Gedonder op buitenrit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Gedonder op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:18

*Mensport Magazine / menvereniging-roodebeek.n / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

De weerselementen kunnen wedstrijden, georganiseerde ritten en recreatieve tochten behoorlijk verzieken. Met name onweer is niet alleen een flinke spelbreker; het kan ook nog eens gevaarlijk, zelfs dodelijk zijn voor mens en dier. Hoewel de zomermaanden heerlijk zijn om tot in de avonduurtjes een buitenrit te maken, vindt juist de meeste onweer plaats in de vroege avond.
Hoe kun je het beste handelen wanneer je het in de verte hoort rommelen en het water komt met bakken naar beneden?

“Dondertorens en suikerspinnen”

Om vervelende verrassingen voor te zijn, is het ten eerste zaak om de hemel in de gaten te houden en de weersberichten goed te volgen. Kijk naar de wolken: wolken met een sterke verticale zuilvormige ontwikkeling (dondertorens) kunnen duiden op onweer dat later op de dag zal losbarsten. Hetzelfde geldt voor wolken met een donkere basis en een hoge vezelachtige top (suikerspinnen). Gelukkig kondigen onweersbuien zich meestal ook luid en duidelijk aan; wanneer je de donder hoort is de onweersbui meestal niet verder weg dan zo’n 10 km.
De oude truc om te weten hoe ver het onweer verwijderd is, blijft geldig: deel het aantal seconden tussen het zien van de bliksem en het geluid van de donderslag door drie. De uitkomst is het aantal kilometer dat het onweer verwijderd is. Een sissend, knetterend geluid wijst op onmiddellijk bliksemgevaar.

Overvallen door onweer, de “do’s and don’ts”

De kans dat je wordt overvallen door onweer is altijd aanwezig, want op jaarbasis dondert en bliksemt het op een willekeurige plaats in Nederland gemiddeld 25 dagen.
Als eerste probeer je een onderkomen op een veilige plaats te vinden. Binnenshuis of op stal loop je geen gevaar en buiten blijft de auto de beste bescherming. De auto vormt een “kooi van Faraday”: een stalen constructie die de bliksem afleidt naar de grond. Hetzelfde geldt voor een caravan, paardentrailer of vrachtauto mits je de metalen delen niet aanraakt. In een tent ben je echter niet veilig, zeker niet wanneer de tentstokken van metaal zijn, en het behoeft weinig uitleg dat een paraplu opsteken hetzelfde effect heeft.
Tijdens een wedstrijd of ander evenement is het verstandig de paarden in de trailer te zetten en zelf in de auto te gaan zitten. Mocht de auto door bliksem getroffen worden, hoef je niet bang te zijn dat je in een elektrische tijdbom zit; de restlading die op de auto achterblijft is zo gering dat je zelfs niet tegen een paaltje hoeft te rijden om de elektriciteit te laten afvloeien. Wacht echter wel met uitstappen tot het onweer voorbij is.
Bliksem zoekt goede geleiders en een korte afstand, bomen en andere hoge punten in het landschap trekken onweer aan. Wanneer je op buitenrit bent in de “open” natuur is het is dus niet handig om onder een boom te schuilen of zélf het hoogste punt te vormen. Het is geen fabeltje dat golfers wel eens getroffen worden terwijl ze hun (metalen) “clubs” opheffen om een bal te slaan. Op een paard of koets zit je ook te hoog en is het dus beter af te stappen en / of uit te spannen wanneer er een onweersbui nadert.
Als er geen veilige schuilplaats in de buurt is en het onweer is nabij, is de meest verstandige optie het paard aan een stevige struik (geen hoge boom!) vast te zetten en zelf enkele meters afstand te houden.

De veiligheidshouding

Hoewel het belangrijk is om niet het hoogste punt te worden in een open landschap, is het ook niet verstandig om plat op de grond te gaan liggen. Wanneer de bliksem toch inslaat, vliegt er een half miljoen volt door je lichaam. De beste optie is om de veiligheidshouding aan te nemen: op je hurken zitten, liefst in een greppel met de benen zo dicht mogelijk bij elkaar. Tussen de voeten ontstaat bij een inslag namelijk een spanningsveld op de grond. Om die reden worden koeien en paarden vaker slachtoffer blikseminslag: zij schuilen in de wei met hun poten of benen wijd uit elkaar onder een boom.
Toch komt sterfte door blikseminslag bij weidedieren tegenwoordig minder vaak voor dan vroeger. Dat heeft te maken met het feit dat, door het hedendaagse gebruik van schrikdraad en schriklint in de afrastering, de dieren verder van de afrastering vandaan blijven. Een dier dat tegen prikkeldraad of paaltje aanstaat zal als geleider fungeren.

