Plots opgestalde paarden lopen hoger risico op koliek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Plots opgestalde paarden lopen hoger risico op koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 17:44

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een aangepast dieet is nodig voor plots opgestalde paarden.
Foto: http://www.focussed.nl

Een snelle verandering van weide naar stal is niet goed voor een paard, dat weten veel paardeneigenaren. Dit wordt nu ook bevestigt met resultaten van nieuw onderzoek. Dierenartsen hopen dat nieuwe onderzoeksresultaten die onlangs zijn gepubliceerd paardeneigenaren stimuleren om hun stalmanagement te veranderen om de kans op koliek te verlagen.

Het onderzoek, waarvan de resultaten deze maand werden gepubliceerd in het Equine Veterinary Journal, was uitgevoerd bij dr. Sarah Freeman. Zij gebruikte zeven militaire paarden bij het Defence Animal Centre in Melton Mowbray, Groot-Brittannië.

De paarden werden 24 uur per dag in de gaten gehouden in de weide voor twee tot vier dagen. Daarna werden zij 14 dagen geobserveerd wanneer zij een ander stalregime kregen met lichte training.
"Het onderzoek liet zien dat ondanks de paarden meer dronken wanneer zij opgestald stonden, dit niet compenseerde voor de verandering in dieet en omgeving." zegt dr. Freeman. "Er was zowel sprake van minder darmactiviteit als van uitdroging van de darminhoud. Dit effect was het grootst in de eerste vijf dagen van het opstallen, waardoor dit als een risicoperiode voor koliek gezien kan worden."
Door de verminderde darmactiviteit en de uitdroging van de darminhoud kan onder andere verstoppingskoliek op de loer liggen.

Dr. Freeman hoopt dat dit onderzoek dierenartsen en paardeneigenaren kan helpen. "Wij zien zeker een toename in het aantal paarden met koliek wanneer zij plotseling opgestald worden." zegt Malcom Lorley, senior partner bij de Stable Close Equine kliniek in Hampshire. Hij voegt toe dat paarden die van de weide naar een stal verhuizen een aangepast dieet moeten krijgen en genoeg beweging.

Resultaten van een eerder onderzoek naar koliek liet al zien dat 59% van de paarden met koliek een recente verandering in stalmanagement had gehad en 43% niet gereden werd.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 15-04-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Re: Plots opgestalde paarden lopen hoger risico op koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:11

Mijn God, dit is toch niets nieuws, iedereen met enige hersens kan dit zelf wel bedenken....

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:13

Het lijkt mij inderdaad heel logisch. Maar goed fijn dat onderzoek dit ook laat zien.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 05:37

Ik ga dat ook eens onderzoeken. Ben benieuwd naar het resultaat. Wie weet kan dat ook andere bokkers helpen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:09

Tja... misschien goed onderzoek ivm advies stalrust bij bepaalde medische aandoeningen? Als het echt noodzakelijk is moet er minstensceen advies bij hoe risico op koliek zo klein mogelijk te houden...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:43

terpentijn schreef:
Mijn God, dit is toch niets nieuws, iedereen met enige hersens kan dit zelf wel bedenken....

Dat heet nou wetenschappelijk onderzoek doen.
Je ziet een fenomeen in de praktijk: hé, ik zie, als DA, in het begin van de herfst opeens meer koliekgevallen.
Dan ga je eerst eens tellen of je 'hunch' klopt, en ja, je hebt er in augustus gemiddeld 10, en in oktober opeens 60.
Dan bedenk je een hypothese: zijn er in de herfst meer wormen? drinken paarden in de herfst minder omdat het gras natter is? of staan paarden in de herfst opeens vaker binnen?

En dan ga je die hypotheses één voor één testen door onderzoek te doen.

En dan blijkt één van je hypotheses juist te zijn, en dat publiceer je dan in een vakblad, je doet een persbericht uit, en dat wordt dan verhaspeld door een journalist in de populaire pers opgenomen.

