Boek van vijf kilo gepresenteerd tijdens Jumping Antwerpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Boek van vijf kilo gepresenteerd tijdens Jumping Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:06

www.horsus.nl / www.cartoon-productions.be / http://www.bokt.nl

Tijdens een persconferentie afgelopen vrijdag op Jumping Antwerpen (België) is een zeer bijzonder boek gepresenteerd: "Great Books on Horsemanship". Het weegt een dikke 5 kilo en bevat een overzicht van exclusieve oude boeken die tussen 1434 en 1800 zijn geschreven over paarden.

Auteur Johan Dejager heeft een zeer bijzondere collectie van zo’n 380 oude boeken en manuscripten, komend uit de 15e tot de vroege 19e eeuw, die met dit meesterwerk duidelijk gedocumenteerd zijn. Het bevat nagenoeg alle belangrijke boeken over de rijkunst, die werden gedrukt in de eerste 250 jaar na het ontstaan van de boekdrukkunst. Acht boeken uit zijn bibliotheek zijn zelfs unieke exemplaren.
"Er is 15 jaar aan dit boek gewerkt, door mijzelf maar ook door allerlei experts die elk op hun eigen taalgebied hun bijdrage leverden. Het viel soms niet mee om de oude, handgeschreven manuscripten te ontcijferen. Daarna is het hele manuscript nog nagelezen door de heer Van der Horst, historicus en voormalig curator van de universiteitsbibliotheek van Utrecht en die nu deel uitmaakt van het team van Antiquariaat FORUM, ’t Goy en Hes & De Graaf Publishers." aldus Dejager.

De relevantie van het boek ligt vooral in het gegeven dat de evolutie van "horsemanship" in Europa heel precies in kaart is gebracht. Belangrijk voor iedereen, die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de rijkunst, de cavalerie en oorlogsvoering, de veeartsenijkunde, het paard als vervoermiddel en het leven aan de Europese hoven waar carrousels, toernooien en natuurlijk jacht te paard tot de favoriete tijdsbestedingen behoorden van vele machtshebbers, koningen en edellieden.

In het boek komen vrijwel alle belangrijke rijmeesters met hun dressuurtechnieken en opleidingsmethodes zoals Grisone, Pignatelli, Cavendish en Pluvinel aan bod. Verder veeartsenijkunde, geneesmiddelen en geneesmethodes voor paarden, de rol van het paard in de oorlogsvoering en de cavalerie, in de fokkerij, boeken over bitten, het beslag van paarden en de optuiging van paarden.

Zo is er bijvoorbeeld een 16de eeuwse verkoop catalogus met handgetekende bitten geraadpleegd. Zoals in de introductie werd gesteld, naast elke belangrijke voetafdruk die de mens in de loop van de geschiedenis heeft achtergelaten, staat altijd ook de hoefafdruk van een paard. Een paard is voor de mens een ‘eerste levensbehoefte’ geweest, vandaar dat er zoveel boeken over gepubliceerd zijn.

Italië blijkt de bakermat van de klassieke rijkunst. Dejager: "In 1550 is ‘de bijbel’ van het paardrijden geschreven door Frederico Grisone. Alle andere meesters in de rijkunst zijn bij hem, of via zijn leerlingen opgeleid. Vanaf 1650 zie je een iets lichtere en vriendelijkere manier van paardrijden ontstaan en begint men wat kritischer naar de omgang met paarden te kijken. Tot begin 1900 was het paardrijden voorbehouden aan adel en officieren, nu heeft zich dat ontwikkeld naar een sporttak voor breed publiek."

Naast een fervent verzamelaar van historische boeken, is Johan Dejager ook actief in de springsport. Voorheen als ruiter en eigenaar van menig kampioenspaard van de overleden Jean-Claude Vangeenberghe, tegenwoordig als sponsor via het familiebedrijf Osta Carpets. Met dit boek gunt Dejager een ieder een kijkje in zijn bijzondere collectie en de gedetailleerde geschiedenis van het paardrijden.

Foto

heidy_wilco

Re: Boek van vijf kilo gepresenteerd tijdens Jumping Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:09

Wow, lijkt me een erg interessant boek!
Ik wil hem zeker lezen!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:19

Die is zeker niet bij Bol.com te bestellen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:20

Ik ben ook erg benieuwd naar dit boek.
Is het boek in het nederlands geschreven?
Ben erg benieuwd wanneer het in de winkels ligt. Lijkt me alleen geen goedkoop boek.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:23

Ik werk in een drukkerij en oh wat ben ik blij dat wij dat boek niet hebben hoeven drukken. :')

Klinkt wel interessant!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:24

Wauw, ik denk dat dat echt een ontzettend interessant boek moet zijn. :)
Maar jemig, ik lees meestal savonds nog even in bed, zal met deze niet meevallen... :=