Reanimatie

“Slechts” één op de drie door bliksem getroffen mensen overlijdt aan de inslag. Een slachtoffer van blikseminslag is niet elektrisch geladen en kan zonder gevaar aangeraakt worden om eerste hulp te verlenen. Langdurige hartmassage en kunstmatige ademhaling hebben al vaak levens gered.
Paarden en pony’s overleven een blikseminslag meestal niet doordat de zogenaamde stapspanning bij een paard veel groter is dan bij een mens. Hoe groter de afstand is tussen de contactplaatsen van benen of poten, hoe groter de stapspanning. Paarden kunnen helaas niet gereanimeerd worden.

Brittneyx

Re: Gedonder op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:23

Nuttige informatie, dankjewel! +:)+

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:32

Wow, handig! Zelf ben ik als de dood voor onweer, dus dit komt wel goed uit :+

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:43

Brr ik moet er toch niet aan denken dat ik mijn paard ergens moest vastknopen en dan moet zitten toekijken en hopen dat ie niet geraakt word door de bliksem. Mooi niet. Gewoon als de wiedeweerga naar stal en anders ergens aankloppen om te schuilen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:50

Idd erg nuttige informatie, bedankt.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:50

inderdaad heel handig dit! ik zou alleen ook echt niet me paard zomaar ergens vastzetten en verderop gaan staan. ik zou heeeeel snel naar huis of een andere schuilplek opzoeken!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:23

Maar wat als je paard tegen iets metaals staat in de trailer en deze wordt getroffen? Of zeg ik nu iets heel doms?

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:21

kevertje04 schreef:
Maar wat als je paard tegen iets metaals staat in de trailer en deze wordt getroffen? Of zeg ik nu iets heel doms?

Dit dacht ik dus ook. Een schot van een trailer bestaat vaak uit metaal en zo ook de voor en achterstang. Verder erg handige tips :)

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:41

Ik heb een keer een onweersbui gehad op buitenrit. Gelukkig waren we niet heel ver van stal, dus hebben we even flink gas gegeven en voor het ergste waren we weer thuis.
Maar wel een goed stuk om te lezen +:)+
Veel mensen weten niet dat ze op hun hurken moeten gaan zitten als je toch in het land bent met onweer.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:58

Ik heb het een paar jaar geleden tijdens de Eper paardenvierdaagse gehad. Behoorlijke onweersbuien en wij zaten midden in het bos. Heel bijzonder hoe de paarden reageerden, die gingen heel dicht tegen elkaar aanlopen. Alles goed gekomen, maar toch wel even spannend.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:01

Ik heb het ook wel eens mee gemaakt. Heerlijk op buitenrit en ineens een onweersbui. Tommie bleef heel rustig, zelf vond ik het minder prettig.

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:03

hele nuttige tips! ga ik zeker onthouden

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:13

hoe kun je nou in een open veld, zelf niet het hoogste punt vormen? Ja hooguit je paard, arm dier.
En toch klopt het niet helemaal, ik heb ene keer bliksem inslag gehad precies tussen een tent en een zooi bomen, tent en bomen stonden ongeveer 5 meter uit elkaar en de bliksem sloeg toch in de grond.
Dus ten alle tijden oppassen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:32

Je hebt nog wel verschil in open veld en open veld, bliksem trekt toch altijd wel naar het hoogste punt, als je in de buurt een stel bomen hebt staan en jij staat daar honderd meter vanaf is de kans groter dat de bliksem toch eerst in die boom inslaat. Net als bijvoorbeeld het schrikdraad, daar heb je ook nog wel eens inslag op, zolang je het niet vasthoud komt dat wel goed ;).
Als je een echt open veld te pakken heb (dus echt in de wijde omtrek niets) dan zou ik inderdaad maar op de hurkjes gaan zitten :j.

Wel informatief stukje :j.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:56

Wat moet je doen als je in het bos rijdt?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:10

Ik zeg, barst maar los deze zomer! <3 Ik hou van onweer. Prachtig natuurverschijnsel.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:35

Nuttige info! Ik zie het alleen nog niet zo voor me dat peerdie met onweer aan een stevige struik vastgebonden blijft staan, mijne gaat met struik en al aan de kletter..... :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:23

Hmmmm zou toch niet van mijn paard afstappen en hem vastbinden, het risico dat je paard schrikt en ervandoor gaat is erg groot. Je hebt nul controle als je ernaast staat. Bovendien heb je niet altijd een veldhalster bij je. Heb in de duinen wel eens in een grote onweersbui gezeten met wat anderen. Wij zijn gewoon op een zo snel mogelijke en veilige manier naar huis gegaan. Stevige draf erin gezet en binnen 20 minuten waren we thuis. Wat ik wel opvallend vond is dat de paarden het onweer eigenlijk niet zo eng vonden....misschien omdat we ze druk aan het werk hielden. Ze wilden ook graag naar huis dus geen fratsen of schrikken. Ze vonden het vooral vervelend door de regen; toen ze moesten wachten bij het stoplicht gingen ze met hun billen naar de regen en wind staan, als koeien in de wei :D Ik denk dat als je gaat staan wachten midden in een grote bui met je paard aan een struik, je paard nog wel eens van streek zou kunnen raken, ten eerste omdat je eraf stapt en ten tweede omdat je iets anders doet dan anders er dus onnodig paniek zaait. Volgens mij zo normaal mogelijk doen en snel naar huis...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:26

