Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Joolien schreef:unihorses schreef:lekker zeg was aan het eten terwijl ik dit keek misschien een waarschuwing voor de beelden?
Wat voor beelden ging het om dan?
Focussed schreef:Denemarken loopt wel duidelijk voor op dierenwelzijn.
Wetgeving over boxgrootte (9m2 mag alleen gebruikt worden voor pony's van 1.50 of kleiner), iedere stal moet een paddock hebben van minimaal 20x40 meter en paarden moeten hier minimaal twee uur per dag in staan, vijf dagen per week. Ben benieuwd of deze wetgeving ook in Nederland zal komen.

merrylegs schreef:Joolien, misschien met een overgangsperiode van 10-20 jaar? en als ze daarna niet in orde zijn, tja, dan vind ik een sluiting gerechtvaardigd
Het klinkt inderdaad heel mooi, nu nog zien wat er van terecht komt in de realiteit. Waarschijnlijk wordt het afgezwakt ivm economie, omdat blijkbaar in Denemarken dit voor "minder dekkingen" gezorgd heeft. Maar toch, beter minder paardenbedrijven die betere voorzieningen voor hun dieren hebben dan meer die hun paarden 23/24 in een stalletje van 9 m² laten staan!
Abacab schreef:merrylegs schreef:Joolien, misschien met een overgangsperiode van 10-20 jaar? en als ze daarna niet in orde zijn, tja, dan vind ik een sluiting gerechtvaardigd
Het klinkt inderdaad heel mooi, nu nog zien wat er van terecht komt in de realiteit. Waarschijnlijk wordt het afgezwakt ivm economie, omdat blijkbaar in Denemarken dit voor "minder dekkingen" gezorgd heeft. Maar toch, beter minder paardenbedrijven die betere voorzieningen voor hun dieren hebben dan meer die hun paarden 23/24 in een stalletje van 9 m² laten staan!
daar spraken ze 15 jaar geleden ook al over. En in de tussentijd zijn er heel wat nieuwe stallen geplaatst met een formaat van 3 bij 3. Ik zie het allemaal nog niet zo'n vaart lopen.
Ik ken genoeg stallen die een formaat van 3 bij 3 hanteren. Die zijn doorgaans een stuk goedkoper dan de stallen die een formaat van 4 bij 4 of 4 bij 5 hanteren. De cosument bepaald uiteindelijk.
tenzij ze hun paarden steeds af en aan naar weides verplaatsen, of tenminste paddocks.
Abacab schreef:@Merry, er zijn heel veel mensen die in drukke stedelijke gebieden wonen die nu op een stal staan die dat nietbkan faciliteren. Als de regeling per wet afgedwongen gaat worden zullen heel veel mensen door de hogere kosten met hun hobby moeten stoppen en zullen een aantal stallen moeten sluiten.
Die impact gaat dus heel ver en daarom zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren.