Magnesium vermindert osteochondrose bij veulens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Magnesium vermindert osteochondrose bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:04

* Gezondheidsdienst voor Dieren / http://www.bokt.nl

Afbeelding
OC(D) is een aandoening van de gewrichten. Foto: http://www.focussed.nl
Een suppletie van mineralen kan de kans op het ontstaan osteochondrose (OC), een verbening van het kraakbeen in een gewricht, en osteochondrose dissecans (OCD), waarbij er een fragmentje los tussen de botstructuren van een gewricht zweeft, verminderen. Dit blijkt uit onderzoek dat de Gezondheidsdienst voor Dieren in samenwerking met voerproducent PAVO heeft uitgevoerd.

Het onderzoek liep over een periode van twee jaar. De onderzoekers bekeken het effect van suppletie van verschillende mineralen, waaronder fosfor en magnesium, bij veulens tot een leeftijd van een jaar. Hieruit bleek dat met name toediening van fosfor en magnesium bij jonge veulens de kans op het ontstaan van OC(D) significant verlaagde.

Twee groepen veulens werden onderzocht: in de eerste groep werden veulens van 0 tot 5 maanden onderzocht. Bij de veulens die extra magnesium en fosfor kregen (respectievelijk 4,05 gram magnesium en 2,50 gram fosfor per dag) had 21,9% OC tegenover 41,9% van de veulens in de controlegroep, die een placebo kregen.
Bij de tweede groep veulens, in de leeftijdscategorie van vijf tot twaalf maanden, verminderde extra magnesium OC met 14,3% terwijl de controlegroep gelijk bleef. Opvallend was dat vooral OC in de kniegewrichten posititief reageerde op de suppletie.

Het onderzoek is inmiddels gepubliceerd en hier te lezen.

polleman

Re: Magnesium vermindert osteochondrose bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:09

Waarom word er dan niet extra magnesium en fosfor toegevoegd in de pavo start en pavo podo grow??
Als je extra suplementen moet voeren heeft zon zak van pavo toch weinig zin??

en kan je net zo goed ander brok voeren mrt supplementen??

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:12

Dat wordt er toch ook extra aan toegevoegd? Dat zijn brokken waar al extra supplementen gericht op de doelgroep aan is toegevoegd. Je moet niet nòg een keer vanalles gaan toevoegen als je zoiets voert.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:17

De samenstelling van het supplement Podo®Care zit inderdaad ook verwerkt in Pavo Podo®Start en Pavo Podo®Grow. Maar zo hebben fokkers/eigenaren de keuze om alleen een supplement te voeren naast melk/ruwvoer of een volledige brok.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:26

Heb altijd mijn bedenkingen als een Fabrikant met zo'n 'onderzoek' naar buiten komt ...

Eerste vraag dat bij mij op kwam: hoe zijn de veulens geselecteerd ? Hoe heeft men bepaald dat de twee groepen gelijkwaardig waren ivm aanleg voor OC, hebben van OC enz enz?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:30

Als we nou eerst eens beginnen met de veulens later geboren te laten worden, ze direct dag en nacht naar buiten te doen, lossen we het merendeel van het probleem al op. Een veulen is "gemaakt" om binnen een uur te staan en met moeder mee te lopen. Doorgezakte koten, scheve benen, rare hoefjes: los het op door ze naar buiten te doen. Niet een uurtje in een sneu kampje of binnenbak: 24/7 eruit! Veulens horen NIET in een box!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:56

InekeN schreef:
Als we nou eerst eens beginnen met de veulens later geboren te laten worden, ze direct dag en nacht naar buiten te doen, lossen we het merendeel van het probleem al op. Een veulen is "gemaakt" om binnen een uur te staan en met moeder mee te lopen. Doorgezakte koten, scheve benen, rare hoefjes: los het op door ze naar buiten te doen. Niet een uurtje in een sneu kampje of binnenbak: 24/7 eruit! Veulens horen NIET in een box!

Als men ze alleen al overdag van 7 tot 18u buitenzet zou al een hoop schelen. (En dan niet alleen als veulen, maar de gehele opfok periode!) niet zoveel brok, meer ruwvoer en zo veel mogelijk buiten.
Helaas zie je steeds meer de "trend" vroege veulens te fokken (jan/feb) die "een uurtje" buitenspelen per dag tot het weide seizoen begint.... En waarom.... Als ze naar jongepaardencomp/keuring moeten zijn ze halfjaar ouder dan de veulens die gewoon in de lente/zomer geboren worden...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:04

Ashley5760 schreef:
InekeN schreef:

Als men ze alleen al overdag van 7 tot 18u buitenzet zou al een hoop schelen. (En dan niet alleen als veulen, maar de gehele opfok periode!) niet zoveel brok, meer ruwvoer en zo veel mogelijk buiten.
Helaas zie je steeds meer de "trend" vroege veulens te fokken (jan/feb) die "een uurtje" buitenspelen per dag tot het weide seizoen begint.... En waarom.... Als ze naar jongepaardencomp/keuring moeten zijn ze halfjaar ouder dan de veulens die gewoon in de lente/zomer geboren worden...