bethje31 schreef:
Hmmmm zou toch niet van mijn paard afstappen en hem vastbinden, het risico dat je paard schrikt en ervandoor gaat is erg groot. Je hebt nul controle als je ernaast staat. Bovendien heb je niet altijd een veldhalster bij je. Heb in de duinen wel eens in een grote onweersbui gezeten met wat anderen. Wij zijn gewoon op een zo snel mogelijke en veilige manier naar huis gegaan. Stevige draf erin gezet en binnen 20 minuten waren we thuis. Wat ik wel opvallend vond is dat de paarden het onweer eigenlijk niet zo eng vonden....misschien omdat we ze druk aan het werk hielden. Ze wilden ook graag naar huis dus geen fratsen of schrikken. Ze vonden het vooral vervelend door de regen; toen ze moesten wachten bij het stoplicht gingen ze met hun billen naar de regen en wind staan, als koeien in de wei :D Ik denk dat als je gaat staan wachten midden in een grote bui met je paard aan een struik, je paard nog wel eens van streek zou kunnen raken, ten eerste omdat je eraf stapt en ten tweede omdat je iets anders doet dan anders er dus onnodig paniek zaait. Volgens mij zo normaal mogelijk doen en snel naar huis...

Precies dit. Ik ben ook wel eens net voor een onweersbui terug op stal gekomen. Paard en ik zeiknat en het donderde al flink, gewoon stevige draf erin en doorrijden! Niet sukkelen en blijven wachten maar meteen omdraaien/afslaan/naar huis!

Wat ik me ook nog afvroeg.. Stel je paard staat op de trailer in een onweersbui en de bliksem slaat erin, wat dan? Je paard staat toch vast? Dus er is ergens wel contact met metaal, en stel nou dat je paard ook nog ijzers heeft? Word die dan echt geëlektrocuteerd?
Laatst bijgewerkt door Equisync op 06-05-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:32

Bliksem trekt niet naar het hoogste punt maar naar het punt met de minste weerstand. Ooit eens op een bouw onweer gehad en de bliksem slaat ook dan gerust in op een stalen container in plaats van een 40Meter hoge hijskraan

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:34

*slaat het op onder favorieten* thanks bokt +:)+

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:01

BarryPlopper schreef:
Bliksem trekt niet naar het hoogste punt maar naar het punt met de minste weerstand. Ooit eens op een bouw onweer gehad en de bliksem slaat ook dan gerust in op een stalen container in plaats van een 40Meter hoge hijskraan

Idd, onweer slaat in op het punt met de minste weerstand.

Verder handige tips voor de mensen die nog niet veel kennis hebben van onweer.
Ik raad ook iedereen aan om de webpagina www.onweer-online.nl op te slaan onder hun favorieten.
Daar staat ook veel informatie :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:07

SuperAssie schreef:
Wat ik me ook nog afvroeg.. Stel je paard staat op de trailer in een onweersbui en de bliksem slaat erin, wat dan? Je paard staat toch vast? Dus er is ergens wel contact met metaal, en stel nou dat je paard ook nog ijzers heeft? Word die dan echt geëlektrocuteerd?

Ook een trailer is een kooi van Faraday. Alles wat daar in zit is veilig, ook bij aanraking van metaal binnenin. Zolang het paard niet met z'n voeten op de aarde staat is er niets aan de hand. De spanning moet naar aarde vloeien om kwaad te kunnen. (Hetzelfde principe als schrikdraad, in feite)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:29

Ik reed een keer op een grote heide samen met een vriendin en haar pony. We zagen de bui aankomen en zijn toen snel weer richting het bos gereden. Ondertussen begon het keihard te hagelen en onweren! We hebben geschuild onder wat lagere bomen aan de rand van het bos. De pony's gingen heel dicht tegen elkaar aan staan en ik hielt mn oren dicht (ben als de dood voor onweer). Gelukkig allemaal goed gegaan! We moesten toen nog ruim een uur rijden weer naar huis. Toen we thuis aankwamen waren we wel weer droog haha.

Ik zou mn pony denk ook niet vastbinden en zelf iets verder op gaan staan. Heb wel als kind geleerd om in een greppel op mn hurken te schuilen bij onweer. (Speelde veel in open weiland)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:56

tja dat hadden wij vorige week , met de trailer op pad gegaan, en net toen we op de open heide zaten begon het te onweren.. meteen omgekeerd en de hei afgegaan en het bos ingegaan ... ik zal never en te nimmer mijn paard ergens vastbinden tijdens onweer....