Manege in Venlo bedekt met laag olie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Manege in Venlo bedekt met laag olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 11:39

www.anp.nl / www.nu.nl / www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker TJolieke

Door een lekkage in een leiding bij een verdeelstation van de Rotterdam Rijn Pijpleiding in Venlo is woensdag een groot gebied vervuild met ruwe olie. Volgens de brandweer spoot de olie met een druk van meer dan dertig bar als een fontein de lucht in en verspreidde zich over een gebied van honderd tot tweehonderd meter. De leiding is dichtgedraaid, het lekken is gestopt. De oorzaak is onbekend.

Vijf mensen kregen de olie over zich heen en zijn onder de douche gezet. Zij zijn verder niet gewond geraakt.

De grond van het bedrijfsterrein van de RRP en een nabijgelegen manege zijn bedekt met een laag olie.

Brandweer, gemeente Venlo en het bedrijf overleggen hoe de olie kan worden opgeruimd en de schade aan natuur en milieu beperkt kan worden. Bij het bedrijf was woensdagochtend niemand bereikbaar voor commentaar.

Het gebied waar de olie ligt, is afgezet. De olie verspreidt een carbolineum-achtige geur. Voor mensen in de omgeving is er volgens de brandweer geen gevaar.

Aukelizzy

Re: Manege in Venlo bedekt met laag olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:42

Dat is echt balen. Krijg die troep maar weer eens weg.. :(

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:47

berichten op L1 (limburgs nieuws) geven inmiddels aan dat er wel olie op/bij de manege terecht is gekomen maar de manege is niet bedekt onder de olie, nu.nl lijkt het dus voor wat betreft de manege te overdrijven.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:51

Oei dit kan nooit gezond zijn.
Word in ieder geval een klus om het op te ruimen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:53

gatsie

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:53

Das echt bocht. Heb ermee gewerkt bij de shell. Vieze stink troep.
Daar moet grof geschut bij komen om het schoon te maken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:40

Ben ook benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. De paddock en buitenbak mss maar de rest ligt er niet tegenover. Wss bedoelen ze de rijhal van de vereniging, dat is meer waarschijnlijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:53

Hopelijk zit het goedje niet op het gras van de weilanden als de stal die heeft.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:05

Ik begreep dat de paarden niet de wei op kunnen ivm olie op het gras. Dat moet eerst weggespoeld zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:17

Oh jeetje ze gaan hier heel zacht gezegd een helse klus aan hebben. Ik werk er iedere dag mee, een vlek correct van de tegels verwijderen is al een karwei, laat staan gras en dergelijke. Het is ook nog eens hoogst chemisch en irriterend, ik heb ook al eens een liter of twee oude olie over me heen gekregen, kleren kon ik weggooien en zelfs nadat ik al binnen 10 minuten onder de douche stond had ik nog twee dagen jeuk. Die troep alleen met handschoenen of oleofuge crème aanraken.

Bah wat een nare situatie, veel succes aan de schoonmaaktroepen. :(

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:18

Zal er morgen eens langs rijden. Zit er half uurtje vandaan met buitenrit. Zal wel lekker zooitje zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:26

crude, ruwe olie bevat veel benzeen, h2s (giftig; de rotte eieren geur) en is explosief. Maar tot mijn frustratie ik kan nergens beeldmateriaal vinden...dus ik weet niet hoe erg het is. Ruwe olie is de olie zoals het uit de grond komt, hoe zwaar of licht het is ligt aan de herkomst, europese is bv lichter dan uit de zandbak. (Saudi etc)

Maar mensen die dit goedje op zich krijgen worden bij ons medisch opgevolgd, potje piesen, bloedanalye etc....en dat is niet voor niets. Dat die 5 mensen niet gewond zijn geraakt, dat weten we pas over 6wkn.

Ik hoop dat er gasanalyses genomen worden op de manege/pensionstal, zeker omdat ze morgen warmer weer houden! En een algemeen rookverbod instellen....want het brandt ook goed. Gras zal wel afgegraven moeten worden, als wij bv een tank met ruwe olie leeg moeten maken moeten wij dit met gasolie verdunnen omdat je die dikke derrie niet weg krijgt anders. Over het land kun je het niet verdunnen....hopelijk graven ze dit heel snel af voordat het gaat regenen (als ik eigenaar was zou ik dit gelijk zelf laten doen, desnoods in 1e instantie op eigen kosten)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:27

dubbel

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:31

Daar gaan ze een hoop werk aan krijgen. Je zou zoiets maar op je land hebben! Moet er niet aan denken! :n

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:59

Hoorde hier op regionale omroep dat ze al bezig zijn met opruimen. Weg is afgezet en meeste zooi is op eigen terrein terecht gekomen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:22

Mist schreef:
crude, ruwe olie bevat veel benzeen, h2s (giftig; de rotte eieren geur) en is explosief. Maar tot mijn frustratie ik kan nergens beeldmateriaal vinden...dus ik weet niet hoe erg het is. Ruwe olie is de olie zoals het uit de grond komt, hoe zwaar of licht het is ligt aan de herkomst, europese is bv lichter dan uit de zandbak. (Saudi etc)

Maar mensen die dit goedje op zich krijgen worden bij ons medisch opgevolgd, potje piesen, bloedanalye etc....en dat is niet voor niets. Dat die 5 mensen niet gewond zijn geraakt, dat weten we pas over 6wkn.

Ik hoop dat er gasanalyses genomen worden op de manege/pensionstal, zeker omdat ze morgen warmer weer houden! En een algemeen rookverbod instellen....want het brandt ook goed. Gras zal wel afgegraven moeten worden, als wij bv een tank met ruwe olie leeg moeten maken moeten wij dit met gasolie verdunnen omdat je die dikke derrie niet weg krijgt anders. Over het land kun je het niet verdunnen....hopelijk graven ze dit heel snel af voordat het gaat regenen (als ik eigenaar was zou ik dit gelijk zelf laten doen, desnoods in 1e instantie op eigen kosten)

Kijk op L1.nl
Daar zijn beelden

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:33

De beelden zijn ook niet noemenswaardig. Ook op de stadsomroep niet. ben er vandaag nog langs gereden maar kwam niet dicht in de buurt wat ook niet perse hoeft. Ze zijn volop bezig met het opruimen ervan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:34

Ik heb het filmpje gezien op L1.nl bijzonder ! "de ruwe olie heeft geen gevaarlijk stoffen of andere emissies veroorzaakt" volgens mij hebben ze daar een heel ander soort ruwe olie dan wij hebben...zal de directie daar eens op wijzen bij ons :j wat een complete onzin.

En dat dit tijdens graafwerkzaamheden is veroorzaakt...sorry maar als ze bij ons een (hand) spade in de grond willen zetten dan worden daar uren aan risico-analyses aan besteedt...ongelofelijk dit.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:43

Dat zeggen ze altijd mensen voor de gek houden heet dat.
Reken maar dat het gevaarlijk is zeker voor de paarden als ze gras eten waar die troep in zit.
Alles in belang van de staat en de directie top en als er achteraf klachten komen dan word je met een kluitje het riet in gestuurd want ZIJ hebben altijd gelijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:48

lady62 schreef:
Dat zeggen ze altijd mensen voor de gek houden heet dat.
Reken maar dat het gevaarlijk is zeker voor de paarden als ze gras eten waar die troep in zit.
Alles in belang van de staat en de directie top en als er achteraf klachten komen dan word je met een kluitje het riet in gestuurd want ZIJ hebben altijd gelijk.

Ja, er zal officieel nóóit "gevaar voor de volksgezondheid" zijn als er zoiets gebeurt... -O-

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:51

Ben er net nog met de auto voorbij gereden maar er is no weinig te zien. Is al deels af gegraven en ging zich om de nabij gelegenrijhal van een rijvereniging.