Verslag van Bokker RenskeG over NK Jachtpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verslag van Bokker RenskeG over NK Jachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:45

* www.bokt.nl
Geschreven door Bokker RenskeG

Afbeelding
Renske Geertman met Yogi Bear
Foto: http://www.wybrich.nl
Vorige week vond op het terrein van paleis Soestdijk het NK Jachtpaarden plaats. Een groep van 80 combinaties gingen van start en aan het eind van de dag kon er een winnaar worden uitgeroepen. Helaas bleek een dag later dat er een technische fout was opgetreden. Hieruit bleek dat de nummer twee eigenlijk de winnaar had moeten zijn. Renske Geertman (Bokker RenskeG) bleek met Yogi Bear de Nederlands Kampioen Jachtpaarden te zijn. Quirijn Kalkman, welke in eerste instantie tot winnaar werd uitgeroepen, bleek reservekampioen zijn.

Renske heeft onderstaand verslag geschreven over de dag

"Zoals een aantal mensen zich misschien nog wel kunnen herinneren heb ik vorig jaar een verslag gemaakt over het NK Jachtpaarden 2013. Ik nam toen deel aan de Membersklasse en werd daarin Nationaal Kampioen.
Dit jaar heb ik het NK ook gereden maar dan in de Mastersklasse en zoals een aantal van jullie wel weten is de uitslag aangepast. Ik probeer weer een leuk verslag te maken zodat mensen een idee krijgen over het hoe en wat en ook zal ik uitleg geven over wat er nou fout is gegaan.

3.15u:
De wekker gaat. Zo vroeg? Ja zo vroeg! We moeten om 5.45u vertrekken en omdat ik vind dat de paarden voldoende tijd moeten hebben om wat te eten ben ik om 4.00 op stal.

4.00u:
Ik kom aan op stal en krijg zo ongeveer de schrik van mn leven. Het paard, Yogi Bear, waarmee ik het NK ga rijden ligt vast in zn stal.. Ik doe de lichten aan en zie dat meneer intussen gewoon ligt te slapen. Hij heeft het dus al opgegeven! Gelukkig lukt het me om hem wat te prikkelen en uiteindelijk staat hij op, kijkt een keer om zich heen en duikt gelijk z’n voerbak in. Ik kijk hem verder even na en haal hem even uit zn stal om een paar rondjes met hem te lopen maar het lijkt gelukkig mee te vallen. Helaas is Yogi Bear een schimmel en door al het gemartel is hij ondanks de dekens incl halstuk wel weer heeel erg vies geworden en ook zijn alle vlechtjes er weer uit. Goddank ben ik op tijd en heb ik voldoende tijd om hem weer te wassen en te vlechten. De andere 2 paarden die mee gaan zijn gelukkig vrijwel schoon gebleven. Alleen nog ff knotjes maken en dan zijn die er ook klaar voor.

5.30u:
Cynthia, een vriendin van mij, is er intussen ook. Zij zet de 2 paarden buiten die niet mee gaan en ik begin met het laden van de paarden. Waarna we vervolgens kunnen vertrekken.

7.20u:
We arriveren op Paleis Soestdijk. Mooi optijd! Eerst even langs het secretariaat om daar de enveloppen met daarin onze startnummers op te halen. De nummers bevestigen we aan de hoofdstellen en dan kunnen we de paarden gaan keuren bij de dierenarts.
Allereerst worden chip, paspoort en startpas gecontroleerd. Dan mag het paard naar de dierenarts die naar de hartslag van het paard luistert, de mondhoeken na kijkt en een rondje om het paard loopt om te kijken of er geen vreemde dingen te zien zijn. Als dat allemaal in orde is moet het paard aan de hand een stukje draven om te kijken of ze niet onregelmatig zijn. Alle 3 paarden zijn goed en we mogen dus starten!

8.00u:
We laten de paarden buiten aan de trailer staan (dat zijn ze gewend) zodat we de laatste hand kunnen leggen aan de paarden. De staartbandages moeten eruit en de staarten moeten ingevlochten worden. Ik moet bij Yogi Bear nog even knotjes maken en z’n voorpluk moet ik nog even vlechten. De laatste poepvlekken spuiten we weg met water. Cynthia begint intussen met het zadelen van de 3 paarden zodat wij tijd hebben om ons om te kleden.

8.45u:
We zitten op de paarden. Ik stap Yogi Bear wat langer los omdat hij vanmorgen vast lag maar het lijkt gelukkig mee te vallen.

