VS: Safe room voor paarden tijdens tornado

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

VS: Safe room voor paarden tijdens tornado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 19:40

http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Cowgirl

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Recent raasde er over het middenwesten van de Verenigde Staten (VS) wederom een tornado. In de VS is er een gebied dat 'Tornado Alley' wordt genoemd. Een gebied dat zich over zeven Staten uitstrekt waar gedurende een bepaalde periode in het jaar met regelmaat tornado's voorkomen. Tornado's komen plotseling en meestal is weinig tijd om bij schuillocatie te komen. De meeste huizen in Amerika zijn gebouwd van hout en dat is minder bestand tegen tornado's. Regelmatig worden huizen compleet vernield en vanwege de korte waarschuwingsperiode kosten tornado's elk jaar weer mensenlevens. Ook deze recente tornado eiste tenminste 28 mensenlevens. Het aantal dieren dat overlijdt bij een tornado is zelden nul. De meeste mensen die in het gebied wonen en een paard hebben laten de paarden los en zorgen ervoor dat ofwel het telefoonnummer ofwel een ander herkenningspunt aanwezig is. De paarden kunnen dan zelf de juiste kant op vluchten. Helaas werkt dit niet altijd. Vorig jaar overleden bij een tornado tenminste 80 paarden.

Mary Ellen Hickman uit Oklahoma zegt de oplossing gevonden te hebben om het aantal paarden dat overlijdt te verminderen. Ze heeft een zogenoemde safe room gebouwd. Een veilige bunker die stevig in de grond is verankerd en waar tenminste 10 paarden in kunnen staan. Meer is ook mogelijk, maar dan wordt het wel krapper. De inspiratie tot de safe room kwam in 2006, toen ze ternauwernood aan een tornado ontsnapte. Op slechts een ruime kilometer boog de tornado af, waardoor haar huis gespaard bleef.

Hickman in gesprek met Pleasurehorse.com: "Ik kon hier niet blijven wonen zonder een veilige plek voor mijn paarden te creëren. Wij wonen in een vlakke omgeving en ondergronds bouwen bleek te duur te zijn. Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb richting het ontwerp van paardentrailers gekeken. Een safe room kan eigenlijk niet breder dan 3.65 meter zijn, maar langer is wel mogelijk. Mijn safe room is 10 meter lang en sterk gebouwd. Zo sterk als een brug."

Hickman deed er een maand over om ze te bouwen. Het betonnen gebouw is dikker dan standaard safe rooms. In de safe room kunnen de paarden naast elkaar staan zoals in een stand, maar als er minder paarden in staan kunnen ze in een ruimte staan welke vergelijkbaar is met een standaard stal. "We hebben zelf altijd rond de zes racepaarden en westernpaarden, maar ik wilde een ruimte maken voor meer paarden. We hebben wel eens vrienden op bezoek. Zij brengen hun paarden wel eens mee. Ik heb voor staldelen gekozen omdat ik niet wil dat ze gaan vechten. " Volgens Hickman is het in principe niet nodig om de safe room uit te dossen met stands of stalgedeeltes.

Hickman heeft reeds een tornado-oefening uitgevoerd en naar aanleiding daarvan heeft ze met haar dierenarts gesproken. Om in geval van nood, waarin secondes tellen, te zorgen dat alles zo snel en vlekkeloos mogelijk verloopt heeft ze voortaan een kalmeringsmiddel bij de hand. Dit kan aan het paard gegeven worden, waardoor het paard rustiger wordt.

De safe room staat altijd klaar voor gebruik. Er is licht aanwezig evenals hooinetten. De safe rooms hebben geen aansluiting op water, dat werd te duur. Maar in principe is de bunker voor kort gebruik. Mocht het wel zo zijn dat de dieren er een nacht moeten blijven dan is er in de buurt wel water aanwezig.

De safe room van Hickman heeft inmiddels aan populariteit gewonnen. "Vanuit heel de VS willen de mensen meer informatie over de safe rooms." Volgens Hickman is het een goede investering, spaart het levens en is het mogelijk ook waardeverhogend van het vastgoed.

