Kreupelheid aan de achterbenen oorzaak van schuivend zadel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Kreupelheid aan de achterbenen oorzaak van schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:12

* http://www.thehorse.com / http://www.bokt.nl

Onderzoek wijst uit dat kreupelheid aan de achterbenen een vaak voorkomende oorzaak is van een schuivend zadel. Daarnaast bleek dat de frequentie van kreupelheden bij sportpaarden hoog is.

Meestal wordt gedacht dat een schuivend zadel komt door een slechte pasvorm van het zadel, een slecht zittende ruiter of door asymmetrie van de paardenrug. Echter blijkt uit nieuw onderzoek dat een kreupelheid aan de achterbenen vaak de oorzaak is van een schuivend zadel.

Van de 506 sportpaarden in training die onderzocht werden, was 46% kreupel of hadden zij een stijve, onregelmatige galop. Van deze paarden had 12% last van een schuivend zadel, waarbij dit vooral voorkwam bij de paarden met een kreupelheid aan een van de achterbenen. Er werd nauwelijks asymmetrie van de paardenrug gevonden, maar 37% van de ruiters zat wel slecht. De onderzoekers zeggen dat dit waarschijnlijk een gevolg is van een schuivend zadel, in plaats van dat het een oorzaak is, zoals eerder werd gedacht.

"Met deze gegevens blijkt dat paarden die kreupel lopen aan de achterbenen of andere abnormaliteiten aan de gangen hebben 50 keer meer kans hebben op een schuivend zadel, in vergelijking met andere paarden." zegt Greve. "Daarnaast bleek bijna de helft van de paarden onregelmatig of kreupel, dit betekent dat veel paarden kreupel lopen zonder dat het herkend wordt door de trainer of ruiter."

Klik hier om het gehele onderzoek te lezen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:22

Maar wat was er eerder; gaat het zadel schuiven door een kreupel paard, of wordt een paard kreupel door een schuivend zadel?

Oliefanter

Re: Kreupelheid aan de achterbenen oorzaak van schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:25

Weer een knap staaltje statistiek zo te lezen... EEN verband wil toch niet zeggen een CAUSAAL verband? Jezus...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:27

linky schreef:
Maar wat was er eerder; gaat het zadel schuiven door een kreupel paard, of wordt een paard kreupel door een schuivend zadel?

Dat vraag ik mij ook af.. Ik denk eigenlijk dat een paard juist kreupel gaat lopen door een schuivend zadel.. Het is over het algemeen bekend dat paarden kreupel kunnen gaan lopen achter door slecht passende/ schuivende zadels.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:33

linky schreef:

Onderzoek wijst uit dat kreupelheid aan de achterbenen een vaak voorkomende oorzaak is van een schuivend zadel.

Doordat een paard kreupel is, gaat het zadel schuiven, dat is wat ik hieruit begrijp.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:34

en dan nu graag een onderzoek naar hetzelfde maar dan zonder zadel.... ahhh please!!! :D 37 % van de ruiters zat slecht.. waardoor schuift een zadel? juist doordat men op beugels leunt/vertrouwd... en daardoor je eigen onbalans probeert te herstellen in mijn ogen. kom op zeg.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:36

een schuivend zadel veroorzaakt kreupelheid, zo lees ik het hihi, maar idd zou je het anders kunnen lezen. Ik denkdat een paard zelf veel moet corrigeren om de verschoven ruiter op te vangen en zo overbelast raakt in achterbenen? zo begrijp ik het dan weer

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:36

Dit ondezoek stond vorig jaar al op bokt?!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:39

Oliefanter schreef:
Weer een knap staaltje statistiek zo te lezen... EEN verband wil toch niet zeggen een CAUSAAL verband? Jezus...

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:40

XxSasjuhh schreef:
Dit ondezoek stond vorig jaar al op bokt?!

