Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
terpentijn schreef:Mijn God, dit is toch niets nieuws, iedereen met enige hersens kan dit zelf wel bedenken....
Ibbel schreef:terpentijn schreef:Mijn God, dit is toch niets nieuws, iedereen met enige hersens kan dit zelf wel bedenken....
Dat heet nou wetenschappelijk onderzoek doen.
Je ziet een fenomeen in de praktijk: hé, ik zie, als DA, in het begin van de herfst opeens meer koliekgevallen.
Dan ga je eerst eens tellen of je 'hunch' klopt, en ja, je hebt er in augustus gemiddeld 10, en in oktober opeens 60.
Dan bedenk je een hypothese: zijn er in de herfst meer wormen? drinken paarden in de herfst minder omdat het gras natter is? of staan paarden in de herfst opeens vaker binnen?
En dan ga je die hypotheses één voor één testen door onderzoek te doen.
En dan blijkt één van je hypotheses juist te zijn, en dat publiceer je dan in een vakblad, je doet een persbericht uit, en dat wordt dan verhaspeld door een journalist in de populaire pers opgenomen.
En dan weten alle betweters het opeens allang. En waarom? Omdat er meestal onderzoek gedaan wordt naar dingen die in de praktijk opvallen. Maar dan heb je nog geen bewijs of een meest logische aanname (hypothese) klopt...
Dit soort reacties op onderzoeken zijn een grote frustratie bij mij! terpentijn schreef:Mijn God, dit is toch niets nieuws, iedereen met enige hersens kan dit zelf wel bedenken....
Jet schreef:Nou, iedereen weet het, maar toch zijn er stalhouders die met slecht weer de paarden ineens binnen halen en ze gewoon voeren zoals ze altijd doen als ze op stal staan. Die dan ook niet eens alle eigenaren melden dat ze plotseling op stal staan. Sommige paarden staan dan ineens 24 uur in een box en daarvan kan een deel dat weer niet goed verwerken. Triest, maar het gebeurt. Met zo'n wetenschappelijk onderzoek kan je dan toch aan je stalhouder duidelijk maken dat dit not done is en dat eigenaren in elk geval bericht van plotselinge veranderingen in het stalgebeuren moeten krijgen.
Nikass schreef:Fargo, ze drinken dus juist meer op stal, alleen helpt dat niet. Dus ik vraag me af of slobber geven dan enig effect heeft. Ik zou eerder zeggen ga meerdere keren per dag met je paard stappen of werken.
terpentijn schreef:Men weet toch ook dat paarden, na hun "stalperiode" in de winter, niet opeens op de grote weide gezet moeten worden in het voorjaar?
Ik snap werkelijk niet dat mensen dit zelf niet weten.
Een radicale overgang van voer (gras-hooi) is helemaal niet iets waar een paarden lichaam goed mee om gaat.
Ik kijk niet neer op "onderzoeken", ik vind het alleen een beetje achterhaald, ieder die zelf paarden heeft weet toch wel dat je die overgangen binnen-buiten (of omgekeerd) niet plots moet maken?
Dat geldt zelfs als je een paard verplaatst of verkoopt.
Paarden zijn qua spiijsertering nu eenmaal hele kwetsbare dieren. Hoe groot ze ook zijn.
Ook mentaal is een paard snel "stressy". Dat weet toch ook iedereen?
Jennyj01 schreef:Hoezo wordt je daar moe van? De vergelijking met het plat zijn van de aarde gaat natuurlijk niet op. Heb ik nog nooit iemand van af zien vallen. Of gehoord dat het gebeurt is. Maar paarden die plotseling stil staan of opeens naar buiten komen en daar problemen bij krijgen, kent iedereen wel. Vind dit soort "onderzoekjes" ook altijd van die open deur dingen.
En als ik dan bedenk dat dit voor mensen werk is waar ze voor betaald worden dan denk ik doe mij zo'n job
-en nog niet met ons gedeeld....
.