Giftige plant eist tweede dodelijk slachtoffer *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Giftige plant eist tweede dodelijk slachtoffer *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:45

Facebook / http://www.bokt.nl

Vorige week waarschuwde de Gezondheidsdienst voor Dieren en de Sectorraad Paarden al voor hooi wat uit de Eifel, Duitsland komt. Hierin zou de plant Herfststijlloos in voor kunnen komen, wat giftig is voor paarden.

De plant eiste vorige week al een paardenleven, en maakte een ander paard zeer ziek. En nu is een mogelijk tweede dodelijk slachtoffer gemeld, een twintigjarige merrie uit Sleeuwijk kreeg na het eten van haar hooi neurologische atactische verschijnselen kreeg en vervolgens dood neerviel. Het hooi werd vervolgens onderzocht en er zijn vermoedens dat het opnieuw om Herfststijlloos gaat, echter kan dit nog niet met zekerheid bevestigd worden. Nieuwe onderzoekstechnieken moeten hierin duidelijkheid gaan scheppen. De partij hooi van het tweede dodelijke slachtoffer kwam echter niet uit de Eifel, maar uit Metz.

De plant is in Nederland zeer zeldzaam, maar komt in zuidelijkere gebieden veel voor. De plant bevat de stof colchicine, wat giftig is voor meerdere diersoorten, waaronder het paard. Inname van de stof leidt tot irritatie van de slijmvliezen, diarree, een verslechterde nierfunctie en problemen met het centraal zenuwstelsel.

Klik hier voor een foto van de plant.

uiltje001

Re: Giftige plant eist mogelijk tweede dodelijk slachtoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:11

In Hengelo (ov.) derde slachtoffer!

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:21

Beter wordt hooi uit frankrijk aan de ban gelegd om meer slachtoffers te voorkomen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:27

Jeetje, wat vreselijk zeg!

Hoop nu oprecht dat er meer NL hooi gewoon gedroogd gaat worden en niet allemaal gesealed, dan hoeft er hopelijk minder geïmporteerd te worden.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:46

Tjee wat erg. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen. Weet iemand waar je hooi/gedroogde plantjes kan laten onderzoeken als je vermoed dat je hooi hebt wat van zo een partij kan komen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:50

joafan2003 schreef:
Beter wordt hooi uit frankrijk aan de ban gelegd om meer slachtoffers te voorkomen!

Verklaar je nader want het artikel gaat over hooi uit de Eifel Duitsland en Metz ligtin het N-O van Frankrijk.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:52

Metz ligt in Frankrijk.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:53

Wat erg!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:49

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 06:48

uiltje001 schreef:
In Hengelo (ov.) derde slachtoffer!

Waar kwam dat hooi dan vandaan?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 06:50

Wat erg allemaal hier zit je toch echt niet op te wachten.
Zijn er duidelijke foto's hoe de planten eruit zien?

Op stal hebben we hooi uit dezelfde woonplaats weet niet of de plant overal voorkomt tegenwoordig?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 06:51

Oh bah wat naar. Ben blij dat wij hooi van eigen land hebben..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 06:54

Ik ken de mensen van het tweede slachtoffer persoonlijk, ze zijn gewoon bang om überhaupt nog hooi te voeren na dit tragische incident...

Verschrikkelijk, er zou eigenlijk toezicht op dit soort dingen moeten komen, maar dat is natuurlijk niet haalbaar.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:01

melaniepk schreef:
Ik ken de mensen van het tweede slachtoffer persoonlijk, ze zijn gewoon bang om überhaupt nog hooi te voeren na dit tragische incident...

Verschrikkelijk, er zou eigenlijk toezicht op dit soort dingen moeten komen, maar dat is natuurlijk niet haalbaar.

Dat kan ik me heel goed voorstellen!! Je vertrouwd geen enkel baal hooi meer vreselijk!

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:08

Je wordt bijna bang om je paard eten te geven.....
Wat verschrikkelijk zeg!
Sterkte voor de eigenaren en ik hoop echt dat het bij deze 3 blijft..(hoe erg ook al)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:40

Dat is een voordeel van hooi voeren dat lokaal is gewonnen, je weet in ieder geval zo n beetje waar het vandaan komt en wat erin zit.