En dan weten alle betweters het opeens allang. En waarom? Omdat er meestal onderzoek gedaan wordt naar dingen die in de praktijk opvallen. Maar dan heb je nog geen bewijs of een meest logische aanname (hypothese) klopt...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:10

Ibbel schreef:
terpentijn schreef:

Dat heet nou wetenschappelijk onderzoek doen.
Je ziet een fenomeen in de praktijk: hé, ik zie, als DA, in het begin van de herfst opeens meer koliekgevallen.
Dan ga je eerst eens tellen of je 'hunch' klopt, en ja, je hebt er in augustus gemiddeld 10, en in oktober opeens 60.
Dan bedenk je een hypothese: zijn er in de herfst meer wormen? drinken paarden in de herfst minder omdat het gras natter is? of staan paarden in de herfst opeens vaker binnen?

En dan ga je die hypotheses één voor één testen door onderzoek te doen.

En dan blijkt één van je hypotheses juist te zijn, en dat publiceer je dan in een vakblad, je doet een persbericht uit, en dat wordt dan verhaspeld door een journalist in de populaire pers opgenomen.

En dan weten alle betweters het opeens allang. En waarom? Omdat er meestal onderzoek gedaan wordt naar dingen die in de praktijk opvallen. Maar dan heb je nog geen bewijs of een meest logische aanname (hypothese) klopt...

Bedankt voor je uitleg _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dit soort reacties op onderzoeken zijn een grote frustratie bij mij!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:56

Nou, iedereen weet het, maar toch zijn er stalhouders die met slecht weer de paarden ineens binnen halen en ze gewoon voeren zoals ze altijd doen als ze op stal staan. Die dan ook niet eens alle eigenaren melden dat ze plotseling op stal staan. Sommige paarden staan dan ineens 24 uur in een box en daarvan kan een deel dat weer niet goed verwerken. Triest, maar het gebeurt. Met zo'n wetenschappelijk onderzoek kan je dan toch aan je stalhouder duidelijk maken dat dit not done is en dat eigenaren in elk geval bericht van plotselinge veranderingen in het stalgebeuren moeten krijgen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 06:46

De hele dag op stal is natuurlijk nooit goed.
En plotselinge veranderingen daar kan een paard ook slecht tegen zeker met het in een keer veranderen van voer dat is al jaren bekent.
Nu het ook bewezen is kun je even wat meer druk uit oefenen op de stalhouder waar je paard staat want sommige mensen hebben er nu eenmaal aparte ideeën over.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:57

terpentijn schreef:

Het is wel degelijk nieuws. We weten wel dat verandering van stalregime invloed heeft maar niet wat er precies gebeurt en waarom...

"Het onderzoek liet zien dat ondanks de paarden meer dronken wanneer zij opgestald stonden, dit niet compenseerde voor de verandering in dieet en omgeving." zegt dr. Freeman. "Er was zowel sprake van minder darmactiviteit als van uitdroging van de darminhoud. Dit effect was het grootst in de eerste vijf dagen van het opstallen, waardoor dit als een risicoperiode voor koliek gezien kan worden."
Door de verminderde darmactiviteit en de uitdroging van de darminhoud kan onder andere verstoppingskoliek op de loer liggen

Nu weet je dat paarden 1) én te weinig drinken in zo'n periode 2) én minder darmactiviteit hebben maar ook nog eens 3) dat er uitdroging van de darminhoud optreedt.

DAT laatste en ook het eerste (dat ze minder drinken) dat weten we nu pas na dit onderzoek, of wil je zeggen dat je de darminhoud van je paard al een keer onderzocht hebt toen er een ander stalregime werd uitgevoerd. Dit is - zeker voor mensen met koliekgevoelige paarden - heel relevante informatie. Dit betekent dat je je paard dus kunt helpen op dit soort dagen door ze bijvoorbeeld hele dunne slobber te geven met veel vocht, zodat ze ondanks dat ze minder drinken TOCH genoeg vocht binnen gaan krijgen en er minder gauw verstoppingskoliek of andere koliek op zullen treden.

