Ingezonden door Bokker Cowgirl

Foto: Wikimedia Commons
Recent raasde er over het middenwesten van de Verenigde Staten (VS) wederom een tornado. In de VS is er een gebied dat 'Tornado Alley' wordt genoemd. Een gebied dat zich over zeven Staten uitstrekt waar gedurende een bepaalde periode in het jaar met regelmaat tornado's voorkomen. Tornado's komen plotseling en meestal is weinig tijd om bij schuillocatie te komen. De meeste huizen in Amerika zijn gebouwd van hout en dat is minder bestand tegen tornado's. Regelmatig worden huizen compleet vernield en vanwege de korte waarschuwingsperiode kosten tornado's elk jaar weer mensenlevens. Ook deze recente tornado eiste tenminste 28 mensenlevens. Het aantal dieren dat overlijdt bij een tornado is zelden nul. De meeste mensen die in het gebied wonen en een paard hebben laten de paarden los en zorgen ervoor dat ofwel het telefoonnummer ofwel een ander herkenningspunt aanwezig is. De paarden kunnen dan zelf de juiste kant op vluchten. Helaas werkt dit niet altijd. Vorig jaar overleden bij een tornado tenminste 80 paarden.
Mary Ellen Hickman uit Oklahoma zegt de oplossing gevonden te hebben om het aantal paarden dat overlijdt te verminderen. Ze heeft een zogenoemde safe room gebouwd. Een veilige bunker die stevig in de grond is verankerd en waar tenminste 10 paarden in kunnen staan. Meer is ook mogelijk, maar dan wordt het wel krapper. De inspiratie tot de safe room kwam in 2006, toen ze ternauwernood aan een tornado ontsnapte. Op slechts een ruime kilometer boog de tornado af, waardoor haar huis gespaard bleef.
Hickman in gesprek met Pleasurehorse.com: "Ik kon hier niet blijven wonen zonder een veilige plek voor mijn paarden te creëren. Wij wonen in een vlakke omgeving en ondergronds bouwen bleek te duur te zijn. Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb richting het ontwerp van paardentrailers gekeken. Een safe room kan eigenlijk niet breder dan 3.65 meter zijn, maar langer is wel mogelijk. Mijn safe room is 10 meter lang en sterk gebouwd. Zo sterk als een brug."
Hickman deed er een maand over om ze te bouwen. Het betonnen gebouw is dikker dan standaard safe rooms. In de safe room kunnen de paarden naast elkaar staan zoals in een stand, maar als er minder paarden in staan kunnen ze in een ruimte staan welke vergelijkbaar is met een standaard stal. "We hebben zelf altijd rond de zes racepaarden en westernpaarden, maar ik wilde een ruimte maken voor meer paarden. We hebben wel eens vrienden op bezoek. Zij brengen hun paarden wel eens mee. Ik heb voor staldelen gekozen omdat ik niet wil dat ze gaan vechten. " Volgens Hickman is het in principe niet nodig om de safe room uit te dossen met stands of stalgedeeltes.
Hickman heeft reeds een tornado-oefening uitgevoerd en naar aanleiding daarvan heeft ze met haar dierenarts gesproken. Om in geval van nood, waarin secondes tellen, te zorgen dat alles zo snel en vlekkeloos mogelijk verloopt heeft ze voortaan een kalmeringsmiddel bij de hand. Dit kan aan het paard gegeven worden, waardoor het paard rustiger wordt.
De safe room staat altijd klaar voor gebruik. Er is licht aanwezig evenals hooinetten. De safe rooms hebben geen aansluiting op water, dat werd te duur. Maar in principe is de bunker voor kort gebruik. Mocht het wel zo zijn dat de dieren er een nacht moeten blijven dan is er in de buurt wel water aanwezig.
De safe room van Hickman heeft inmiddels aan populariteit gewonnen. "Vanuit heel de VS willen de mensen meer informatie over de safe rooms." Volgens Hickman is het een goede investering, spaart het levens en is het mogelijk ook waardeverhogend van het vastgoed.
Foto's
Verwant artikel
[VN] Oklahoma tornado fataal voor boerderij en haar 80 paarden

Dat is goedkoper.
lol.