Nare situatie zo als je geen ruwvoer meer durft te geven en je een hele berg hebt liggen van mogelijk dodelijk hooi. Alleen waarom is er nu opeens een probleem mee, de plant groeit daar al jaren en zal denk ik ook al jaren in het hooi zitten. Waarom dan nu opeens ellende ermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:31

karuna schreef:
Dat is een voordeel van hooi voeren dat lokaal is gewonnen, je weet in ieder geval zo n beetje waar het vandaan komt en wat erin zit.

Nare situatie zo als je geen ruwvoer meer durft te geven en je een hele berg hebt liggen van mogelijk dodelijk hooi. Alleen waarom is er nu opeens een probleem mee, de plant groeit daar al jaren en zal denk ik ook al jaren in het hooi zitten. Waarom dan nu opeens ellende ermee?

Plus het feit dat herfsttijloos een naaktbloeier is. Bloemen in de herfst blad in het vroege voorjaar.
Dus nu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:33

Ik snap je opmerking niet helemaal, verbaasd het je ook of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:38

karuna schreef:

Foto laat blad en bloem zien.
Heb die dingen in mijn tuin staan en bij mij is het september oktober bloemen en nu blad. Bloemen zijn meestal in november december helemaal weg door regen en/of vorst.
Vind de foto's daarom een beetje vreemd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:01

Kan zijn dat het verdroogd blad is dat in het hooi gevonden is, als het nu in blad zit zit het er ook nog wel in rond hooitijd. Zolang er geen bloemen inzitten valt het ook niet op dat het daar groeit.

Mij bevreemd het alleen dat nu opeens er problemen mee zijn, tenzij het plantje explosief is gegroeit overal.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:45

Morganlefay schreef:
karuna schreef:

Heb die dingen in mijn tuin staan en bij mij is het september oktober bloemen en nu blad. Bloemen zijn meestal in november december helemaal weg door regen en/of vorst.
Vind de foto's daarom een beetje vreemd

Dat is geen bloem denk ik maar een vrucht
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Colchicum_autumnale_050505.jpg

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:06

Misschien door de zachte winters ? Laat nog gehooit ?
Wie zal het zeggen.
Feit is dat de boeren die het hooi winnen het blijkbaar geen zak interesseert, money money, money....
Dat er dieren sterven en mensen ontroostbaar zijn en een trauma hebben daardoor is bijzaak.
Triest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:08

Afgelopen winter was zacht maar de winters daarvoor juist niet.en het hooi dat nu gegeten wordt is vorig jaar gehooid waarschijnlijk (of eerder als je pech hebt) en dat is na een erg strenge winter juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:25

karuna schreef:

Vind de foto's daarom een beetje vreemd[/quote]

Dat is geen bloem denk ik maar een vrucht
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Colchicum_autumnale_050505.jpg[/quote]

dat is de vrucht
De andere foto geeft een zo als ik het kan zien een verdroogde bloem weer.
zaaddozen zijn redelijk hard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:53

Als je op duitse/oostenrijkse sites leest bloeit de plant in het najaar, zonder blad. De zaden blijven zitten en verdrogen. In het voorjaar komt het blad. Tot ongeveer half juni zijn die zaden nog dicht, dan gaan ze open en verspreiden ze zich. De moederknol maakt een bijknol en daar komt weer in het najaar een nieuwe bloem uit.
Als je voor half juni maait, zit er in dat hooi/die voordroog dus zowel blad als zaden. Daar kan dus geen paard tegen, ze herkennen het dan niet en voor jongere en oudere paarden is iets van rond de 2 kg. voldoende om er dodelijk ziek van te worden. Voordroog schijnt nog erger te zijn omdat het dan niet meer verder gedroogd wordt. Overigens schijnt het ook hiermee te zijn dat het het ene jaar giftiger is dan het andere jaar. Dat heb ik ook al gelezen over de esdoornzaden die AM veroorzaken.
Ergens las ik dat het een beschermde plant is, maar op andere sites stond duidelijk hoe je ze het beste kan bestrijden. Doordat we tegenwoordig geen zware bestrijdingsmiddelen meer ( mogen) gebruiken, steekt het meer en meer de kop op in zowel Zuid-Duitsland als Noord-Duitsland ( en dus in Frankrijk langs de grens met Duitsland). Bestrijden is door afmaaien en de resten wegdoen, voordat de zaden verspreiden. Of uitsteken, maar dan ben je wel even bezig. Het komt ook doordat er minder bemest wordt, vooral op weides die dan weer nat en dan weer droog zijn.
Gelukkig voor ons is het in Nederland nog niet in weilanden gevonden, als het net als met JKK zou gaan hebben we hier ook een groot probleem.