De Paardenkrant op bezoek bij de Koniks Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

De Paardenkrant op bezoek bij de Koniks Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:36

http://horses.nl / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een konikmerrie met veulen. Foto: Erwin B

Na de laatste, erg zachte, winter is de redactie van De Paardenkrant samen met de boswachters van Staatsbosbeheer en fotograaf Arnd Bronkhorst naar de Oostvaardersplassen gegaan om met eigen ogen te zien hoe het de kuddes Konikpaarden vergaat.

De kuddes blijken er goed doorvoed uit te zien, alleen bij de oude paarden is in een enkel geval de ribben te zien. Ook de werking van het hoefsysteem blijkt geen kreupelheden veroorzaakt te hebben gedurende de winter.
In het geval er sprake is van een onomkeerbaar ziekteproces door de omstandigheden, wordt een dier afgeschoten om mogelijk lijden te voorkomen. De boswachters worden hierin begeleid door een veterinair.

Redactielid Dirk Willem Rosie is blij te constateren dat de kuddes er goed bij staan, maar ook dat het geweer altijd bij de boswachters paraat staat wanneer er ingegrepen moet worden.

Een video van Arnd Bronkhorst

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:37

Een verhaal heeft altijd 2 kanten...
Ben benieuwd hoe het daar is, zal er graag zelf een keer rondlopen!

8nnemiek

Re: De Paardenkrant op bezoek bij de Koniks Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:40

Ze hebben dit jaar geluk gehad dat we zo'n warme winter hadden, anders hadden de paarden er niet zo goed bij gelopen ben ik bang.
Ik blijf het vreselijk vinden, een grote wei met paarden aan hun lot overlaten als het voedsel op is..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:44

Er is hier al een topic over...
Ik vind het een prachtig gebied en ben blij dat de paarden zo'n vrij leven hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:44

Is met een zachte winter het leed van de voorgaande jaren vergeten? Lijkt er wel op.

De OVP zijn serieus overbevolkt. Er is onvoldoende voedsel voor alle grote grazers. Ze vernielen de infrastructuur. En dan gaat niet veranderen als er niet serieus en ieder jaar weer ingegrepen wordt. Proactief ingegrepen wordt, en niet de "natuur zijn gang laten gaan".

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:51

Cassidy schreef:
Is met een zachte winter het leed van de voorgaande jaren vergeten? Lijkt er wel op.

Neem aan dat er ook toen geweren voorhanden waren?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:14

Ze zouden een natuurlijke vijand moeten hebben op de Oostvaardersplassen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:14

Tractor en grote container net weg die alle lijken weghaalt?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:15

Yaemyn schreef:

Nee ze moeten óf hengsten castreren óf voor de winter de helft afschieten.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:19

Afschieten? Ze willen toch de natuur zijn gang laten gaan? Wolven plaatsen, die pakken de oude en zieke en houden de populatie bij. Veel beter dan honderden dieren doodschieten als je het mij vraagt.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:19

Yaemyn schreef:

Dat treft, de wolf is druk bezig terug te komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:24

Ah, dat geweer heb ik dan net even gemist toen die kreupele pony dagen de kudde achterna strompelde en dat veulen langzaam dood ging in ' de nieuwe wildernis' :+

Stophetleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:49

ruitje schreef:
Ah, dat geweer heb ik dan net even gemist toen die kreupele pony dagen de kudde achterna strompelde en dat veulen langzaam dood ging in ' de nieuwe wildernis' :+

Ik zal je dan maar even uit de droom helpen.
Dit kreupele veulen is direct nadat de opnamen gemaakt zijn dood geschoten.
En hoe weet ik dat? Dat is mij door de desbetreffende beheerder zelf verteld.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:18

Isegrim schreef:
Yaemyn schreef:

Dat treft, de wolf is druk bezig terug te komen.

Dat is dan jammer voor de wolf, want de ovp zijn omheind. Ik vind dit hele project een schandaal. Zie youtube de nieuwe wildernix

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:53

NoName126 schreef:
Dat is dan jammer voor de wolf, want de ovp zijn omheind. Ik vind dit hele project een schandaal. Zie youtube de nieuwe wildernix

Gezien, maar ook hele andere kanten van het verhaal gehoord en gezien.

Tijdens een strenge winter gaan er in de natuur miljoenen beesten dood. Maar gek genoeg hoor ik nooit iemand over zielige herten, reeën, vossen... Nee, het zijn de paarden waar mensen zich druk over maken, want dat zijn huisdieren met een hoge aaibaarheidsfactor.

Net als die hypocriete krokodillentranen over paardenvlees uit Zuid-Amerika. Voor een paar euro per kilo vlees willen kopen en dan verbaasd zijn hoe het geproduceerd wordt. En de mensen die daarover nu beledigd zijn, kopen zonder scrupules gewoon een stuk plofkip. Mensen... :x

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:12

Maakt het ene leed het andere goed Isegrim? Trouwens absurd dat invoeren van paardenvlees, prima verzorgd vlees uit eigen achtertuin beschikbaar....

Geweldig om te zien hoe hard SBB weer bezig is om de publieke opinie te bewerken.... Tja, een zachte winter maakt geen zomer....

Er sterven nu wellicht minder dieren, maar dat kan betekenen dat er des te meer leed is volgende winters.

Dieren die door ons daar zijn neergezet, landbouwhuisdieren in een heel groot weiland, door ons ingezaaid.... Heel veel maakt nog geen natuur.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:20

En die wolven gaan óf over het hek óf er onder door, lekker de Veluwe op. Mensen, er is geen "natuur" in Nederland, alleen natuurparken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:22

Stophetleed schreef:
ruitje schreef:

Ah, welkom op Bokt! Ik denk dat ik jou als nieuwe poster die een verhaal heeft 'gehoord' maar geloof boven het beeldmateriaal wat ik heb gezien, lijkt mij logisch :') . Fijn dat hij direct na de opnamen is doodgeschoten, hebben ze 'm dus langer laten lijden voor deze film?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:26

Stophetleed schreef:
ruitje schreef:

Ik geloof het pas als je zegt dat je er zelf bij was.
Alles wat ik aan beeldmateriaal heb gezien aan ellende daar was duidelijk al veel te lang aan de gang.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:33

Ik ben zeer benieuwd hoe het postgedrag van Stophetleed zich verder gaat ontwikkelen. Na die eerste post bespeur ik toch wat mogelijk sarcasme in de forumnaam. :+

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:03

Lekker makkelijk om daar te gaan kijken na geen winter gehad te hebben en op een dag met prachtig weer. Tevens zullen ook nog niet alle veulens geboren zijn in deze tijd van het jaar?

Ongelooflijk dat je gewoon een grote groep dieren ( niet alleen de paarden er lopen daar ook nog andere beesten rond) zomaar ergens neer kan gooien en vervolgens kan zeggen bekijk het maar.
Terug naar de natuur kan hier helemaal niet meer, veel te weinig ruimte voor. Dus zolang het hek er nog omheen staat, en zolang er nog snelwegen zijn etc.. Moeten wij als mens de verantwoordelijkheid nemen en voor die beesten zorgen....

En idd ook de verantwoordelijkheid nemen door geen plofkip of kiloknallers te kopen....

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 02:58

linky schreef:
En die wolven gaan óf over het hek óf er onder door, lekker de Veluwe op. Mensen, er is geen "natuur" in Nederland, alleen natuurparken.

Misschien moet je je even wat beter inlezen over wolven voor je speculeert. Ik snap dat het idee dat wolven zo dichtbij wonen mensen bangmaakt, maar als mensen nou eens verder kijken dan hun neus lang is.. Het lijkt me sterk dat wolven proberen over hekken te klimmen om de Veluwe te bereiken wanneer er zo ontzettend veel prooi voor het oprapen ligt op eigen land.

Er is niks natuurlijks aan de Oostvaardersplassen. Als we toch zo nodig die dieren daar moeten hebben doe dan op zijn minst je best er ook daadwerkelijk een natuurlijke omgeving van te maken met een gezonde balans tussen de dieren en de grond. Een groep wolven plaatsen is een mogelijke oplossing. Ze houden de populatie bij, ruimen carcassen op en grijpen de zwakkere dieren. Waar is men bang voor? -O- Nu worden jaarlijks honderden gezonde dieren opgeruimd en gaan er nog eens honderden dood aan honger en ziekte. En wij doen niks want de "natuur moet zijn gang gaan". De natuur kan zijn gang niet gaan. In het wild eten prooidieren de grote grazers. In het wild trekken de grote grazers rond wanneer het eten opraakt of er geen water is. Het enige wat op de OVP kan is hopen dat je de winter overleefd. En zelfs als je die doorkomt kan men nog over je leven beslissen met hun geweer in hand.

Ik ben ontzettend vaak langs de OVP gereden in de trein en ik kan echt niet geloven dat mensen zo blind zijn en dat niemand nog wat gedaan heeft. In de slechte maanden wil je niet weten hoeveel dierenlijken je kon tellen in de trein van Lelystad naar Almere..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 03:13

Is wolven plaatsen wel een oplossing dan? Buiten het gehele 'misschien eten ze mijn paard op aspect' :+

Ik stel mij dan weer zo voor dat de wolven het te makkelijk hebben in de OV en er dan dus straks Wolven afgeschoten moeten worden? Om het even vrij zwart/wit te zeggen, in een omheind klein natuurgebied krijg je nooit zonder menselijk ingrijpen een balans, dus moeten we er dan nog een soort bij gooien waarbij we uiteindelijk ook moeten ingrijpen?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:22

Ja, T-rexen. :P Wolven hebben niet echt natuurlijke vijanden. :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:33

Na een zachte winter willen we allemaal wel kijken.
Er was toen ophef toen het echt koud was met sneeuw.
Met zulke winters moeten mensen gaan kijken hoe het gaat met de dieren in zo een natuur gebied.
Nu zachte winter komen er veel dieren bij laten we hopen dat de volgende winter ook zacht is voor deze dieren.
Ik ga daar niet kijken na een strenge winter lijkt me verschrikkelijk om te zien.
Ben benieuwd of ze dan beelden laten zien.