Brandweer redt "Bassie" uit Dubbeldamse sloot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Brandweer redt "Bassie" uit Dubbeldamse sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 09:45

www.ad.nl
Ingezonden door ukkiepuk

Het op hol geslagen paard Sebastiaan heeft zaterdagmiddag consternatie veroorzaakt in Dubbeldam. Het dier legde een flinke afstand af voordat het in een sloot belandde.

Eigenaresse Romey van der Vos was op de poetsplaats bij de stal bezig haar paard te verzorgen toen het dier zich ineens losrukte. Het trapte daarbij een stang en een plank los, voorwerpen die het paard vervolgens meesleepte.

Romey vermoedde dat het dier van iets was geschrokken en ging op een geleende fiets achter haar paard aan. Na een lange sprint richting van Dubbeldam strandde de onfortuinlijke vlucht van het beest in een sloot.

Romey, die ondanks de stress de tegenwoordigheid van geest had om de politie te bellen, zorgde dat ze snel bij haar 'Bassie' kwam. ,,Ik ben naar de sloot gegaan en heb geprobeerd hem te kalmeren. Ik heb ook zijn hoofd boven water gehouden. De sloot was diep en de stang van de poetsplaats zat nog steeds aan hem vast.''

Het paard zag kans om een stukje naar de kant van de sloot te komen, waarna het verdrinkingsgevaar was geweken. In de beleving van Romey duurde het heel lang voordat de brandweer kwam. ,,Die heeft het dier zo'n broek aangetrokken en op de weg gezet,'' vertelt ze. Het dier was er volgens haar niet al te best aan toe: ,,Hij had drie kwartier in het water gelegen.'' Sebastiaan is in een aanhanger terug naar de stal gebracht.

Achteraf vindt Romey het een geluk bij een ongeluk dat de vlucht van haar Sebastiaan in een sloot is geëindigd. ,,Je moet er niet aan denken dat hij was doorgelopen en ergens op de snelweg terecht was gekomen.''

Het dier is zaterdag voor alle zekerheid naar een paardenkliniek in Utrecht gebracht en onder narcose onderzocht. Romey vreesde dat het dier blijvend letsel aan de spieren of de pezen had opgelopen. ,,Gelukkig bleek dat niet zo te zijn, wel heeft hij overal nog wondjes''.
Sebastiaan blijft nog enkele weken in Utrecht om te revalideren.

Jolliegirl

Re: Brandweer redt "Bassie" uit Dubbeldamse sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:51

Ken het hele paard niet..maar wel heftig..

Alleen...paard gelijk onder narcose gooien? Voor eencheck up....
En weken in de kliniek blijven?

Klinkt nogal overdreven...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:58

Toen ik het las van het weekend viel mij dat ook al op.
Paard heeft er een flinke rit van gemaakt, maar is dit echt de normale gang van zaken?

Volgens mij klopt de berichtgeving van de route ook niet helemaal. Het is geografisch gezien totaal niet logisch :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:57

Vind het echt een vaag bericht...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:05

Voor een journalist is een roesje al onder narcose waarschijnlijk. Wat het ook in feite is, maar niet de algehele anesthesie waar jullie aan denken.

Goed dat het met een sisser is afgelopen.

Romeyvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:42

Even voor de onduidijkheden. Het paard is in de kliniek op zaterdag s'avonds nog geopereerd onder gehele narcose en moet nog minimaal 2 weken in de kliniek blijven om te revalideren. Het verhaal wat vertelt wordt klopt dus helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:46

Schrikken maar wat heeft die allemaal dan wel niet als die geopereerd is en 2 weken moet blijven? Dan zijn het vast niet alleen wat wondjes zoals het nieuwsbericht verteld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:55

Romeyvdv schreef:
Even voor de onduidijkheden. Het paard is in de kliniek op zaterdag s'avonds nog geopereerd onder gehele narcose en moet nog minimaal 2 weken in de kliniek blijven om te revalideren. Het verhaal wat vertelt wordt klopt dus helemaal.

Het gaat om jouw paard?
Dat klinkt nog heftig dan.
Wat is er met hem?
Beterschap iig!

Maar, wat ik me afvraag... hoe stond hij vast dan, dat ie de hele stang mee heeft genomen?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:03

Gelukkig dat het zo afgelopen is, zo iets is snel gebeurt.
Dat had veel ongelukkiger kunnen aflopen, sterkte Romey en dat je Bassie er maar weer gauw bovenop komt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:04

Dan klopt het verhaal alsnog niet...
Voor een paard wondjes gaat een dier niet geopereerd worden..

Ben nu wel erg benieuwd naar het werkelijke verhaal..
En ook hoe er in hemelsnaam een stang aan een paard vast kan blijven zitten...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:01

Nou klinkt niet best zo. :((
Hoe is het nu met het paardje?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:04

Ik vraag me af met welke knoop zij haar paard heeft vastgemaakt. Een paard in nood moet je met de knoop zo los kunnen trekken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:09

Jeetje, je vraagt je af wat er gebeurd is waardoor het dier zo op de vlucht ging :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:16

pmarena schreef:
Jeetje, je vraagt je af wat er gebeurd is waardoor het dier zo op de vlucht ging :(:)

Hij hoeft natuurlijk helemaal niet perce in eerste instantie heel hard geschrokken te zijn, hij schrok en trok die stang mee veel paarden zouden blijven vluchten als ze opeens achtervolgd worden door een rammelende/rondstuiterende stang...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:17

Een stang van een poetsplaats lostrekken vind ik op zich al geen hele normale situatie eigenlijk Y;(

Is die stang dan niet geschikt voor het vastzetten van paarden, of waarom schrikt een paard op een poetsplaats (waar het toch veilig terrein zou moeten zijn) zodanig dat hij de hele boel aan gort trekt.... sneu dat het dier zo aan de kletter ging :(:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:37

En half Dordt door cruised :+