Yoga mét het paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Yoga mét het paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 19:45

www.bokt.nl

Op YouTube is er een video verschenen waarbij een ruiter samen met zijn paard yoga beoefend. De video komt Argentinië en is opgenomen op de Doma India School in San Luis. In de video is te zien hoe Cristobal Scarpati zijn paard eerst op zijn zij en daarna op zijn rug laat liggen en zelf tussen voorbenen van het dier ondersteboven gaat staan.

De Doma India School is opgericht door de vader van Scarpati. Volgens Scarpati zorgt yoga voor een betere en gehoorzamere band tussen paard en ruiter. Daarnaast zou het paard er ook rustiger van worden. Vooral getraumatiseerde en ernstig nerveuze paarden zouden baat hebben bij deze vorm van yoga.

Volgens de website kunnen paarden met deze vorm van yoga getraind worden, zonder dat er angst of pijn ervaren wordt. Scarpati en zijn familie bieden cursussen aan en menen dat paarden heilig zijn.

unihorses

Re: Yoga mét het paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:47

euh heeeeel heeeeeel heeeeel heeeeel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel oud? :+

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:53

unihorses schreef:
euh heeeeel heeeeeel heeeeel heeeeel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel oud? :+

Echt? :') Dit is de eerste keer dat ik dit zie. Heeeel apart.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:59

Wauw, mooi zeg. Ik vraag me wel af hoe je dat allemaal in zo'n ontspanning voor elkaar weet te krijgen. Paard lijkt er echt van te genieten.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:07

Al heeeeeeeel erg oud dit filmpje. Maar wel gaaf dat ie het voor elkaar krijgt! :D

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:42

Haha. Deze heb ik inderdaad eerder gezien. Wel knap hoor. En wat een vertrouwen

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:55

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel oud ja haha

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:38

Oud? Hoe komen jullie daar nou bij :D
Blijft gaaf om te zien !!

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:57

is idd toch al een tijdje op fb & TY :D
onlangs zal ik het op fb, maar waren de commentaren niet altijd even ' wauw , mooi, lief,'
vaak zeiden mensen dat het 'gepusht' werd & en de man iets gebruikte of deed waardoor het paard gedwongen werd als er iemand is die hier iets van kent,(die mij het wil uitleggen, graag! ^.^ ken niets van grondwerk/vrijheidsdressuur,enkel van 'zien')
is wel een prachtig paard btw :D

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:00

En nu bij 1:47 omwisselen :D !

_Kelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:49

Je zal maar een boswandeling maken en dit tegenkomen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:34

Wat is btw de bron van dit yoga-verhaal? Er staat alleen 'bokt' vernoemd, waar hebben jullie dit vandaan? Op hun website staat nergens iets over yoga, en staat bijv ook niet dat de familie de paarden heilig vindt, maar een vroegere indianenstam dat vond (oid)..

Ik twijfel namelijk een beetje aan de strekking, omdat de tactiek (het hoofd van het paard opzij trekken, waardoor hij rustiger wordt of zelfs versuft raakt / gaat liggen) vooral een fysieke werking heeft en nogal lijkt op de half-tap en tap uit Hybrid Horsemanship. Als je daarop zoekt op YouTube vind je genoeg, en het lijkt er verdacht veel op. Alleen gaat dit paard erg rustig liggen, en veel paarden waarmee het voor het eerst wordt gedaan (hoofd opzij buigen tot ze versuft raken en uiteindelijk neervallen) geven wat meer protest zo te zien aan de filmpjes, maar hoe vaker ze het meemaken, hoe rustiger ze neervallen (volgens de trainer zelf van die methode).

Hier nog een demofilmpje van Doma India zelf, dit ziet er niet echt uit als paardenyoga en werken vanuit rust, blabla.
https://www.youtube.com/watch?v=jBgGtMC ... e=youtu.be

En in dit filmpje vanaf 6.00 zie je weer een hele andere methode die ze kennelijk ook (of eerst?) gebruiken om een paard te laten liggen ;) Gewoon met touwen omgooien... 'yoga' ?
https://www.youtube.com/watch?v=oAjkGCajWM8

Ze geven echter zelf aan te werken zonder geweld, en in paardentaal, wel een mooie insteek op zich..

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:19

Lijkt me niet zo lekker dat hijet zadel en al op zijn rug gelegd word :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:33

Deze is oud.

En ik heb een hekel aan deze methode..... Het heet de 'TAP' methode uit het 'hybrid' horsemanship. Dit filmpje is heel youtube al over gegaan....

Bij de TAP draai je het hoofd van het paard zodanig opzij dat hij niks meer kan en zich uiteindelijk laat vallen, vind het totaal niet paardvriendelijk....

