Een 29-jarige inwoonster van Drachten kocht zo'n twee jaar geleden een paard bij een stal in het Brabantse Haghorst. De vrouw sprak met de verkoper af dat ze de koopsom, 4.500 euro, in maandelijkse termijnen van 150 euro zou voldoen. Dat ging een hele poos goed, tot september vorig jaar. De betalingen stokten en de eigenaar van de stal moest achter zijn geld aan. Dat ging niet zonder slag of stoot, de vrouw uit Drachten was op een gegeven moment onvindbaar, net als het paard.
De vrouw moest zich dinsdag wegens verduistering van het paard voor de politierechter in Leeuwarden verantwoorden. Ze zei tegen de rechter dat ze financieel in de problemen was geraakt toen ze twee derde van de totale koopsom had afgelost. Ze wilde het paard, de hengst 'Floyd', graag houden en ze heeft ook pogingen gedaan om de laatste betalingstermijnen bij elkaar te krijgen. Ze had al een afspraak gemaakt om het hele bedrag te betalen, maar ze kwam 600 euro tekort. Ze zou de stalhouder treffen in het Van der Valk Hotel bij Zwolle, om de laatste betaling te doen.
De vrouw is nooit komen opdagen. Daarna deed de stalhouder aangifte van verduistering van het paard. Achteraf besefte de Drachtster dat ze fout is geweest. Ze kon moeilijk afstand doen van het paard. 'Het is net je kind dat je afstaat. Het was mijn alles', zei ze. Ze besefte dat ze gewoon had moeten zeggen waar het paard was. 'Dan hadden we er misschien uit kunnen komen'. De stalhouder heeft het paard terug en heeft er een nieuwe eigenaar voor gevonden. De vrouw had achteraf sowieso niet voor het dier kunnen zorgen, ze heeft zich aangemeld voor de schuldsanering. Ze kreeg van de rechter een werkstraf van 40 uur.
Waarom koop je een paard als je geen geld hebt, maar ook waarom ga je akkoord met 30 termijnen om je paard te verkopen? Dan wil je het paard ook wel erg graag kwijt aan deze persoon..
Is hier niet ook een topic over geweest? De handelaar is jvdh ik geef hem groot gelijk. Als ik heb goed heb werkte deze vrouw op het paarden centrum in drachten...
Ja klopt, was van jvdh, daar kun je ook op afbetaling kopen, wat voor veel mensen een erg prettige regeling is. Naar mijn idee is dit een passende straf.
Heeft deze vrouw dan ook nog wat geld teruggekregen?
Anoniem
Geplaatst: 29-04-14 22:03
Aaahh kijk, dit bevestigd wel dat ik gelijk heb..
Mooi dit artikel neem ik mee naar mijn advocaat
Anoniem
Geplaatst: 29-04-14 22:09
Babootje schreef:
Heeft deze vrouw dan ook nog wat geld teruggekregen?
Ben ik ook wel benieuwd naar.
xSlvna
Geplaatst: 30-04-14 00:21
Dan hoop ik dat dat geld snel uitgegeven was, anders heeft ze het direct aan de SHS kunnen geven (ligt aan welke regels ze heeft).
M_D_H
Geplaatst: 30-04-14 07:48
wilma12 schreef:
Is hier niet ook een topic over geweest? De handelaar is jvdh ik geef hem groot gelijk. Als ik heb goed heb werkte deze vrouw op het paarden centrum in drachten...
Wie geeft als verkoper nou zo'n lange afbetalingstermijn, en geeft het paard dan kennelijk voordat alles is afbetaald ook nog alvast mee? Er kan van alles (ook onvoorziene toestanden) gebeuren in zo'n lange tussentijd, niet handig dus!
BaileyMix
Geplaatst: 30-04-14 14:51
Wel slim, een paard kopen terwijl je niet eens het aankoopbedrag kan betalen... Laat staan de overige uitgaves