Uit ervaring merk ik dat grote oudere veulens hoger gescoord worden op keuringen. Dat zal wel de voornaamste reden zijn. Als de jury beter kijkt naar bouw en correctheid van een dier en niet naar maat en de uitstraling die er dan al op zit zouden waarschijnlijk sommige fokkers ook wel weer in de zomer veulens er bij hebben lopen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:26

Klopt helemaal die veulens zijn halfjaar ouder en dus halfjaar verder in training en geven daardoor vertekend beeld waardoor het "noodzakelijker" is geworden voor andere om zo vroeg mogelijk veulens te krijgen om mee te kunnen blijven doen... Helaas

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:32

Ashley5760 schreef:
Klopt helemaal die veulens zijn halfjaar ouder en dus halfjaar verder in training en geven daardoor vertekend beeld waardoor het "noodzakelijker" is geworden voor andere om zo vroeg mogelijk veulens te krijgen om mee te kunnen blijven doen... Helaas

Bij ons worden ze gewoon in de zomer geboren , ze moeten als 3 jarige maar stralen op de keuring. Fok niet voor het plaatje , fok om gezonde dieren te fokken. Ik heb mijn drachtige merries wel voor het eerst op de magnesium staan toevallig.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:00

Al mijn paarden staan standaard op magnesiumoxyde. Ook de veulens. Gewoon omdat uit onderzoek is gebleken dat paarden daar standaard te kort van krijgen en ik merk dat ze er geestelijk evenwichtiger van worden.
Geen dure merken maar gewoon 20 kg bij de Welkoop voor nog geen € 20. Ik geef het al jaren en ze blaken van gezondheid.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:29

Nu we het over magnesium hebben,.
Welke magnesium moet je dan voeren??
Je hebt zoveel verschillende soorten,
En alg je googeld zeggen ze dat bepaalde soorten niet goed zijn,
En alleen de duurdere is dit verkoops praatje of is dat ook echt zo?
Dit vraag ik omdat ik een fok merrie heb en snel gespannen is door verleden en heb tip gekregen magnesium te gaan bij voeren,
Voor meer onspanning maar ben al week aan Google.
en dan kom ik uit dat van paard natuurlijk het bete is, zon soort is ook te koop bij paarden drogist.

ik bedoel magnesium celaat.
dat staat dan dat je die moet voeren?
Maar zijn die anderen niet goed genoeg?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:40

Goh, wat een wereldnieuws, NOT.

Het is al jaren bekend dat magnesium een belangrijke skelet- en zenuwopbouwende funktie heeft. Een goede calcium/fosforverhouding is nodig om magnesium goed op te nemen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:25

Als men veulens langer bij de merrie zou laten i.p.v. soms maar 90 dagen!, meer buiten zou laten lopen op goede paardenweilanden en evt. goed zou bijvoeren ( en niet perse met populair, commercieel voer) dan zouden heel veel veulens en paarden veel gezonder zijn. Kennissen van ons "spenen" de veulens pas af een maand of 2 voordat de merrie het volgende veulen krijgt. Die veulens, eigenlijk jaarlingen, zijn dan volledig in staat om zelf te eten en al bijna afgespeend door de merrie zelf. Door ( te vroeg) afspenen missen veulens heel veel waardevolle stoffen uit de merriemelk, die met het ouder worden van het veulen van samenstelling veranderd. ( Vroeg) afspenen, en dat is eigenlijk alles onder de 7 maanden werkt dus averechts op de gezondheid en geeft dus problemen als OCD.

Magnesium is in maar enkele vormen goed opneembaar, celaat is een van de opneembare vormen, ben de naam van de andere vorm even kwijt.
Het voeren van andere magnesium verbindingen is redelijk zinloos.

Maar ik zou het niet zomaar even gaan bijvoeren, als het niet goed wordt opgenomen door andere tekorten/ problemen in het lijf dan is het zonde van het geld.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:30

Poeh 90 dagen is echt dieptriest zeg! Bij ons gaan ze niet voor 5-6 maanden weg! Wat een terugslag zullen die veulens dan krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:36

ElCid schreef:
Als men veulens langer bij de merrie zou laten i.p.v. soms maar 90 dagen!, meer buiten zou laten lopen op goede paardenweilanden en evt. goed zou bijvoeren ( en niet perse met populair, commercieel voer) dan zouden heel veel veulens en paarden veel gezonder zijn. Kennissen van ons "spenen" de veulens pas af een maand of 2 voordat de merrie het volgende veulen krijgt. Die veulens, eigenlijk jaarlingen, zijn dan volledig in staat om zelf te eten en al bijna afgespeend door de merrie zelf. Door ( te vroeg) afspenen missen veulens heel veel waardevolle stoffen uit de merriemelk, die met het ouder worden van het veulen van samenstelling veranderd. ( Vroeg) afspenen, en dat is eigenlijk alles onder de 7 maanden werkt dus averechts op de gezondheid en geeft dus problemen als OCD.

