen horen mijns inziens niet in een stad thuis :n tenzij ze hun paarden steeds af en aan naar weides verplaatsen, of tenminste paddocks.

Maar met zo'n wetgeving maakt een politicus zich niet populair, want het kost veel :$

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:35

Malenka schreef:
Wat jammer dat ik dit heb gemist.

Je kan hem nu nog kijken, ik ben ook aan het kijken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:29

Abacab schreef:
@Merry, er zijn heel veel mensen die in drukke stedelijke gebieden wonen die nu op een stal staan die dat nietbkan faciliteren. Als de regeling per wet afgedwongen gaat worden zullen heel veel mensen door de hogere kosten met hun hobby moeten stoppen en zullen een aantal stallen moeten sluiten.
Die impact gaat dus heel ver en daarom zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren.

o dus omdat de mens het zo leuk vind mag het paard lijden? puh...
ja jammer dan dat ze dan met hun hobby moeten stoppen, zei beslissen om aan een paard te beginnen en dan hoor je hem ook de juiste huisvesting te kunnen geven. Bovendien hoeveel duurder wordt het nou, vast niet zoveel meer dan afentoe een dierenarts rekening die je nu als paardeneigenaar ook hoort te kunnen ophoesten.