Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gomir schreef:Ik ben toch wat sceptisch over de waarde van dit soort onderzoek.
In de humane geneeskunde zijn ik weet niet hoeveel SNIP's gevonden die geassocieerd zijn met allerlei afwijkingen, maar wat de waarde er precies van is (en hoeveel van die relaties gebaseerd zijn op statistisch toeval!) blijft onduidelijk.
Natuurlijk kun je, in tegenstelling tot bij mensen, in de fokkerij van sportpaarden gaan selecteren obv genoom en misschien zit daar de winst. Aan de andere kant lijkt OC(D) multifactorieel bepaald en spelen ook omgevingsfactoren zoals voeding en bodem een rol bij het onstaan.
Ik ben erg bang als je genetisch hier teveel op gaat selecteren je niet alleen een versmalling van de genetische pool krijgt, maar ook gewenste eigenschappen kunt gaan verliezen. Het zit allemaal niet zwart-wit in elkaar en zo'n gen/SNIP zal ook voor andere processen verantwoordelijk zijn. Kijk maar naar het (relatief simpele) voorbeeld van sikkelcelanemie en een beschermend effect op malaria.
Albert schreef:Het klinkt als dè oplossing voor alle problemen, helaas vrees ik dat de voorstelling van zaken wel erg versimpeld en relatief goedkoop wordt voorgespiegeld.