Foto's

Verwant artikel
[VN] Oklahoma tornado fataal voor boerderij en haar 80 paarden

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:43

Lijkt me een goed plan!
Ziet er ook mooi uit, heel anders dan ik had verwacht :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: VS: Safe room voor paarden tijdens tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:48

Als ze hun eigen huizen nu ook van dat spul bouwen waaien die ook niet meer weg.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:25

Goed plan ! Dan zijn de paarden ook veilig.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:53

Ik had de safe room al zien passeren op pinterest. Goed initiatief!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:58

janderegelaa schreef:
Als ze hun eigen huizen nu ook van dat spul bouwen waaien die ook niet meer weg.

dat was ook mijn eerste gedachte :')

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:03

Wauw wat gaaf ! _/-\o_ :))
Het is wel wat krapjes maar voor ff kan het ziet er inderdaad erg netjes uit !
Dit moeten ze daar meer bouwen :j
Laatst bijgewerkt door LillvalantoS op 30-04-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:03

StalNollie schreef:
janderegelaa schreef:

Dat begrijp ik dus ook nooit, Een degelijk gebouwd huis waait toch niet zomaar om... Terwijl daar altijd alles verwoest is...

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:05

StalNollie schreef:
janderegelaa schreef:

Snap überhaupt niet waarom ze met hout bouwen.
Wij hebben hier geen last van tornad's maar hebben wel veel sterkere huizen..

Maar ziet er heel anders uit dab ik verwacht had.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:05

Anoniem schreef:
StalNollie schreef:
janderegelaa schreef:

Dat begrijp ik dus ook nooit, Een degelijk gebouwd huis waait toch niet zomaar om... Terwijl daar altijd alles verwoest is...

In de VS zijn veel huizen van hout gebouwd. Het zijn een soort bouwpakketten en je een huis is daar dus ook binnen no time gebouwd. Daarnaast is het ook nog eens goedkoop. Maar alleen niet echt stormbestendig...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 21:10

In de VS is baksteen trouwens een heel stuk duurder, vandaar dat veel huizen van hout zijn :) Dat is goedkoper.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:15

eerlijk gezegd vind ik de buitenkant echt op een simpel golfplatenschuurtje lijken...
kan aan mij liggen?

verder wel n heel goed idee

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:33

Super idee! Ik had al langer in mijn hoofd dat het wel een goed iets zou zijn om een bunker oid. te bouwen, maar gelukkig heeft iemand anders het gerealiseerd!

De reden dat de huizen van hout gebouwd worden is omdat hout gewoon vele malen goedkoper is en makkelijker te verkrijgen dan baksteen. En het weer daar word steeds extremer met meer en zwaardere tornado's, ook een bakstenen huis blijft dan niet staan. Dan kan je veel beter een houten huis hebben die minder gekost heeft en het is makkelijker opbouwen. Het is met tornado's afwachten en bidden dat hij langs je huis gaat en er niet overheen, ook de kleintjes kunnen schadelijk zijn.

Ik heb gister en eergister mee gekeken met het live tornado jagen en ik heb het "geluk" gehad een grote met twee slurven te zien, als je dat voorbij ziet trekken, dan weet je wel dat niets overeind blijft als die voorbij trekken... Ik zat dan wel achter een beeldscherm, maar ik kreeg echt een energieboost. En dan later er nog achter komen dat die tornado die ik zag over een stadje is gekomen en geloof ik ook nog slachtoffers heeft gemaakt.

Tornado's zijn voor mij de mooiste natuurverschijnselen, alleen zo jammer dat er slachtoffers kunnen vallen...
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 30-04-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:41

Eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels... dit kon wel eens mensenlevens gaan kosten: vaak hebben mensen in die gebieden ternauwernood tijd om zichzelf te redden, laat staan als ze ook nog eens elk paard apart: A. moeten vangen/uit de wei of paddock halen, B: elk paard apart sederen (en iedereen weet dat je een paard niet binnen een minuut rustig hebt) en C: dàn nog eens elk paard netjes naar de bunker brengen...

En ook zonder dat sederen nodig is, kost het gewoon best een bult tijd voordat mens en dier veilig in de bunker staan...

Leuk bedoeld van die eigenaar maar of het reëel is...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 30-04-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:46

Zoolgangster schreef:
Eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels... dit kon wel eens mensenlevens gaan kosten: vaak hebben mensen in die gebieden ternauwernood tijd om zichzelf te redden, laat staan als ze ook nog eens elk paard apart: A. moeten vangen/uit de wei of paddock halen, B: elk paard apart sederen (en iedereen weet dat je een paard niet binnen een minuut rustig hebt) en C: dàn nog eens elk paard netjes naar de bunker brengen...

Of en waar precies een tornado komt is niet zo goed te voorspellen, maar er worden altijd wel waarschuwingen gegeven of er een hoge kans is op tornado's en welk gebied. Geloof het of niet, de waarschuwingen zijn best nauwkeurig. Dan zou je de paarden in veiligheid kunnen brengen. Maar ik ben het wel met je eens dat het niet reëel is als ze een korte tijd van te weten dat er een tornado aan de grond is en hun kant op komt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:48

Voorspellingen zijn redelijk nauwkeurig tegenwoordig, maar dan nog kan een tornado zich eenmaal op de grond behoorlijk onvoorspelbaar gedragen...
Het veiligste wat je zou kunnen doen is, als er 's ochtends al gezegd wordt dat er kans is op tornado's, die paarden dan al in de bunker zetten...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 30-04-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:50

Zoolgangster schreef:
Voorspellingen zijn redelijk nauwkeurig tegenwoordig, maar dan nog kan een tornado zich eenmaal op de grond behoorlijk onvoorspelbaar gedragen...

Dat wel, maar ze kunnen wel zeggen welk gebied een hele hoge kans heeft op tornado's en dan kan je de paarden tijdig binnen zetten. Is er een tornado, zijn de paarden veilig, is hij er niet dan hebben ze gewoon geluk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:58

Meestal heb je hooguit een kwartier en soms een half uur tijd om te schuilen... maar dat is dus niet tot op de minuut te zeggen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:12

Zoolgangster schreef:

En ook zonder dat sederen nodig is, kost het gewoon best een bult tijd voordat mens en dier veilig in de bunker staan...

Ik zat in tornado valley (Kansas) tijdens het tornado seizoen en geloof het of niet ze kunnen zeer goed voorspellen. Ik was alleen op de ranch en een storm raasde over. Hagelstenen van golfbal formaat, regen en onweer. Dit werd een paar km verderop een tornado due behoorlijk wat schade aanrichte maar die Amerikanen zijn er echt nuchter onder := lol.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:14

Zoolgangster schreef:
Meestal heb je hooguit een kwartier en soms een half uur tijd om te schuilen... maar dat is dus niet tot op de minuut te zeggen.

Nee joh je hebt langer. Die storm waar ik over vertelde wisten we niet omdat het een soort van supercell storm was. Due zijn te klein en onvoorspelbaar. Maar ze laten continue weten of er een tornado warming geld in je gebied. Dit kan je uren van te voren weten. Soms ook niet zoals bijv. Greensburg had...

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:16

Je kunt nooit weten wanneer er een totnado komt.
Ik ben zelf een jaar in America geweest en het mee gemaakt,ik kan je vertellen ik scheet zowat 7 kleuren stront.
Vaak komen de waarschuwingen te laat bij de mensen aan vooral op het platteland daar is weinig radio of tv verkeer om de mensen te waarschuwen.
Ik vind het een super idee van deze vrouw !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:22

Ik vind het best wel gek dat je zoveel geld spendeert aan zo een bunker en dan het belangrijkste, levensnoodzakelijk'ste' maar even aan de kant laat staan omdat het te duur is. En dan heb ik het over water.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:13

Water kunnen ze heus wel even zonder. Overigens kunnen de mensen die de paarden in de bunker zetten er toch bij blijven. Het is immers veilig

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:59

Gini schreef:
Ik vind het best wel gek dat je zoveel geld spendeert aan zo een bunker en dan het belangrijkste, levensnoodzakelijk'ste' maar even aan de kant laat staan omdat het te duur is. En dan heb ik het over water.

Een tornado duurt maar kort... maar een watervoorraad is inderdaad wel handig, voor het geval er leidingen beschadigen tijdens het instorten van het het huis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:16

Grappig dat een gemiddelde bokker het weer beter meent te weten dan iemand die er waarschijnlijk al haar hele leven woont en precies weet hoe het werkt met tornado(waarschuwingen).

Vanuit heel VS interesse...
Maar nee... volgens de bokkers werkt dit vast niet :')