KNHS: Regels gebruik van helmcamera’s aangescherpt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

KNHS: Regels gebruik van helmcamera’s aangescherpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 08:27

www.knhs.nl
Ingezonden door darkadia

De laatste jaren wordt er door deelnemers aan KNHS - wedstrijden steeds vaker een helmcamera gebruikt tijdens de cross bij eventing of door menners in de marathon. Leuk en leerzaam om deze beelden na afloop te bekijken. Op Youtube en op de social worden verschillende opnames met de helmcamera gedeeld. Maar een helmcamera mag niet ten koste gaan van de veiligheid. Daarom is besloten om strenger toe te gaan zien op het gebruik van helmcamera’s bij eventing- en menwedstrijden. Helmen met camera’s die teveel uitsteken zijn niet toegestaan.

In het eventingreglement is de verplichting opgenomen om een veiligheidshelm, die voldoet aan de Europese norm NEN-EN 1384, te dragen. Deze helmen zijn uiteraard getest zonder dat hierop een camera is geplaatst. De vorm en de grootte van de camera heeft invloed op de eigenschappen van een helm en dus ook op de mate waarop deze de deelnemer beschermt. Het is veiliger om met een gestroomlijnde helm te rijden dan met een helm waarbij een camera er ver boven of opzij uitsteekt.

De afbeelding van de helm met camera zoals hieronder is toegestaan. Camera's op andere posities op de helm zijn niet toegestaan.

Afbeelding

Anoniem

Re: KNHS: Gebruik van helmcamera’s aangescherpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:36

Logisch, was een kwestie van tijd...

En gelukkig heb ik een gopro :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:40

Ik zat er ook al op te wachten. En ben heel blij met m'n gopro op de geoorloofde positie

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:44

Ben ik blij dat ik een gopro heb aangeschaft en niet zo eentje voor op de zijkant.
Maar is wel te begrijpen, lijkt me niet veilig als het uitsteekt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:57

Ik vraag me persoonlijk af of zo op de voorkant wel veiliger is. Als je daar nu op valt heb je met n beetje pech je camera op je neus/in je gezicht, want bij veel kracht zal helmcamera hoe dan ook niet op zijn plek blijven volgens mij. (Die van mij iig niet)
Maar op zich wel goed dat ze er aandacht aan schenken, veiligheid is belangrijk, maar meer tests lijken me wel op zijn plaats (kon iig weinig vinden over uitgevoerde tests).

Wel benieuwd of er mensen hier zijn die ervaring hebben met n val met helmcamera?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:08

Nu ben ik wel benieuwd naar het onderzoek die aantoont dat camera's op een andere plek onveilig zijn :+

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:10

Gelukkig heb ik de mijne SJ4000 ook zo ingesteld :)

Niekje51

Re: KNHS: Regels gebruik van helmcamera’s aangescherpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:00

Kan het wel begrijpen idd, een camera op je cap zal de veiligheid bij een val niet beworderen. Ik heb een camera sportbril, net zo handig, filmt alles wat ik zie en kan prima bij mijn cap gedragen worden.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:11

Niekje, zoiets als de google glass of hoe moet ik me dat voorstellen? Gezien ik zelf al een brill draag is het niet zo handig voor mij. Tenzij ik de lenzen in doe :+

Daarnaast heb je ook van die kleine smalle wat sommige bovenop de helm doe, zie daar niet in dat dat minder veilig is dan deze dingen.

Zolang ze maar niet afgeschaft worden zoals in België, vindt dat het iedereen zijn eigen beslissing is.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:26

Helemaal verbieden zou wel een duur grapje worden voor velen. Daar zullen geen vrienden mee gemaakt worden. Maarja...deze regel benadeelt ook al een hoop ruiters. Misschien een wetenschappelijk onderzoek opzetten voor het testen van helm camera's :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:57

Gelukkig heb ik destijds ook gekozen voor een camera die op deze manier vastzit. Ik gebruik de headstrip van de Go Pro :)

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:49

darkadia schreef:
Ik vraag me persoonlijk af of zo op de voorkant wel veiliger is. Als je daar nu op valt heb je met n beetje pech je camera op je neus/in je gezicht, want bij veel kracht zal helmcamera hoe dan ook niet op zijn plek blijven volgens mij. (Die van mij iig niet)
Maar op zich wel goed dat ze er aandacht aan schenken, veiligheid is belangrijk, maar meer tests lijken me wel op zijn plaats (kon iig weinig vinden over uitgevoerde tests).

Wel benieuwd of er mensen hier zijn die ervaring hebben met n val met helmcamera?

ik :j

Ben via de zijkant eraf gerold. Mijn camera zat met de headstrap (GoPro) vast maar die is inclusief camera van de cap af gegaan door de val.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:52

Ik ben vorig vrijdag eraf gevlogen met gopro, en alles was nog precies zoals ik het om had gedaan en bevestigd. Al ben ik niet keihard met mijn hoofd op de grond geknald, viel op de zijkant van mijn voet..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:13

Wat een bemoeizucht weer van het KNHS.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:10

Ben ook benieuwd waarop ze dit baseren. Vind het nogal wat om iets te verbieden als daar geen onderzoek tegenover zou staan.