Eventing: Jonathan Paget verliest overwinning Burghley 2013

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Eventing: Jonathan Paget verliest overwinning Burghley 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:17

www.horseandhound.co.uk / bokt.nl

Afbeelding
Jonathan Paget en zijn paard Clifton Promise tijdens de Olympische Spelen.
Foto: Henry Bucklow.

Er is een gedeeltelijke uitspraak in de dopingzaak rond Jonathan Paget en Clifton Promise. De FEI heeft eventingruiter Jonathan 'Jock' Paget officieel gediskwalificeerd voor de wedstrijd in Burghley (september 2013). Na zijn overwinning testte zijn paard Clifton Promise positief op het verboden middel reserpine. Een B-staal bevestigde het resultaat in november. Paget had al erkend dat het verboden middel gevonden is bij het paard en vroeg het FEI-tribunaal de diskwalificatie voor Burghley apart te behandelen.

Paget moet nu het gewonnen prijzengeld terugbetalen. Hij verliest ook de punten die de overwinning had opgeleverd. De algemene hoorzitting in de zaak rond Clifton Promise staat gepland voor 3 juni. Daarna zal het FEI-tribunaal zijn uiteindelijke oordeel vellen.

Andrew Nicholson is nu uitgeroepen tot winnaar van Burghley 2013 met zijn paard Avebury. Nicholson vertelde aan Horse and Hound dat hij tevreden is dat de juiste beslissing genomen is. Door deze overwinning kan hij meedingen naar de meest lucratieve prijs in eventing: de Rolex Grand Slam. De volgende wedstrijd is die in Kentucky, die vandaag van start gaat. Nicholson zegt: "Ik verwachtte al dat het resultaat zou veranderen, en daarom heb ik Avebury meegebracht naar Kentucky. Hij heeft de reis goed doorstaan en doet het erg goed. Ik verwacht een stevige wedstrijd. Ik ben niet naar hier gekomen om op een verre ereplaats te eindigen, ik ben gekomen om te winnen."

De verandering in het resultaat betekent dat Avebury het eerste paard is dat erin slaagt om opeenvolgende overwinningen in Burghley te behalen. "Niemand houdt ervan om op deze manier te winnen," voegt Nicholson toe. "Avebury heeft echter niets verkeerd gedaan, en een overwinning is een overwinning, ongeacht of ze nu zeven maanden later komt."

Lees ook:
[VN] Eventingruiter Paget gaat voor vrijspraak in dopingzaak
[VN] Eventing: Paget krijgt meer tijd voor verdediging
[VN] B-staal Clifton Promise ook positief
[VN] Paard eventingruiter Jock Paget test positief op doping

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Eventing: Jonathan Paget verliest overwinning Burghley 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:56

Heeft reserpine bij een paard ongeveer dezelfde effecten als het heeft op mensen?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:17

Ja, daarom is het ook volstrekt onlogisch dat hij het paard dat zou hebben toegediend.
Dat zijn geen middelen waarvan je wilt dat je paard het in zn bloed heeft tijdens een cross...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:25

_lautje_ schreef:
Ja, daarom is het ook volstrekt onlogisch dat hij het paard dat zou hebben toegediend.
Dat zijn geen middelen waarvan je wilt dat je paard het in zn bloed heeft tijdens een cross...

Ik snapte inderdaad niet waarom iemand dat aan een paard zou willen geven, vandaar de vraag. Ik kan me niet voorstellen dat het paard er voordeel van kan hebben gehad :?.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:29

Klopt, daarom neemt iedereen ook wel zo'n beetje aan dat hij dit niet zelf heft gedaan. Maar bewijs dat maar eens.