www.knhs.nl
In de tweede wedstrijd van de Wereldbeker finale in Lyon bleef Maikel van der Vleuten dubbel foutloos met VDL Groep Verdi NOP. Maar liefst 21 combinaties van de 38 wisten het basisparcours foutloos te overwinnen. Winnaar werd de Amerikaan Kent Farrington met Voyeur (Tolano van 't Riethof x Goodwill), die ruim een halve seconde sneller was dan de regerend Olympisch kampioen Steve Guerdat met Nino des Buissonnets (Kannan x Marcos II). Titelverdedigster Beezie Madden met de in Nederland gefokte Simon (Mr.Blue x Polydox) eindigde als derde. Maikel van der Vleuten legde beslag op de tiende plaats.
Die tiende plaats was ook de reden waarom Maikel na zijn voortreffelijke barragerit met een ietwat lang gezicht de piste verliet. "Natuurlijk was ik blij met twee foutloze ritten, maar ik had gehoopt hoger te eindigen. Verdi sprong in één woord fantastisch, maar met zoveel combinaties in de barrage wreekt zich het feit dat deze hengst niet tot de allersnelsten van het veld behoort. In de eerste lijn verloor ik feitelijk al de strijd. Ik wilde in negen galopsprongen van één naar twee rijden en dat werden er tien. Dan loop je dus al wat achter de feiten aan". De Brabander wilde geen kritiek uiten op parcoursbouwer Rothenberger. "Natuurlijk zijn 21 barrageruiters te veel van het goede. Maar de bodem is perfect en de hele wereldtop komt hier aan de start, dan is het moeilijk bouwen. Ik ben er zeker van dat Rothenberger hier ook van geschrokken is en dat hij maandag in de finale de grenzen zal gaan opzoeken", aldus Maikel, die dat nu niet als een nadeel ziet. "Verdi springt uit het boekje, zo goed. In de barrage heeft hij niet tot het uiterste hoeven te gaan, dus is de moraal bij Verdi nog honderd procent". Doel blijft om in Lyon bij de eerste drie te eindigen. Daar werd hij bij geholpen door ruiters als Schwizer en Beerbaum, die gisteren eerste en derde werden en die nu in de barrage tegen een foutje aanliepen.
De Fransman Patrice Delaveau, die in de openingswedstrijd tweede werd, legde in deze tweede wedstrijd met Lacrimoso beslag op de vijfde plek en staat nu gedeeld eerste met Steve Guerdat, die in de openingswedstrijd als vierde eindigde. De Duitser Daniel Deusser staat met Cornet d'Amour derde op twee punten achterstand, na in de openingswedstrijd zesde te zijn geworden en in de wedstrijd van vandaag als vierde eindigde. Maikel van der Vleuten, gisteren zevende en vandaag tiende, staat op een gedeelde zevende plaats met vijf punten, iets meer dan een balk achterstand van de twee leiders. Een plek die hij deelt met de Duitser Christian Ahlmann en de Brit Scott Brash.
Uitslag Longines FEI world cup springen finale 2 (1.60m):
1) Kent Farrington (USA) - Voyeur (Tolano van 't Rieethof x Goodwill) - 0 / 0 - 39.69
2) Steve Guerdat (Zwi) - Nino des Buissonnets (Kannan x Narcos II) - 0 / 0 - 40.29
3) Beezie Madden (USA) - Simon (Mr.Blue x Polydox) - 0 / 0 - 40.35
10) Maikel van der Vleuten (Someren) - VDL Groep Verdi NOP (Quidam de Revel x Landgraf I) - 0 / 0 - 43.74
Tussenstand na 2 wedstrijden:
1) Steve Guerdat (Zwi) - 0
1) Patrice Delaveau (Fra) - 0
3) Daniel Deusser (Dui) - 2
7) Maikel van der Vleuten - 5
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 22-04-14 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt