Prinses Haya. Foto: FEI.org
Prinses Haya heeft vandaag gezegd dat ze zich opnieuw verkiesbaar stelt als FEI-voorzitter. De statuten van de FEI zijn vandaag immers aangepast: een FEI-voorzitter kan nu drie opeenvolgende ambtstermijnen (van telkens vier jaar) die functie bekleden. Vandaag werd tijdens een uitzonderlijke algemene vergadering (EGA) van de FEI in Lausanne gestemd over die aanpassing aan de statuten. 103 nationale federaties stemden voor de aanpassing. Er waren drie nee-stemmen en geen onthoudingen.
Prinses Haya had in september 2013 nog gezegd dat ze zich niet meer verkiesbaar zou stellen. Er was eerder al een poging ondernomen om de FEI-statuten aan te passen tijdens de algemene vergadering van 2013. Uit de verklaring van prinses Haya bleek dat het voorstel tot aanpassing toen van de agenda gehaald was. Een petitie, ondertekend door 100 nationale federaties tijdens de meeting in Montreux, riep op tot een uitzonderlijke algemene vergadering. Die werd dan ook opgenomen in het schema van het Sportforum van de FEI, dat gisteren van start ging.
Prinses Haya nam vandaag zelf niet deel aan de debatten voor de stemming en aan de stemming zelf. Ze vroeg de toestemming van alle afgevaardigden om Ingmar De Vos, secretaris-generaal van de FEI, de vergadering te laten voorzitten. Nadat de aanpassing van de statuten was goedgekeurd, werd een emotionele prinses Haya met een staande ovatie onthaald.
‘Ik heb altijd het gevoel gehad dat wanneer mensen verantwoordelijkheid, vertrouwen en geloof krijgen, ze de gelegenheid krijgen om iets goeds te doen, en dat is wat jullie mij altijd gegeven hebben. Ik kan niet onder woorden brengen hoeveel ik dat apprecieer, het is een grote eer,” zei een duidelijk ontroerde prinses Haya, die daarop nog meer applaus kreeg van de afgevaardigden. “Ik ben vereerd dat jullie mij de kans geven om me opnieuw kandidaat te stellen als voorzitter van de FEI. Ik wil vandaag niet verder gaan dan dat, omdat ik weet dat er een kans is dat er andere kandidaten zullen zijn en ik wil dat zij de kans krijgen om naar voren te komen.”
Tijdens haar eerste vergadering met het FEI-bureau na haar verkiezing in 2006 had prinses Haya voorgesteld om de FEI-voorzitters te beperken tot twee ambtstermijnen van vier jaar, een hervorming die later werd opgenomen in de statuten. Dat is nu dus veranderd. Voor 2006 was er echter geen enkele beperking wat betreft de ambtstermijn van de FEI-voorzitter.
De FEI-voorzitter zal verkozen worden tijdens de algemene vergadering in september. Het FEI-bureau zal in juni beslissen binnen welke termijn de kandidaturen moeten ingediend worden. De Zwitserse federatie heeft alvast aangekondigd dat ze Pierre Genecand, Zwitsers zakenman en voormalig voorzitter van het CHI van Genève, steunt. Diens kandidatuur is echter nog niet officieel.
Tijdens de uitzonderlijke algemene vergadering van vandaag is ook beslist dat er een Olympische Raad wordt opgericht binnen de FEI. Die Olympische Raad moet de plaats van de ruitersport in het Olympische programma beschermen. De Raad zal voorgezeten worden door de FEI-voorzitter. Alle leden van het Internationaal Olympisch comité en de ereleden met een achtergrond in de ruitersport, de voorzitters van de jumping-, dressuur- en eventingcomités van de FEI en de secretaris-generaal van de FEI zullen in de Raad zetelen, net als andere afgevaardigden die de FEI-voorzitter uitnodigt. De volledige samenstelling van de Olympische Raad zal binnenkort bekendgemaakt worden.