9.15u:
De voorkeuring gaat beginnen. We stellen ons op zodat de 3 jury’s rustig onze paarden kunnen bekijken. Ze kijken naar het exterieur maar ook naar het harnachement. De hoofdstellen en zadels moeten glimmen en de paarden dienen helemaal schoon en netjes gevlochten te zijn.
Vervolgens moeten we op aanwijzingen gaan stappen, draven en galopperen zowel linksom als rechtsom.

9.35u:
We zijn klaar met de voorkeuring. De paarden zadelen we af en zetten we in de trailer met hooinet. Zelf kleden we ons weer even om en dan kunnen we het parcours gaan verkennen.
Het parcours vinden we toch vrij pittig. Het lijkt pittiger dan andere jaren maar voor ons is dit de eerste keer bij de Masters dus dit zijn we ook niet gewend.

10.50u:
We zijn weer terug bij de trailers. Even een broodje eten en wat drinken en dan beginnen Cynthia en ik met het zadelen van 2 paarden. Yogi Bear en Stevie. De terreinproef (of te wel de cross) wordt in duo’s gereden maar iedereen wordt wel individueel beoordeeld.

11.45u:
We moeten naar de start. Daar krijg ik een gele band om mn arm omdat ik degene ben die voorop begint. We beginnen goed. Het loopt lekker en we kunnen lekker door galopperen.
Halverwege is het wisselhek. Ik ben voorop dus ik maak het hek open en stap er door heen. Mn “maatje” stapt er ook doorheen en hij moet het hek vervolgens weer dicht doen. Vanaf nu moet hij voorop. Mn “maatje” is door de spanning de weg een beetje kwijt dus hier en daar help ik hem door te schreeuwen waar hij heen moet.
Alles verloopt verder goed en ik kom foutloos over de finish! Gauw de zadels er af, neusriemen wat losser en dan stappen we de paarden aan de hand nog 10 minuten uit. Na die 10 minuten worden de paarden weer gecontroleerd door de dierenarts. Hartslag, mondhoeken en het hele paard wordt verder nagekeken of er geen gekke dingen te zien zijn. Alles is goed dus wij mogen ze naar de trailer brengen.. Daar spuiten we ze nog even lekker af en dan mogen ze op de trailer weer hooi eten!

11.30u:
Nu is het lang wachten. Wel moet het andere paard nog in de members klasse dus haar help ik met zadelen en losrijden.. Helaas valt haar “maatje” er af en omdat hij niet verder mag besluit ze zelf ook te stoppen. Haar paard is nog jong en vind het heel spannend om alleen verder te gaan.

14.45u:
De tussenstand van de Masters is bekend. Ik sta na 2 onderdelen 2e op 1,71 punt verschil. We krijgen nu nog 1 onderdeel dat 2x telt dus dat betekend dat ik daar 0,9 punt meer moet hebben dan de nummer 1.

16.15u:
Voor de Masters is er een 3e onderdeel en dat is het “beoordelen onder de man”. Hierbij gaan er 2 jury’s op de 10 hoogst geplaatste paarden. Yogi Bear doet het echt enorm goed. Hij is braaf en super fijn te rijden. Goed aan de hulpen. Hij is goed aan het been en op zit weer terug te rijden. Ook wil hij goed verruimen in de galop. Iets wat voor een jachtpaard essentieel is!

17.45u:
De uitslag is er.. Ik sta 2e met 0.11 punt achterstand op de nr 1!! Aahhhh nét niet!!
Totdat Cynthia en ik ontdekken dat het niet kan kloppen. Ik had een 8 en een 9 dus gemiddeld 8,5 x 2(omdat het dubbel telt) is 17 punten. De nummer 2 had een 6,8 en een 7,8 dus gemiddeld 7,3 x 2 is 14,6 punten dus dat zou betekenen dat ik gewonnen had!
Omdat we verder geen ervaring hebben bij de masters vragen we het eerst na aan iemand van onze eigen vereniging. Die bevestigd inderdaad dat het niet kan kloppen. We gaan dus maar even verhaal halen bij de rekenkamer. Daar krijgen we de volgende uitleg:

In voorgaande jaren werd het beoordelen onder de man door 3 jury’s gedaan, dit jaar door 2. Het programma is echter gemaakt voor 3 juryleden en dit valt niet aan te passen dus hebben ze bij de 3e jury bij iedereen een 0 ingevuld. We dachten eerst dat zal wel maar toen we toch nog even aan het denken kwamen bedachten we ons dat dat helemaal niet eerlijk is omdat de gemiddeldes dan enorm scheef getrokken worden. Een 0 heeft voor iemand met hoge cijfers veel grotere gevolgen dan voor iemand met lage cijfers. We besluiten nog iemand mee te nemen en terug te gaan naar de rekenkamer. Daar is helaas niemand meer dus zoeken we op het terrein naar degene die op de rekenkamer zat. We leggen hem onze berekening uit. Hij roept de andere leden van het secretariaat en de rekenkamer erbij. Ze gaan het nog eens na berekenen en komen tot de conclusie dat wij het fout hebben en dat ze het zo laten. Oke het zal dan wel. Zij hebben er ervaring mee, ik niet dus ik laat het er bij!