En aangezien ik vorige week mijn paard alsnog aan koliek verloren heb, vind ik dat er nooit genoeg informatie over koliek kan komen. Zodat we meer paarden kunnen redden en problemen kunnen voorkomen!
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-04-14 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:02

Jet schreef:
Nou, iedereen weet het, maar toch zijn er stalhouders die met slecht weer de paarden ineens binnen halen en ze gewoon voeren zoals ze altijd doen als ze op stal staan. Die dan ook niet eens alle eigenaren melden dat ze plotseling op stal staan. Sommige paarden staan dan ineens 24 uur in een box en daarvan kan een deel dat weer niet goed verwerken. Triest, maar het gebeurt. Met zo'n wetenschappelijk onderzoek kan je dan toch aan je stalhouder duidelijk maken dat dit not done is en dat eigenaren in elk geval bericht van plotselinge veranderingen in het stalgebeuren moeten krijgen.

Precies! Zo'n stalhouder heb ik ook gehad. Ontzettend frustrerend als je savonds op stal komt en je paard heeft opeens de hele dag op stal gestaan ipv op de wei.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:05

Fargo, ze drinken dus juist meer op stal, alleen helpt dat niet. Dus ik vraag me af of slobber geven dan enig effect heeft. Ik zou eerder zeggen ga meerdere keren per dag met je paard stappen of werken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:07

Nikass schreef:
Fargo, ze drinken dus juist meer op stal, alleen helpt dat niet. Dus ik vraag me af of slobber geven dan enig effect heeft. Ik zou eerder zeggen ga meerdere keren per dag met je paard stappen of werken.

Ze drinken wel meer maar nog niet genoeg > dus ze drinken uiteindelijk te weinig...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:55

Nikass, ja, en dan kom jij nog "toevallig" wel, maar wat als je het niet weet en toevallig die dag niet kan komen? Dan kan je ook niets regelen.

Koliek heeft helaas vele gezichten, logisch, het is een verzamelnaam. Maar al het onderzoek dat een of meerdere paarden kan redden is in mijn ogen prima!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:21

Men weet toch ook dat paarden, na hun "stalperiode" in de winter, niet opeens op de grote weide gezet moeten worden in het voorjaar?
Ik snap werkelijk niet dat mensen dit zelf niet weten.
Een radicale overgang van voer (gras-hooi) is helemaal niet iets waar een paarden lichaam goed mee om gaat.

Ik kijk niet neer op "onderzoeken", ik vind het alleen een beetje achterhaald, ieder die zelf paarden heeft weet toch wel dat je die overgangen binnen-buiten (of omgekeerd) niet plots moet maken?
Dat geldt zelfs als je een paard verplaatst of verkoopt.

Paarden zijn qua spiijsertering nu eenmaal hele kwetsbare dieren. Hoe groot ze ook zijn.

Ook mentaal is een paard snel "stressy". Dat weet toch ook iedereen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:31

Dat gebeurt op zich bij ons op stal ook niet, er wordt echt wel opgebouwd. Maar als het dan een dag vroeg in het voorjaar of in het najaar ineens heel slecht weer is, kan het toch zo zijn dat ze naar binnen komen en binnen blijven voor 1 of 2 dagen. Als je dat weet kan je er zelf op inspelen door die dagen in elk geval genoeg met je paard te doen, dan komen ze die dagen goed door hoor, ondanks de overgang gras/voordroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:34

terpentijn schreef:
Men weet toch ook dat paarden, na hun "stalperiode" in de winter, niet opeens op de grote weide gezet moeten worden in het voorjaar?
Ik snap werkelijk niet dat mensen dit zelf niet weten.
Een radicale overgang van voer (gras-hooi) is helemaal niet iets waar een paarden lichaam goed mee om gaat.

Ik kijk niet neer op "onderzoeken", ik vind het alleen een beetje achterhaald, ieder die zelf paarden heeft weet toch wel dat je die overgangen binnen-buiten (of omgekeerd) niet plots moet maken?
Dat geldt zelfs als je een paard verplaatst of verkoopt.

Paarden zijn qua spiijsertering nu eenmaal hele kwetsbare dieren. Hoe groot ze ook zijn.

Ook mentaal is een paard snel "stressy". Dat weet toch ook iedereen?

