Gemeente Hollands Kroon komt met een paardenbeleid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Gemeente Hollands Kroon komt met een paardenbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 08:31

www.hollandskroon.nl

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon legt binnenkort haar paardenbeleid voor aan de gemeenteraad. Het beleid biedt een handvat om op te kunnen treden bij incidentele meldingen van overlast. In het paardenbeleid staan regels over onder andere de plaats van de paardenbak op het erf en hoe de paardenbak het minste opvalt vanaf de openbare weg. Ook de afstand van een paardenbak tot een naburige woning is vastgesteld. Als de gemeenteraad instemt met het paardenbeleid gelden voor alle paardenhouders in de gemeente voortaan dezelfde regels. Zo kan het houden van paarden bijdragen aan de landschappelijke waarden van Hollands Kroon, zonder dat dit overlast met zich meebrengt.
Paardenbeleid?

Het ontbrak de gemeente Hollands Kroon aan beleid op het gebied van het houden van paarden. In de huidige bestemmingsplannen wordt verschillend omgegaan met paarden en paardenvoorzieningen. Daardoor was niet altijd bekend wat de regels zijn. Ook was niet altijd helder wanneer er een omgevingsvergunning voor een paardenbak moet worden aangevraagd. Hollands Kroon heeft daarom eenduidig paardenbeleid ontwikkeld. Rekening houdend met bestaande situaties en de mogelijkheid om maatwerk te leveren. Het paardenbeleid staat op de agenda van de gemeenteraad, ongeveer twee weken voor de raad het onderwerp behandelt. Naar verwachting is dat 22 mei.

Is het van invloed op mijn paardenbak?

In Hollands Kroon zijn veel paardenbakken gerealiseerd. Voor de meeste is nooit een vergunning aangevraagd. Tegen alle bestaande gevallen, die passen binnen de uitgangspunten van dit beleid, wordt niet actief opgetreden. Houders van een paardenbak moeten zelf alsnog een omgevingsvergunning aanvragen als dat nog niet eerder is gebeurd om te voorkomen dat sprake is van een illegale situatie. Het kan zijn dat een bestaande paardenbak niet past binnen het nieuwe paardenbeleid.

In deze beleidsnota is rekening gehouden met bestaande paardenbakken (peildatum 1 maart 2014). Indien de paardenbakken geen overlast veroorzaken mogen zij blijven bestaan. Dit wordt per geval bekeken. Hoewel dit paardenbeleid ruim is en veel mogelijkheden schept, kan het voorkomen dat een bestaande situatie niet binnen het beleid past en overlast geeft voor de omgeving. In deze gevallen zullen de gerealiseerde voorzieningen moeten worden verwijderd of in overeenstemming worden gebracht met dit paardenbeleid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:51

Waar zit de LIKE knop ;-)

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:59

Tot nu toe hebben ze er nog niets dan ellende mee gehad. De regels zijn ook belachelijk. Ik hoop dat het er niet door komt voor vele( nu nog) paardeneigenaren die hun paarden ( nu nog) aan huis hebben staan.

Succes aan iedereen in deze gemeente!

Roos_M

Re: Gemeente Hollands Kroon komt met een paardenbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:16

Zeker iemand aan het hoofd die een hekel heeft aan paarden. Wat belachelijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:18

Ik vind het sowieso al idioot dat je voor alles vergunningen aan moet vragen, laat staat voor een stuk zand met een hekje er om.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:20

Wat voor overlast bezorgd een paardenbak dan?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:07

Nou bij droogte kan het behoorlijk stuiven. Tenminste als je de bak niet nat houdt. Dus als je daarnaast woont kan het best tot overlast zorgen. Maar dat hangt dan van de ligging af.

Tja, HK is op meerdere gebieden niet zo'n fijne gemeente.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:09

Nies_ schreef:
Ik vind het sowieso al idioot dat je voor alles vergunningen aan moet vragen, laat staat voor een stuk zand met een hekje er om.

Hier ben ik het echt zo mee eens! Al die vergunningen! Te zot voor woorden!