De prijsuitreiking volgt en ik ben heeel blij met mijn 2e plek! Vorig jaar won ik de Members klasse en dan nu 2e bij de masters!! Heeeel blij en ik word hard toegejuicht door mijn clubgenoten!!!

Dinsdagochtend 9.00u:
Ik loop nog steeds met een hele hele grote lach op mijn gezicht. Dit was zoo boven mijn verwachtingen!!
Dan opeens gaat mn telefoon. Een telefoonnummer dat ik niet ken en ondanks dat ik aan het werk ben besluit ik toch op te pakken. Het is de organisatie van het NK. Ik blijk wel degelijk gelijk te hebben gehad en bij het narekenen zijn ze dus inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik de kampioen ben!! Ik weet niet wat ik hoor en eigenlijk ook niet wat ik er mee moet.. Ze zeggen er verder mee bezig te zijn en dat ze gaan overleggen met de KNHS. Ik hoor z.s.m. meer..

Woensdag 12.30u:
Via de mail krijg ik de definitieve uitslag. De uitslag is gecorrigeerd en ik mag me nu dan officieel de NEDERLANDS KAMPIOEN noemen.. WAUW!!! Ik ben zoooo blij. Uiteraard heel jammer dat ik de huldiging wel heb moeten missen maar de titel is ook wel erg gaaf!!

Ik wil wel zeggen dat ik het heel sneu vind voor Quirijn Kalkman die dus tot kampioen gehuldigd is!! De organisatie van het NK heeft wel netjes gehandeld vind ik zelf. Ze hebben zich echt ingespannen om het nog maar eens na te rekenen en alles netjes te regelen voor de “gedupeerden”..

Voor degenen die het leuk vinden om wat foto’s te bekijken. Op http://www.oypo.nl hebben meerdere fotografen hun foto’s geplaatst."

Verwant artikel

[VN] Van Arkel en bokker RenskeG kampioen NK Jachtpaarden
[VN] NK Jachtpaarden: Bokker RenskeG Kampioen [rectificatie]

heidy_wilco

Re: Verslag van Bokker RenskeG over NK Jachtpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:57

Wat een leuk verslag!
En gefeliciteerd! Het vorige topic vond ik ook al zo leuk om te lezen :)

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:01

:)F
Nogmaals hulde ! _/-\o_

grt.
T (een clubgenoot ;) )

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:02

ja leuk verslag, van harte gefeliciteerd!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:03

Leuk verslag en gefeliciteerd.

Je wordt niet beoordeeld op je fouten maar op de manier hoe je je fouten oplost.
Maar ik blijf het wel heel slordig vinden van de organisatie.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:38

Van harte gefeliciteerd! En een leuk verslag!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:13

Wauw, gefeliciteerd Renske!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:24

Hartstikke leuk Renske,
En natuurlijk ook hier van harte gefeliciteerd!!

Gr marjolein ( groom van clubgenootje ;) )

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:53

Gefeliciteerd! En een leuk verslag, toen ik klein was ging ik altijd met mijn ouders kijken bij de wedstrijden op Soestdijk, ik vond dat altijd zo enorm gaaf om te zien. :D

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 15:05

Supergoed Renske *\o/* . Volgend jaar weer!!

(En je was idd van veraf al te horen met je "aanwijzingen" aan Berend _O- )

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:32

Leuk verslag, gefeliciteerd!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:05

heel leuk verslag! :D gefeliciteerd!

RichtsjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:16

Top gedaan Renske, hierbij hoort nog een foto ;-))

Afbeelding

Groetjes Wybrich

RenskeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:21

Bedankt allemaal. Kan het soms nog steeds niet geloven en vind het natuurlijk ook nog steeds jammer dat ik niet gehuldigd bent maar met die foto van Wybrich lijkt en voelt t toch een beetje alsof ik gehuldigd ben ;)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:31

Haha wybrich die foto bedoelde ik idd een paar Posts terug.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:21

LEUK topic!