Afgelopen vrijdag werd in Mont-le-Soie (Vielsalm) het Belgisch kampioenschap endurance georganiseerd. Dat werd verreden op een CEI3*-parcours van 160 kilometer. Dertien combinaties gingen van start, zeven haalden de eindmeet. Enkel de combinaties die bij de eerste vier eindigden, slaagden erin de zes lussen aan een gemiddelde snelheid boven de 14 kilometer per uur af te leggen, het minimum dat door de FEI vereist wordt voor een eventuele deelname aan de Wereldruiterspelen in Normandië.
De overwinning ging naar Karin Boulanger met Djella de Rendpeine Ewalraid (Gerik x Hedera), een tienjarige Arabische merrie. De combinatie won met een voorsprong van 35 minuten. Djella werd tot vorig jaar gereden door Corinne Depresseux. In februari was Djella nog het beste Europese paard op de President Cup d'Abu Dhabi en legde ze 160 km af tegen een gemiddelde snelheid van meer dan 18 kilometer per uur. Dat deed ze met juniorenamazone Louna Schuiten in het zadel.
Voor Karin Boulanger is dit de derde titel na overwinningen in het BK in 2006 in Marchin en in 2008 in Mont-le-Soie met haar bekende Poespass. Ze maakt een schitterende comeback na een zwaar ongeval en twee operaties die haar buiten competitie hielden in 2011.
De volledige uitslag: 1. Karin Boulanger met Djella de Rendpeine 2. Aurélie Wéry met Ourasy de la Fontaine 3. Peter Bastijns met Ezi de Alborada 4. Elisa Arnould met Shetan Al Andrel EWalRaid 5. Séléna de Wasseige met Khala Grey 6. Dominique Evrard met Semillah Lempika 7. Annik Roex met Vinnie of Marylot
Naast het nationale kampioenschap werden nog een aantal andere wedstrijden gereden. In totaal kwamen meer dan honderd ruiters aan de start. De Belgen deden het uitstekend op vrijdag met zeges voor Isabelle Lambert met Proud Izka EWalRaid in de CEI2* (120 km) bij de senioren en voor Solène Yernaux met El Kebir in de CEI2* bij de junioren. In de CEI1* (100 km) won Davy Verhaeghe met Sonschein bij de senioren en Morgane Boulanger met Priam des Roches EWalRaidin bij de junioren. Morgane Boulanger won ook op zaterdag met Fanatyk de Reginster in de CEI2* (120 km) bij de senioren. Jacques Sabeau won met Eau Noire Cookie in de CEI1* (100 km), en werd daarmee ook Belgisch kampioen bij de zevenjarige paarden.
Als mijn knulletje straks een jaar of 6 is, wil ik me ook in endurance gaan verdiepen. Benieuwd naar hoeveel mensen eigenlijk endurance doen met hun Draver?
Ik rij endurance met mn draver! In leersum (pittig terrein) 85km met een gemiddelde snelheid van 17kmh en een eerste plaats behaald! Dus gewoon gaan starten met je draver
Ik heb speciaal een draver gekocht om endurance te rijden. In het verleden (heel lang geleden) gestart met zowel een draver als een arabier. En bij deze nieuwe start in de endurance toch bewust gekozen voor een draver! Nou stopt mijn ambitie ook wel bij een mooie gezonde finish in klasse 2 en wie weet ooit een klasse 3 maar hoger niet.