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:14

zeker te zot voor woorden! Gewoon weer ergens waar ze geld uit kunnen trekken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:41

Hollands Kroon is zeker niet de enige gemeente in Nederland waar dergelijke zaken spelen.
Niet iedereen is paardenliefhebber en een bak naast je voortuin kan zeker wel voor overlast zorgen :j

Het is goed dat er regels komen om grotere problemen in de toekomst te voorkomen, maar ik hoop wel dat er schappelijk naar de huidige situatie gekeken wordt. Het is toch jammer als je je eb-en-vloed-bak moet verplaatsen :+ (hoewel je in dat geval natuurlijk beter voor het aanleggen een vergunning had kunnen aanvragen...)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:56

Dat is inderdaad niet fijn, maar een eb en vloed bak zal minder snel tot overlast zorgen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:07

Het voorbeeld was meer bedoeld ter illustratie dat het erg jammer is om een met veel zorg en kosten aangelegde bodem te moeten verplaatsen dan om de discussie aan te gaan of die bak wel of niet tot overlast leidt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:13

Voorheen was het ook niet nodig om een vergunning aan te vragen, zeker niet toen de hele boel nog niet samengevoegd was.

Citaat:
Tot nu toe hebben ze er nog niets dan ellende mee gehad. De regels zijn ook belachelijk. Ik hoop dat het er niet door komt voor vele( nu nog) paardeneigenaren die hun paarden ( nu nog) aan huis hebben staan.

Het probleem werd veroorzaakt doordat er dus geen duidelijke regelgeving was en iedereen lukraak alles neer kon ploffen. En ze gooien ze deur ook niet helemaal dicht, het is voor de paardenhouders een vrij tolerante gemeente. Je mag daar tenminste nog wat neerzetten, dat kun je een paar gemeentes verderop vergeten hoor.

@mbkaatje, waar baseer je dat op?

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:10

Zucht, ze hebben weer wat gevonden om geld binnen te harken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:40

Vraag me af waarom een paardenbak niet vanaf de openbare weg te zien mag zijn. Rare regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:49

_O- _O- whahahaha, ja tuurlijk, Gemeente Hollands Kroon (en andere gemeenten) heeft gelukkig geen belangrijkere zaken aan hun hoofd :D . Wat een geneuzel, waarschijnlijk weer één of andere ambtenaar die ter meerdere eer en glorie van zichzelf even een "mooi projectje" heeft bedacht.

Zodat hij/zij zichzelf op de borst kan kloppen tijdens een borrel, dat hij dat toch allemaal mooi geregeld heeft.

Het wordt steeds lachwekkender.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:50

Babootje schreef:
Vraag me af waarom een paardenbak niet vanaf de openbare weg te zien mag zijn. Rare regel.

Omdat gemeentes graag een groen uitzicht hebben aan de weg, dit is al jaren zo, want dat is een van de regels dat een manege waar ik reed geen bak dichter bij de weg mocht aanleggen, daar lag namelijk een weitje dat wel geschikt was. Maar de gemeente wilde een groen aangezicht oid. Dus dit is een regel die al heel lang bestaat (want ik spreek over meer dan 10 jaar terug dat dit speelde).

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:09

Is er ook al een beetje bekend welke regels ze willen hanteren? Ik ben namelijk vanplan om over niet al te lange tijd zelf een bak aan te leggen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:56

Even de raadsstukken doorkijken, daar zal de nota wel tussen staan. En anders even bellen met HK, kun je meteen een vergunning aanvragen.

Serieus, waarom begint iedereen te blèren zodra er regels voor komen, zo gek is dat niet. En doorgaans zijn ze best ruimdenkend daar. Zitten ook paardenmensen tussen hoor ;).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:12

Hier in de buurt kan je niet eens een paardenbak meer aanleggen. Er zijn er teveel. Ze hebben al moeite met paarden in het land, i.p.v. koeien, alsof koeien houden hier zo lucratief is (poldertje tussen Delft en Schiedam)Ik snap dat boeren omschakelen naar paardenhouderij, veel mensen hier hebben een paard, dat ze willen onderbrengen op een fijne stal. Er wordt wel gewerkt aan het groene karakter van het gebied (Midden Delfland) en dat is echt goed, maar ach...dan wordt er wel even een omstreden stuk snelweg ( A4) gelegd ( gelukkig deels onder het maaiveld en ondertunneld) en wordt er nog gesteggeld over een tunnel, die weer een stuk groen vernielt. Die tunnel zal er echt wel komen. ( Blankenburgtunnel). Maar paardenbakken zijn ontsierend voor het landschap......

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:01

Antgillya schreef:

:')
succes aan de toezichthouders en juristen van de gemeente.
ik weet wel betere manieren om gemeenschapsgeld er door te jagen.