Zwaar verwaarloosd paard niet te redden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zwaar verwaarloosd paard niet te redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 16:20

http://www.dierenbescherming.nl

Een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) verleende onlangs assistentie bij een zaak van de Dierenpolitie in Zwartsluis. Er was een paard in de wei aangetroffen dat niet meer op wilde staan vanwege ernstige mok en een kapotte rechterhoef. Ook bleek de rug van het dier helemaal kaal.

De verwaarlozing was al zo ernstig en vergevorderd dat het paard veel pijn leed en niet meer te redden bleek. De dierenarts had geen andere keuze dan het dier uit zijn lijden te verlossen.

In eerste instantie gaf de eigenaar aan dat er in januari een dierenarts was geweest en dat hij het wel mee vond vallen. De LID en Dierenpolitie waren een andere mening toegedaan en besloten er (na overleg met RVO.nl) direct een dierenarts bij te halen. Toen gaf de eigenaar aan dat hij wilde dat zijn eigen dierenarts het zou overnemen en stelde zijn mening over de situatie van het paard bij. Beide dierenartsen concludeerden dat de mok, doorgerotte hoef en kale rug niet meer te behandelen waren. Het paard werd daarom direct door een van de dierenartsen geëuthanaseerd.

De eigenaar kan een proces-verbaal wegens verwaarlozing en kwelling tegemoet zien en draait op voor de gemaakte kosten.

edith2

Re: Zwaar verwaarloosd paard niet te redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:23

M.a.w. paard heeft vanaf Januari al zo geleden / of was er op z'n minst dus slecht aan toe?? Vind het echt zo'n schande dat mensen dat kunnen, echt vreselijk, arm dier. Zou gerust gevangenisstraf op mogen komen te staan!

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:26

Wat zonde. Gelukkig is het dier nu uit z'n lijden verlost. Vreselijk dat je daar als eigenaar gewoon naar kijkt en niet onderneemt.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:55

edith2 schreef:
M.a.w. paard heeft vanaf Januari al zo geleden / of was er op z'n minst dus slecht aan toe?? Vind het echt zo'n schande dat mensen dat kunnen, echt vreselijk, arm dier. Zou gerust gevangenisstraf op mogen komen te staan!

Mee eens!
Vreselijk dat mensen zo met hun dieren om kunnen gaan, bah!

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:59

Uithongeren dat soort figuren. En afzonderen.. Heeeeel ver weg van mij is t beste voor ze!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:24

JCDJK schreef:
edith2 schreef:

Mee eens!
Vreselijk dat mensen zo met hun dieren om kunnen gaan, bah!

In Amerika staat er een gevangenisstraf van max 5jaar volgens mij voor dierenmishandeling. Mogen ze hier in Nederland vandaag nog invoeren, en dezelfde behandeling geven als de mensen bij de dieren doen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:34

Volgens mij, paardje1983, halen ze zo'n paard al weg bij een eerste bezoek als ze twijfelen aan de intenties van de eigenaar en als ze vermoeden dat het levensbedreigend is. Misschien wachten ze nog een week, maar geen 2 maanden, zoals in dit geval. Laks!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:34

Vraag me af wat er met die hoef aan de hand was. Want voor ernstige mok (als het mok was en geen mijt) en een kale rug (schimmel?) wordt een dier niet ingeslapen lijkt me... :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:41

Januari, waarschijnlijk was het al langer aan de gang anders had zijn da wel kunnen vertellen dat het dier onder behandeling was. Dier had ernstige mok dus beweegt veel te weinig en dan kan rotstraal in alle hevigheid toeslaan(als het rotstraal en geen hoefkanker was) . Ernstige mok alleen is al zeer pijnlijk voor een paard(kl@#tz*k van een eigenaar)

*knip*, goed gehandeld, ik hoop dat deze kerel een verbod op het houden van paarden krijgt.
Laatst bijgewerkt door RoWi op 04-04-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek naam verwijderd

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:47

Zulke mensen zouden helemaal geen dieren mogen houden! Je zou als dier maar zon eigenaar hebben!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:50

Sientje schreef:
Vraag me af wat er met die hoef aan de hand was. Want voor ernstige mok (als het mok was en geen mijt) en een kale rug (schimmel?) wordt een dier niet ingeslapen lijkt me... :?

snap ik ook niet....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:53

Wat nou procesverbaal?Zo iemand mag va mij ook een heeeeeele lange tijd ergens in een cel rotten.
Waardeloos zo iemand,en dat noemt zich mens??? :r

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:07

Ik snap dat echt niet, hoe kan je ZO niets voelen voor je paardje! Wat ontzettend triest! |(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:11

Nou als het ernstige mok is (met bijv einschuss e.d.) en hoef is weggerot door bijv rotstraal, pony heeft kale rug van bijv rainrot zeg maar wat dan is het een zeer zielig gebeuren....

Hoe dan ook beestje zal zeker heel erg afgezien moeten hebben.... neem toch aan dat ze het niet voor niets laten inslapen.

Vind het altijd zo in- en in-triest dit soort berichten. Er moet toch ooit iemand van zo'n dier gehouden hebben en het goed hebben verzorgd. Dat een dier zo moet eindigen waardeloos, dieptriest. |(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:41

Er is gewoon duidelijk iets heel erg mis in het brein van zo'n "mens".
Hoe kan men anders zijn of haar eigen dier zo erbij laten liggen en letterlijk weg laten rotten,dan heb je gewoon geen geweten.
Wie niet van dieren houd die houd ook niet van mensen,neem zo iemand de dieren weg en het duurt niet lang tot ie iets doet bij een ander mens.
Erg verknipte zielen zijn dat.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 06:38

En in januari vond de dierenarts het wel mee vallen of was dit de mening van de eigenaar?
Ik geloof niet dat een dierenarts geen behandeling voorstelt bij zo'n paard.
En ook dat de hoefsmid al lang niet moet zijn geweest.
Hier heb ik geen goed woord over duidelijk een geval van het mag niets kosten.
Ik hoop dat hij een hele hoge rekening krijgt de knijper.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:03

Als zo iemand de dierenarts erbij heeft gehad in januari dan was het toen al erg lijkt me. Dat betekend dat het dier al heeeeeeel lang iets heeft. Waar is de dierenarts in kwestie???? Hebben die geen meldplicht? Ik neem aan dat je als je een vak kiest om dieren beter te maken je niet je rug kan keren naar een dier wat behandeling nodig heeft. Of ben ik blond?
Het dier is in iedergeval uit zijn lijden verlost... Maar och wat zou ik graag de eigenaar............piep!