Zege Grand National naar Pineau De Re

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zege Grand National naar Pineau De Re

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 11:02

http://www.nos.nl / http://www.bokt.nl

Het is de meest prestigieuze steeplechase ter wereld. De Grand National in het Engelse Aintree. Wereldwijd zaten gisteren om 17.15 uur meer dan 600 miljoen mensen voor de buis om te kijken welk paard de afsluitende race won. De Grand National kent een zwaar parcours. Eergisteren vielen vier ruiters; twee van hen, Mikey Fogarty en Paul Carberry, gingen voor de zekerheid naar het ziekenhuis. Fogarty raakte zo geblesseerd dat hij zijn plek tijdens de finalerace moest afstaan aan Katie Walsh. Zij is geen onbekende in de Grand National, ze eindigde twee jaar geleden als derde.

Tijdens de Grand National doen maximaal 40 combinaties mee. De paarden springen over een parcours van vier mijl en drie en een halve furlong (7.141 meter) met 30 hindernissen.

Vorig jaar zijn, nadat in de twee voorgaande edities paarden waren omgekomen, twaalf hindernissen aangepast zodat ze veiliger zijn voor de paarden. Dat was vorig jaar al een succes, omdat alle paarden en ruiters veilig uit de race kwamen. Veertien hagen worden twee keer genomen, alleen the chair en the water-jump slechts eenmaal. Om ongelukken te voorkomen, heeft de organisatie aan de ruiters gevraagd om in het begin van de race niet op volle snelheid te springen. En hoewel er dit jaar wel een aantal paarden hun ruiters verloren (en een weigering tot starten) zijn er wederom geen ernstige ongevallen gebeurd.

De race wordt sinds 1839 gehouden. Het is niet alleen een sportief hoogtepunt in de paardensport, ook de gokkantoren spinnen garen bij het evenement. Naar verwachting is er voor bijna 300 miljoen euro gegokt op de race.

Favorieten waren dit jaar Teaforthree, Cheltenham Gold en Tidal Bay. Had dit paard gewonnen dan was het met zijn 13 jaar het oudste paard dat ooit de Grand National gewonnen zou hebben. Er deden meerdere paarden van boven de tien jaar oud mee. De winst ging echter naar outsider en Marresca Sorrento-zoon Pineau De Re (25:1), die zich ook al goed liet zien tijdens het Cheltenham Festival. De winnaar van het Cheltenham Festival deed ook mee, maar kwam ten val bij de negende heg.

Jockey van de elfjarige Pineau De Re was Leighton Aspell. Aspell alsmede nieuwkomer trainer Richard Newland waren buiten zinnen. Voor Aspell kan het als kroon op het werk worden gezien. In eerste instantie zou Sam Twiston-Davies Pineau De Re rijden, maar de laatste koos ervoor om Tidal Bay te rijden, een slechte beslissing aangezien hij ten val kwam bij de achtste heg. De inmiddels 37-jarige Aspell ging in 2007 met 'pensioen', maar kwam in 2009 toch weer terug in het raceveld. Zijn laatste grote zege tijdens de Grand National stamt uit 2003.

De eigenaren van Pineau de Re ontvingen een bedrag van 680.000 euro. In totaal is er dit jaar een miljoen pond (1,2 miljoen euro) verdeeld.

Op gepaste afstand (vijf lengtes) werd Balthazar King tweede. Double Seven (onder AP. McCoy) werd derde.

Foto van de winnaar
Een overzicht van de vorige Grand National winnaars en waar zij nu zijn

Apple

Re: Zege Grand National naar Pineau De Re

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:15

Mooie race :j

Wat leuk dat artikeltje over wat de nu gepensioneerden vorige winnaars doen :-) Die foto met de pauw :))

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:37

Wow toch een gaaf gezicht!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:52

Mooie race , gisteren heb ik het wel gemist . Nu gelijk bekeken , wat liepen er mooie paarden tussen . En 4 leuke schimmels.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:13

Wat een leuk stuk ook over de eerdere winnaars!
Fijne wedstrijd :j

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:11

Kippenvel bij het kijken van het filmpje! Wat een race..!! Hou altijd me hart vast met die loslopende paarden voorop.. vaker gezien dat ze plots weigeren en dan de hele groep hinderen. Helaas gister gemist, maar wat een race weer... de conditie die die paarden en jockeys hebben. Respect! Hoop er toch ooit een keer in real life bij te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:24

Indrukwekkend weer zoals elk jaar , ze gaan gewoon kneiterhard als een gek over de hindernissen en als je van je paard valt heb je een probleem := . Respect dat je dit als jockey durft

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:29

En die arme Brendan (jongste jockey vd race!), bij de 2e valse start startte zijn paard wel maar bij de uiteindelijke 3e start was hij het die achterbleef (zoals te zien is op het filmpje). Super toch weer hoe nuchter hij eronder blijft, hij postte op fb een grapje over de start en hoopte op een betere kans volgend jaar. Maar wat een toprace toch weer! Mijn god toen Long Run and Teaforthree vielen hoorde je iedereen wel even schrikken... Mijn collega en ik hadden Double Seven, Big Shu, Walkon and Wayward Prince in de sweepstake in mijn lokale pub, helaas AP kwam derde -O- . Ga volgend jaar proberen om de drie dagen erheen te gaan met mijn collega! Nog nooit geweest en het schijnt weer heel anders te zijn dan Cheltenham of Royal Ascot. :#

- Double Seven was joint favourite, dus ook één van de favorieten :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:10

Mooie race, alle favorieten eruit en een eigenlijk gepensioneerde jockey die de Grand National wint, geweldig! Plus: een paard gefokt door ons aan de start, en gefinished zonder blessures oid! Super trots :D (Buckers Bridge)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:53

Wat goed ArGieVai! Dan maak je de race echt op een heel andere manier mee lijkt mij zo :-)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:03

hm ff geteld er gingen 10 paarden onderuit, 13jockeys kregen vliegles en een of twee paarden zonder ruiter haalde de finisch. ik vind dit heftig om te zien

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:28

:') Dat paard dat achterblijft omdat het niet wil lopen. Doet me denken aan dat gestolen renpaard, wat een dressuurpaard blijkt te zijn, van die reclame.