www.eurodressage.com / bokt.nl
De Belgische dressuuramazone Lavinia Arl, nationaal kampioene bij de pony's en nu juniorenamazone, heeft afscheid moeten nemen van haar Grand Prix-leerpaard Don't Forget. De 16-jarige Oldenburger ruin moest ingeslapen worden na een zware blessure. Het paard liep een breuk aan het griffelbeen op en werd onmiddellijk geopereerd. Helaas toonde een scan vorige week aan dat het herstel niet goed verliep. In het belang van het paard werd beslist om hem te laten inslapen.
"Ik ben kapot van het verlies van Don't Forget", vertelde Lavinia Arl aan Eurodressage. "Hij was een geweldig paard. Hij was gevoelig om te rijden, kende alle oefeningen en liet me de Grand Prix-bewegingen echt voelen. Hij leerde me hoe echte verzameling voelt en waar ik van kon dromen in de toekomst."
Don't Forget (v. De Niro) werd in 2001 uitgebracht in wedstrijden voor jonge paarden door Burkhard Wahler en Elmar Schmiehusen. In 2005 werd hij gereden door Duits Olympisch kampioene Anabel Balkenhol, die het paard uitbracht in de Lichte Tour. Anabel en Klaus Balkenhol trainden de ruin tot Grand Prix-niveau. Hij keerde in 2007 terug naar de stal van de familie Wahler, waar Theresa Wahler hem succesvol uitbracht op Grand Prix-niveau. Tussen 2007 en 2009 reed de combinatie een aantal ereplaatsen bij elkaar en wonnen ze op het CDI Hagen in 2008 in de categorie Under 25. Don't Forget haalde met verschillende ruiters uitstekende scores. In 2012 werd hij gekocht door Jochem Arl en werd hij gereden door Patrik Kittel en Henri Ruoste. Daarna werd Don't Forget het leerpaard van dochter Lavina Arl, om ervaring op Grand Prix-niveau op te doen. Lavinia zal nu haar dressuurcarrière verder zetten met de negenjarige Oldenburger merrie Equestricons Walküre (v. Romanov).
"Het is het beste paard dat ik ooit gereden heb," zegt Lavinia over Walküre. "Ze is erg getalenteerd, maar ook erg gevoelig, dus ik zal zeker de tijd nemen om een combinatie te worden. Ze is echt een uitdaging om te rijden en ik weet dat ik veel van haar kan leren." Lavinia wil Walküre in 2015 uitbrengen op internationaal niveau.