Magnesium is in maar enkele vormen goed opneembaar, celaat is een van de opneembare vormen, ben de naam van de andere vorm even kwijt.

Maar ik zou het niet zomaar even gaan bijvoeren, als het niet goed wordt opgenomen door andere tekorten/ problemen in het lijf dan is het zonde van het geld.

Ja, hee, wil jij even ophouden met problemen daadwerkelijk aan te pakken; dat is slecht voor de omzet van onderzoeksinstituten!

}:) }:) }:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:40

ikke schreef:
ElCid schreef:

Ja, hee, wil jij even ophouden met problemen daadwerkelijk aan te pakken; dat is slecht voor de omzet van onderzoeksinstituten!

}:) }:) }:)

Ja inderdaad. -O-

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:27

Jammer genoeg is dat nou net de kern van de waarheid. Er zijn nog veel te veel fokkers, professioneel en hobby, die om allerlei "vage" reden op 3 a 4 maanden spenen. 5 a 6 maanden is ook nog te vroeg, minstens 7 maanden om een veulen optimaal de voordelen van de merrie melk te laten benutten.
Maar de excuses;
- veulen trekt de merrie leeg
- we willen weer rijden
- we hebben geen ruimte
- het hoort zo
- etc, etc. etc.
worden altijd weer gebruikt. Simpel als je de veulens niet zo lang bij de merrie kan laten, met je niet fokken.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:43

Mijn veulens staan altijd in de groep dus bij moeders. Na een maand of 7 of 8 slapen ze in de stal naast mama maar overdag drinken ze nog gewoon tot mijn merrie ze zelf afspeent.
Geen uierontsteking, geen stress en happy paarden. En mijn merrie is duidelijk rustiger en evenwichtiger met de magnesium dus blijft ze het gewoon krijgen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:39

ElCid schreef:
Jammer genoeg is dat nou net de kern van de waarheid. Er zijn nog veel te veel fokkers, professioneel en hobby, die om allerlei "vage" reden op 3 a 4 maanden spenen. 5 a 6 maanden is ook nog te vroeg, minstens 7 maanden om een veulen optimaal de voordelen van de merrie melk te laten benutten.
Maar de excuses;
- veulen trekt de merrie leeg
- we willen weer rijden
- we hebben geen ruimte
- het hoort zo
- etc, etc. etc.
worden altijd weer gebruikt. Simpel als je de veulens niet zo lang bij de merrie kan laten, met je niet fokken.

dit vind ik wel erg kort door de bocht, ik moest toch echt mijn veulen met 5 maanden bij de merrie weg halen (staat nog wel gewoon thuis hoor met vriendje) maar heel de dag op dik gras, onbeperkt goed! voordroog hooi, genoeg brok.. het hielp allemaal niks de merrie was stik mager, het probleem met die merrie is dat ze alles wat ik er in stop aan het veulen geeft dus ja die zag er prachtig uit. is dat een reden om niet met die merrie te fokken omdat ze zo n goede moeder is?.. nee.. dit was dan wel haar laatste veulen idd mede de reden dat ik haar amper op gewicht kan houden. maar het is niet altijd zo zwart wit als je denkt gezien ik het liefst zag dat dit veulen die toch thuis blijft nog een stuk langer bij moeders kon blijven..

verder mee eens dat sommige mensen de (jonge) paarden veeel te weinig naar buiten doen :( het komt zelfs nog vaak voor dat ze in de opfok heel de winter!! binnen staan.. belachelijk waarom wil men daar de veulens hebben? zal nu best iemand tegen t verkeerde been schoppen maar voor mij is het veel te belangrijk dat ze lekker naar buiten gaan! mijn hengsten kan ik bijv niet thuis houden maar die gaan naar m n werk, s winters gaan ze om half 8 smorgens naar buiten op het gras! (zandgrond) en komen ze einde van de dag binnen. zomers gaan ze wanneer er genoeg gras is al dag en nacht naar buiten (dat verschilt van april of mei, ligt er aan wanneer er genoeg gras is)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:29

Uitzonderingen, bevestigen ook hier weer, de regel. Soms is er geen keus maar de meesten die zo vroeg spenen hebben we degelijk een keuze en doen het vaak om de verkeerde redenen of omdat "het zo hoort".

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:21

Inderdaad lekker de veulens zolang mogelijk bij de merrie. Hier lopen ze meestal tot het volgende jaar bij de merrie. Tenzij ze verkocht worden dan gaan ze. Niet eerder dan met 6 maand er af.
En wat zeker belangrijk is beweging!
Het liefst heb ik het jonge spul zomer en winter buiten. Op een gegeven moment kunnen ze in de winter niet meer op het land zo rond eind december en dan gaan ze 's nachts op stal en overdag in een gemengde leeftijden groep naar buiten. Krijgen ze goed opvoeding van de oudere merries.