www.knhs.nl
Komende vrijdag gaat in het Belgische Lummen de FEI Furusiyya Nations Cup voor springruiters van start. Na Lummen zijn de volgende etappeplaatsen La Baule, Rome, Sankt Gallen, Rotterdam, Falsterbö, Hickstead en Dublin. De finale wordt van 7 tot en met 12 oktober in Barcelona verreden.
Bondscoach Rob Ehrens heeft er voor gekozen om in Rome, Rotterdam. Falsterbö en Hickstead de punten te pakken die er voor moeten zorgen dat het Oranje kwartet aan de start verschijnt van de finale in Barcelona. Ehrens legt uit: "Van de acht wedstrijden in deze competitie tellen vier wedstrijden mee voor de punten. Daar ligt mijn zwaartepunt, terwijl we in de overige vier wedstrijden zullen proberen punten weg te snoepen van de landen die daar voor de punten gaan."
Voor Nederland gaan naar Lummen de debutanten Johnny Pals en Bart Bles. Zij worden vergezeld door Anne-Liza Makkinga, Robert Vos en Jur Vrieling. Makkinga maakte vorig jaar voor het eerst deel uit van het Oranje kwartet dat in Lissabon aan de start kwam. Robert Vos tot nu toe tweemaal, in 2009 en 2011 in Linz. De routinier in het team is Jur Vrieling met VDL Bubalu (Baloubet du Rouet x Nimmerdor).
Ehrens licht toe: "Bart Bles heeft sinds hij in 2012 voor stal de Havikerwaard is gaan rijden een sterke progressie doorgemaakt met een zege in de Grote Prijs van Zandhoven en mooie tweede plaatsen in de Grote Prijzen van Lanaken en Drachten en verder top vijf klasseringen in de Grote Prijzen van Assen en Arnhem. Een ruiter die het Nederlands Kampioenschap in Mierlo afgelopen weekeinde afsloot met op een achtste plek met Lord Sandro DDH (Lordanos x Sandro).
Anne-Liza Makkinga met Waikiki (Lovis Corinth x Farmer) is ook een amazone die de volgende stap in haar carrière kan zetten en dan is een landenwedstrijd als deze daarvoor een mooie gelegenheid om te testen waar ze staat. Datzelfde geldt voor Johnny Pals met Top Hero (Organo Sitte x Libero H) of met Vignet (Heartbreaker x Iroko).
Robert Vos is een uiterst geroutineerde ruiter, die met Interline (Indoctro x Elmshorn) dit jaar vele hele goede prestaties heeft neergezet."
"Voor mij is deze wedstrijd Lummen in de eerste plaats belangrijk om te kijken of ik deze combinaties door kan laten stromen. Met het overladen wedstrijdprogramma is het creëren van breedte erg belangrijk. We hebben ook een WK en ook daar wil ik met het team graag sterk presteren. Dat houdt in dat ik de topcombinaties - die soms ook andere belangen hebben, denk aan de GCT wedstrijden - daar kansen kan geven, terwijl ik ook een beroep op hen kan doen als het in de FEI Furusiyya Nations Cup competitie om de punten gaat", aldus Ehrens.
Frankrijk, Ierland, Zwitserland, Groot-Brittannië, Oekraïne, Duitsland, Spanje, België, Zweden en Nederland maken deel uit van deze competitie. Zeven van deze tien landen plaatsen zich voor de finale. In Lummen strijden naast België ook Frankrijk, Zwitserland, Spanje en Zweden voor de eerste punten. De landenwedstrijd in Lummen start op 2 mei om 16.00 uur met de eerste manche en de tweede manche gaat om 17.30 uur van start.
Alle info is te vinden op: www.jumpinglummen.be
Kalender van de Furusiyya FEI nations Cup competitie 2014 (1e divisie):
Lummen (Bel) - 3 mei
La Baule (Fra) - 16 mei
*Rome (Ita) - 23 mei
Sankt Gallen (Zwi) - 30 mei
*Rotterdam (Ned) 20 juni
*Falsterbö (Zwe) - 11 juli
*Hickstead (Eng)- 1 augustus
Dublin (Ier) - 8 augustus
Finale: Barcelona (Spa) - 9 oktober - 12 oktober
De met een * gemerkte wedstrijden zijn de wedstrijden die voor Nederland tellen.