Zie ook nergens in het filmpje contact van het paard naar de persoon.

oftewel, wat Wildwings zegt :j

Edit
Een paard in 'vrijheid' heeft overigens ook niet altijd VRIJheid.... Weet meerdere trainers die wel in alle 'liberty and freedom' trainen maar niet met een paard dat werkt uit vrije wil maar omdat hij anders een probleem heeft met de trainer. Een paard kun je zodanig mentaal ombuigen dat hij toch wel bij je blijft, ook tegen zijn wil in. Liggen hoeft ook niet altijd het ultieme teken van vertrouwen te zijn, je kunt een paard helaas ook mentaal breken en dan is liggen een eitje -O-

Mijn mening bij dit filmpje blijft dat dit paard mentaal gebroken is, via een TAP methode heeft leren liggen en puur uit onderdanigheid braaf op zijn rug blijft liggen...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:48

Helaas ben ik ook bang dat dit de Tap is.
Helaas was er enkele jaren ook een website van mensen die zo paarden inrijden etc.
Ik vind het niet mooi en zeker niet goed voor je paard.

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:55

Ik wist ook niet dat dit filmpje al heel oud is, ben het nog niet eerder tegengekomen. Ik vind het er bijzonder uitzien, maar ik denk wel dat een aantal mensen hier gelijk hebben met dat het misschien niet zo paardvriendelijk is als het eruit zit. Ik vind yoga ook eigenlijk meer iets voor de mens zelf dan echt iets voor dieren ofzo... Doe dan gewoon yogaoefeningen op de rug van het paard ofzo en zorg dat jezelf helemaal ontspannen bent, waardoor je paard ook kan ontspannen. Ach ja, wel een erg mooi paard om naar te kijken, maar hoe gezond is het voor het paard om letterlijk op zijn rug te liggen? Normaliter doen ze dat namelijk ook niet, in de vrije natuur enzo.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:29

Hm, over die TAP wist ik niets. Bedankt voor de verhelderingen, de mensen die het noemden! :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:59

Ik ga mee met beide Nikki's (WildWings & Visibre)... en ik vind er niks moois aan. Is een heel oud filmpje maar steeds als ik het zie en zie dat het hoofd zo omgetrokken wordt, dan klik ik al weg, kan het niet aanzien en hoef de rest ook niet meer te zien.
Genoemde methode (TAP) kende ik niet, dus dank voor de uitleg

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:05

Nog een paar filmpjes waar een TAP word uitgevoerd

https://www.youtube.com/watch?v=iLJcZ0qYt0A

https://www.youtube.com/watch?v=OhFnujdXwXs

Je ziet het paard gewoon in een bepaalde staat van 'overgave en afwezigheid' gaan zodra zijn hoofd opzij word gehouden en hij niet terug kan. Meningen hierover zijn verdeeld, veel mensen zeggen dat je hiermee ook zenuwen blokkeert waardoor het paard daar vandaan zich laat vallen, zelf denk ik dat het te maken heeft met het punt waar het paard over het vechten en vluchten heen komt omdat hij niets kan en zich dus maar compleet overgeeft....

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:13

Ik vind het R absoluut niet fijn uitzien :(:)

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:51

Hmm ik wist niet dat dit TAP heette, bedankt weer wat geleerd! Ik vind het vanaf video inderdaad moeilijk in te schatten of het nu wel of niet vriendelijk is. Het doet me ergens ook denken aan Gert vh Hof, die ook de hoofden zo opzij trekt als hij opstapt....
En als ik er zo over nadenk is een van onze paarden denk ik ook zo zadelmak gemaakt. Het ging er echt niet zoetsappig aan toe, maar aan de andere kant heeft hij dit paard wel heel erg veel geleerd..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:59

Maar zelf flex ik vanaf de grond ook wel eens op dergelijke manier de halsspieren.
En in het filmpje verloopt het allemaal toch netjes en rustig?
Let op, ik wil hier niets verdedigen, want ik ken de methode totaal totaal niet (zal zo meteen even wat gaan googlen), maar is dit niet zo een methode die best wel ok is totdat iedere amateur onwetend ermee aan de slag gaat?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:01

Gini schreef:
Maar zelf flex ik vanaf de grond ook wel eens op dergelijke manier de halsspieren.
En in het filmpje verloopt het allemaal toch netjes en rustig?
Let op, ik wil hier niets verdedigen, want ik ken de methode totaal totaal niet (zal zo meteen even wat gaan googlen), maar is dit niet zo een methode die best wel ok is totdat iedere amateur onwetend ermee aan de slag gaat?

Flexen is vanuit het wijken voor druk en is niet vasthouden in een positie tot een paard zich overgeeft toch? :) Daarnaast is flexen niet doortrekken tot het paard zijn evenwicht verliest maar puur wat los trainen.

Het feit dat het paard word doorgetrokken dat hij gaat liggen vind ik al genoeg zeggen over de methode :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:15

Dat mensen dit mooi vinden :oo

AyaRasmiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:52

Hij is inderdaad heeeel oud, maar hij gaat nu pas het internet rond ;)