Het komt mij ook heel bekend voor :j

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:45

Het gehele onderzoek kan je alleen lezen als je lid bent, misschien ook handig om te vermelden in de openingspost. ;)
Dit onderzoek heeft aangetoond dat kreupelheid van de achterbenen een mogelijke oorzaak kan zijn van een schuivend zadel en een als gevolg slecht zittende ruiter.
Over het omgekeerde effect gaat dit onderzoek niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:48

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:54

linky schreef:

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Een schuivend zadel kan er volgens mij ook goed voor zorgen dat het paard niet goed met de achterbenen KAN bewegen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:56

linky schreef:

Of kreupelheid en schuivend zadel door slechte ruiter??
Veel zadels worden aangemeten als paard net is aangekocht, een slechte ruiter kan bespiering in de rug er in no time af rijden.
En gevolg is slecht passend zadel , en wellicht kreupelheid....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:57

Logisch: scheef paard gebruikt niet beide achterbenen (of voorbenen) gelijk en wordt niet op de juiste manier gereden= nog schever = schuivend zadel. Ik weet niet waarom ze asymmetrie van de paardenrug heel iets anders vinden? Dat staat toch behoorlijk in verband met de benen. De rug blijft niet 1 recht vlak in beweging. Alleen op een rechtgericht paard ligt het zadel netjes recht op de rug ipv. meer naar 1 zijde te zakken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:58

Het lijkt me niet te onderzoeken waar de kreupelheid door komt, wat oorzaak is, wat gevolg, al helemaal niet met de variabelen dat er ook nog slechte ruiters in het spel zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:00

Lijkt mij ook idd. Juist omdat het allemaal met elkaar in verbinding staat.

Ik vind het eerder schokbarend dat er zoveel sportpaarden kreupel zijn, en de ruiter het niet door heeft. Geen verassing overigens....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:02

Dat is inderdaad schokkend....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:22

Nou zelf meegemaakt dat dit dus wel degelijk kan. Paard met slag in het wiel achter door zadel. Een maatzadel wel te verstaan.

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:03

Blijheid schreef:
Gevonden, het is niet hetzelfde onderzoek (oa het aantal paarden is verschillend) maar zo op het eerste oog lijkt het wel erg op elkaar :j
[VN] Verband tussen zadelverschuivingen en kreupelheid gevonden

In bovenstaand onderzoek vermelden ze, dat "Verdere wetenschappelijke studies zijn gepland, met de steun van de Saddle Research Trust."
Dat hebben ze dus gedaan, met een grotere groep paarden.

De conclusie van het onderzoek:
"Many horses with hindlimb and/or forelimb lameness go unrecognised. Saddle slip may be a sign of hindlimb lameness. Education of the equestrian population to identify lameness and saddle slip is required" (uit de link die de openingspost vermeld).

En ik denk, dat dat geen slecht ding is.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:47

maar waarom zou je op een kreupel paard rijden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:19

"Daarnaast bleek bijna de helft van de paarden onregelmatig of kreupel, dit betekent dat veel paarden kreupel lopen zonder dat het herkend wordt door de trainer of ruiter."

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:38

pipo schreef:
en dan nu graag een onderzoek naar hetzelfde maar dan zonder zadel.... ahhh please!!! :D 37 % van de ruiters zat slecht.. waardoor schuift een zadel? juist doordat men op beugels leunt/vertrouwd... en daardoor je eigen onbalans probeert te herstellen in mijn ogen. kom op zeg.

Ik heb ook eens een ander zadel getest op mijn paarden. Wat ik er van vind? Zadel is een hulpmiddel. Ook voor de ruiter. Dus een zadel moet niet alleen bij een paard passen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:39

Interssant artikel :j Waarschijnlijk dus de reden waarom mijn vz-paard kreupel is geworden.

vencedor schreef:
Nou zelf meegemaakt dat dit dus wel degelijk kan. Paard met slag in het wiel achter door zadel. Een maatzadel wel te verstaan.

Dat hoeft niks te zeggen, als een zadel aangemeten word en het paard is dan goedkoop gewicht, en het paard valt daarna af of komt aan, dan past het hele zadel dus niet meer.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:54

Het artikel beschrijft hoe een verschuivend zadel een aanwijzing zou kunnen zijn dat het paard een probleem heeft in de achterhand. Niet dat een verschuivend zadel kreupelheid veroorzaakt. Goed blad, the horse, ben al jaren abonnee en onderzoeken die ze doen zijn goed onderbouwd en voegen wat toe.