KNHS verkeersveiligheid: stelling 4 + poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veilig buitensporten topprioriteit bij overheden

Eens
42 (26%)
Oneens
27 (16%)
Deels eens
70 (43%)
Deels oneens
22 (13%)

Totaal aantal stemmen: 161

Gem

KNHS verkeersveiligheid: stelling 4 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:57

www.knhs.nl

De KNHS presenteert de komende tijd 6 stellingen over verkeersveiligheid in het kader van het Nationaal Verkeersveiligheids Congres op 24 april 2014. (Zie eerder: [VN] KNHS zes stellingen over verkeersveiligheid)
De 6 stellingen zullen afzonderlijk ook op Bokt geplaatst worden. Discussieer hier mee over de stellingen.

Stelling 4 (2 april)

De 4e stelling gaat over het maatschappelijk belang van sporten en bewegen. Veiligheid op de openbare weg en in de openbare ruimte staat in toenemende mate onder druk en belemmert daardoor sporters. Denk aan paarden die eerst een stuk langs de weg moeten rijden voordat zij bij het uitrijgebied zijn en groepen wielrenners die op het fietspad niet passen maar ook niet op de openbare weg mogen. Daarom moet veiligheid de volle aandacht krijgen die het verdient. De bijbehorende stelling is:

"Veilig buitensporten moet topprioriteit krijgen bij alle overheden als we Nederlanders gezond willen houden."

(edit: Stelling 5 en 6 zullen geplaatst worden op 9 april en 16 april.)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:47

tja tja.. deels oneens..
natuurlijk vind ik het zelf erg belangrijk. maar er spelen momenteel genoeg dingen met een hogere prioriteit naar mijn mening.

en wat ze hier boven de stelling noemen.. wat willen ze dan doen? langs elke weg een apart ruiterpad, wielrenpad, fietspad, auto weg, skieler pad, hardloop pad, etc etc etc..

neemt niet weg dat er dingen zijn die wel veranderd kunnen (en zouden moeten) worden. Maar vind het een beetje raar bedacht zo..

Ik vind wel dat ze eens naar een aantal veroudere verkeers regels mogen kijken :j zoals ruiters (/ paarden aan de hand) op het fietspad. Dat de beredenpolitie zelf gebruik maakt van het fietspad zegt voor mij daarin al genoeg.
In recreatie gebieden kan prima gebruikt worden van de weg. maar met je paard eigenlijk over een 60 of 80km/h weg moeten rijden bij gebrek aan geschikte berm vind ik maar raar en (vooral levens gevaarlijk!)

Maar ja, (buiten) sporten moet een hogere prioriteit krijgen. Top prioriteit zou ik niet zeggen.

edit: spelfoutjes
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 02-04-14 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:49

Oneens. Al moet ik zeggen dat ik alle stellingen toch vrij lastig te beantwoorden vind. Maar om het simpel te houden zou het topprioriteit moeten zijn. Zijn belangrijkere dingen waar ze zich op moeten richten. Buitensporten is dan maar een bijzaak.

Tamsin

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 4 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:31

Deels eens. Je mag toch verwachten dat als iemand met een paard/pony de weg opgaat hij/zij zelf ook de veiligheid in acht neemt en uitkijkt voor de rest van de weggebruikers. Niet iedereen springt direct opzij voor een paard en als je het paard niet onder controle hebt, moet je niet naar buiten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:05

Hier hebben naast een 80km N weg, ook een weg langs de huizen lopen voor overig verkeer (fietser, tractors,enz). Echter mag je op die weg ook 80km/h met als gevolg dat er op onmogelijke manier daar ook word gereden door veel autos die eigenlijk op de N weg thuishoren.

Langs snelweg loopt ook zo weg en precies zelfde verhaal :(
Waarom maken ze geen 60km/h weg van denk je dan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:52

Topprioriteit is zwaar overdreven. Als mensen zelf gewoon goed nadenken over wat ze aan het doen zijn zou dat al een heel stuk schelen. De openbare weg is vooral bedoelt om mensen efficient van A naar B te laten komen, niet om te buitensporten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:05

Oneens. Gezondheid is meer dan outdoor-bewegen alleen en de mensen die daar al aan de slag zijn, hoef je niet in beweging te krijgen: dat zijn ze al. Gezondheid heeft wel prioriteit, maar de stimulans ervan moet op een andere manier gebeuren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:50

Oneens. Er moet aandacht aan besteed worden, maar topprioriteit? Zo slecht hebbenw e het hier nou ook weer niet hoor.....

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:58

Ik vind topprioriteit ook wel wat overdreven. Natuurlijk er moet naar gekeken worden maar het is niet dat er een bom op springen staat.

Overigens gaan bij ons de groepen wielrenners wel gewoon over de openbare weg (dat is dan wel gewone weg maar op 80km weg horen ze ook niet thuis denk ik). Ik vind het geen probleem dat ze daar rijden, maar ze kunnen wel achter elkaar rijden in plaats van met zn drieen naast elkaar zodat je er amper langs kan met je auto. Maar dat is een stukje gedrag wat al in de vorige pol is behandeld :+.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:46

Ik ben het er mee eens. Hoewel topprioriteit wat overtrokken is.

Ik vind dat het tijd wordt dat er goede regels en wetgeving komen voor mensen die buitensporten. Dat telt voor wielrenners en hardlopers net zo goed als voor ruiters. Ze hebben nu een te onduidelijke plek in de wetgeving en daardoor ontstaan er onveilige situaties.

Daarnaast zou landelijk beleid veel locale onduidelijkheden kunnen oplossen. Denk voor ruiters bv aan gemeente waar je wel of niet mest moet opruimen. Plekken waar je als ruiter bewust wordt verwezen naar voetpaden enz.