Men wist ook altijd dat de aarde plat was tot ze het bewijs vonden dat de aarde rond is.
Ik kan zo moe worden van deze reacties.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 04:42

Hoezo wordt je daar moe van? De vergelijking met het plat zijn van de aarde gaat natuurlijk niet op. Heb ik nog nooit iemand van af zien vallen. Of gehoord dat het gebeurt is. Maar paarden die plotseling stil staan of opeens naar buiten komen en daar problemen bij krijgen, kent iedereen wel. Vind dit soort "onderzoekjes" ook altijd van die open deur dingen.
En als ik dan bedenk dat dit voor mensen werk is waar ze voor betaald worden dan denk ik doe mij zo'n job ^)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:40

Jennyj01 schreef:
Hoezo wordt je daar moe van? De vergelijking met het plat zijn van de aarde gaat natuurlijk niet op. Heb ik nog nooit iemand van af zien vallen. Of gehoord dat het gebeurt is. Maar paarden die plotseling stil staan of opeens naar buiten komen en daar problemen bij krijgen, kent iedereen wel. Vind dit soort "onderzoekjes" ook altijd van die open deur dingen.
En als ik dan bedenk dat dit voor mensen werk is waar ze voor betaald worden dan denk ik doe mij zo'n job ^)

Deze "onderzoekjes" zoals je het zo fijn noemt, geven nu wel inzicht in WAAROM het fout gaat namelijk omdat de darminhoud opdroogt (door minder darmactiviteit) omdat er wel méér gedronken wordt maar toch nog nog niet genoeg. DAT zijn echt wel nieuwe details die men nog niet wist. We weten inderdaad allemaal wel dat paarden gevoelig zijn voor veranderingen in hun eet- en leefschema maar wat dit daadwerkelijk in hun darmen teweeg brengt, DAT wisten we echt nog niet - of had je dat zelf al ergens in een schriftje genoteerd ;-) :') -en nog niet met ons gedeeld....
Laatst bijgewerkt door fargo op 16-04-14 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:41

Joh! :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:42

Ik denk dat er genóeg paardeneigenaren of pensionhouders zijn die hier helemaal niet bij stil staan en daarom zijn dit soort onderzoeken wel degelijk heel belangrijk. Wij kunnen nu wel fijn allemaal roepen dat wij dit allemaal al wisten maar ook wij hebben het ooit aan den lijven ondervonden of het is ons ooit verteld door iemand anders. Kennis komt niet uit de lucht vallen ;).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:05

Bovendien weten ze nu waardoor het komt en geeft dit aanleiding tot het vinden van oplossingen. Niet geheel onbelangrijk...

Top Ibbel en Fargo!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:55

Ik vind het ook wel opvallend dat als je "heel moe" wordt van dit soort onderzoeken dat je dan wel dit topic aanklikt. Vanwaar die interesse dan toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:00

Ik dacht al toen ik de titel las 'o jee, hoe lang moeten we wachten op een reactie van een bokker die het allemaal al wel wist'.
Ik heb niet lang moeten wachten, de eerste reactie was al prijs. :')

Het wordt bijna een hobby. Iedere keer als er een onderzoek naar buiten wordt gebracht, klik ik het topic eigenlijk aan voor de bijdehante opmerkingen. Tot dusver ben ik nooit ontgoocheld geweest. _/-\o_

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:01

Mijn paard heeft een half jaar 24/7 buiten gestaan en is sinds 2 maand op stal gekomen waar ze nog niet buiten mogen. Ik merk gelukkig geen verandering. Ik eerlijk gezegd heb hier nog niet bij stil gestaan (maar ook grotendeels omdat mijn paard altijd al op een pensionstal heeft gestaan en ik nog veel te leren heb). Dus bij deze is het voor mij wel een nuttig onderzoek :)*
Maar hier wordt wel opgebouwd naar terug de paarden buiten zetten, eerst 1/2 uur per dag dan 5 uurtjes en dan na een 1,5 weken mogen ze er op blijven, zal net hetzelfde gaan als ze weer op stal moeten komen maar mijn paard heeft er nooit in de winter gestaan.