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:43

Oi...Denk dat ik toch maar wacht totdat ie in de uitverkoop gaat :o . Vind het gruwelijk interessant en als boekofiel gaat mijn hart sneller kloppen bij het idee van een boek van 5 kilo maar van 175 euro excl. btw (volgens http://www.cartoon-productions.be/?p=45842 ) krijgt mijn portemonnee een spontane hartverzakking.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:46

Ik mail de Kerstman even en vraag het als cadeau voor de komende 10 jaar :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:47

Is hij er ook als E-book? Neemt wat makkelijker mee :P
Als je dat boek op (vlieg)vakantie wil lezen, heb je geen plek meer voor kleding in je koffer :P

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:54

Pluizebolpum schreef:
Oi...Denk dat ik toch maar wacht totdat ie in de uitverkoop gaat :o . Vind het gruwelijk interessant en als boekofiel gaat mijn hart sneller kloppen bij het idee van een boek van 5 kilo maar van 175 euro excl. btw (volgens http://www.cartoon-productions.be/?p=45842 ) krijgt mijn portemonnee een spontane hartverzakking.

vraag je het gewoon als verjaardagskado :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:03

Als er 15 jaar aan gewerkt is en het weegt 5kg.. vind ik €175 (ex btw) nog best een nette prijs mocht dat idd kloppen. Ik heb studieboeken die een stuk minder indrukwekkend zijn en die boven de €200 kosten. Dus miss dat ik het daarom een "gewoon" bedrag vind hoor :') Klinkt als een interessant boek om af en toe eens een stuk van te lezen. En ziet er leuk uit in de boekenkast!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:08

Ik geloof dat iedereen een volkomen verkeerd idee heeft van dit boek. Het is een beschrijving/catalogus van oude boeken, geen boek over dressuur of africhting of paarden of wat dan ook... Het is een boek over boeken.

Citaat:
De boekbeschrijvingen werden geuniformiseerd in overeenstemming met de internationale bibliografische standaarden, inclusief relevant historisch materiaal, die op een aantal punten nieuwe, tot voordien totaal onbekende, informatie aan het licht hebben gebracht op het vlak van het aantal bestaande edities, anonieme werken toe te kunnen schrijven aan auteurs, de collationering van bepaalde boeken, vergelijkingen tussen verschillend edities enz.

Taaie kost voor bibliofielen dus.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:27

Blijf erbij dat die in mijn boekenkast ruimte mag opvullen. Hoe dan ook een interessant boek over boeken (maar goed, is misschien mijn rare hersenkronkel :+ )

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:39

oef wat zou ik dat boek graag willen hebben zeg. lijkt me echt super interessant. toch maar even ouders lief aankijken voor mijn komende verjaardag. wordt toch 21 dus een speciaal cadeau mag wel :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:17

Manou schreef:
Het boek heeft een website, daar kan je ook een deel van het boek inzien: http://www.greatbooksonhorsemanship.com

Okay, en bedankt. >;)
Eindeloos interessant voor boekofielen met een zwak voor geschiedenis en paarden. Die prachtige platen, die geschriften...
En ja, in principe is 175 euro niet eens zoveel voor een dergelijk werk, helemaal waar, maar mijn boekenbudget heeft een limiet en dat moet ook wel anders kocht ik echt alles wat los en vast zit aan boeken.
Verjaardagskado? Leuk idee, ben binnenkort jarig. Ga even iemand een hartverzakking bezorgen. }>

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:14

Het is een heel mooi boek geworden. Echt iets voor de liefhebbers.
Hij wordt uitgegeven door de uitgeverij (uitgeverij Brill) waar ik werk en heb er al in kunnen kijken.
Hij is ook te bestellen via onze site: http://www.brill.com/products/book/grea ... emanship-0.

Wat mij betreft mogen we meer van dit soort boeken uitgeven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:57

Ibbel schreef:
Ik geloof dat iedereen een volkomen verkeerd idee heeft van dit boek. Het is een beschrijving/catalogus van oude boeken, geen boek over dressuur of africhting of paarden of wat dan ook... Het is een boek over boeken.

Citaat:
De boekbeschrijvingen werden geuniformiseerd in overeenstemming met de internationale bibliografische standaarden, inclusief relevant historisch materiaal, die op een aantal punten nieuwe, tot voordien totaal onbekende, informatie aan het licht hebben gebracht op het vlak van het aantal bestaande edities, anonieme werken toe te kunnen schrijven aan auteurs, de collationering van bepaalde boeken, vergelijkingen tussen verschillend edities enz.

Taaie kost voor bibliofielen dus.

Dat haalde ik er inderdaad ook uit. Niet echt fijn leesvoer dus